Hodnotenie
listu
V prvej časti bridžovej hry, t.j. počas
licitácie, je úlohou
partnerskej dvojice najdenie vhodného
záväzku.
Vhodný
záväzok je taký, ktorý
nielen dokážu splniť, ale prinesie im maximálny počet bodov. Bude to
záväzok
s vhodne zvolenou
tromfovou farbou, prípadne bez tromfov, pri primeranej
výške
záväzku,
t.j. počtu sľúbených
zdvihov.
Aby výška
záväzku a zvolená
tromfová farba nezáviseli úplne od náhody, musíme nájsť nejaký systém na
hodnotenie sily
listu a urobiť nejaké konvenčné dohody o tom, ako
ukážeme dĺžku navrhovanej
tromfovej farby. Dĺžka farby otváracej
hlášky bude
vysvetlená neskôr, pri výklade systému voľby otváracej
hlášky. Tu sa sústredíme
na metódu hodnotenia sily
listu.
Ak
sa chceme do
dražby zapojiť
ponukou vlastného
záväzku, musíme sa zaviazať, že
získame minimálne o 1
zdvih viac, než súper. Len veľmi výnimočne dostaneme
karty, ktoré s istotou vyprodukujú 7 alebo viac
zdvihov. Znamená to, že vo
väčšine rozdaní sa nebudeme môcť zapojiť do
dražby? Vôbec to neznamená. Predsa,
zdvihy našej
linky získame na základe spoločnej sily a vlastností nášho aj
partnerovho
listu. Lenže o partnerovom
liste v čase, keď chceme urobiť
prvú
ponuku ešte nevieme nič. Ani to nie je celkom pravda. Rozdané karty
podliehajú zákonom štatistiky a pravdepodobností, t.j. je pravdepodobné,
že partnerové karty získajú nejaké
zdvihy napriek tomu, že sa partner ešte
neprejavil. Cieľom tohto materiálu, však nie je výklad pravdepodobností
a štatistiky. Uspokojíme sa s vyššie uvedenou poznámkou na túto tému,
a až na niekoľko málo výnimiek, nebudeme ďalej rozoberať. Ako teda určiť
vhodnosť
listu pre ponuku vlastného
záväzku?
Aby
sme otvorili licitáciu, t.j. urobili prvú ponuku, náš
list musí splňovať
predovšetkým podmienku dostatočnej sily. Sila
listu je odvodená od počtu
a výšky našich
figúr pri zohľadnení dĺžky našich farieb. Celková sila
listu sa teda skladá z figúrovej sily a rozlohovej sily.
Každý, kto pozorne prečítal odsek o získaní
zdvihu ľahko pochopí, že
vysoké karty vo farbe, teda predošetkým
figúry, sú obdarené silou,
s ktorou môžu získať
zdvih. Uvažujme najprv o beztromfovom
záväzku. S
esom vo farbe výnosu určite dokážeme získať
zdvih. Eso teda má najväčšiu
zdvihotvornú silu. Ak je eso odohraté v jednom
zdvihu, potom kráľ má tú
istú silu v ďalšom
zdvihu. Ďalej nasleduje dáma, potom bub a až tak
karty, ktoré sú označené číslami. Dvojka, trojka a štyrka v tomto
ponímaní zdvihotvornú silu nemajú (ale v inom ponímaní môžu mať, tak ako
to bude vysvetlené nižšie). Ak dostaneme v jednej farbe eso, kráľa
a dámu vieme, že tieto 3 karty nám vyprodukujú 3
zdvihy. Ale koľko
zdvihov
získame, keď eso bude v pikoch, kráľ v srdciach a dáma
v kárach? Už to nie je také isté. Na eso pikové takmer s určitosťou
získame
zdvih (stále hovoríme o beztromfovom
záväzku). Na srdcového kráľa
už menej isto a na károvú dámu už len v niektorých prípadoch. Takéto
rozhádzané
figúry sú pritom častejšie, ako tie predchádzajúce. Otázka teda
znie: ako vieme nájsť systém, ktorým by sme vedeli určiť silu všetkých
listov,
bez ohľadu na ostatné vlastnosti
listu?
V histórii bridžu sa používali
rôzne metódy, ktoré boli viac alebo menej presné, boli jednoduchšie alebo
zložitejšie. Skúsenosť ukázala, že jednou z najdôležitejších vlastností
systému hodnotenia sily
listu musí byť jednoduchosť. Predsa nikto nebude robiť
zložité výpočty alebo komplikované logické hádanky, aby odhadol silu svojho
listu. Nikto nehrá bridž kôli nejakým výpočtom, ale preto, aby mal zábavu zo
samotnej hry. A tak, z mnohých systémov hodnotenia sily
listu sa dnes
používa, prakticky jeden, ktorý pravdepodobne prvýkrát použil američan Milton
Work, ale po ňom mnohí autori to podávali, ako vlastný systém. Výhodou tohto
systému je skutočne jednoduchosť – posúďte sami!
Systém
vychádza z predpokladu, že z hľadiska zdvihovej sily
listu sú
rozhodujúce
figúry, bez ohľadu na to, v ktorých farbách sú umiestnené a
teda stačí hodnotiť
figúry - ostatné karty nie je nutné do hodnotenia
započítavať. Potom už stačí pripísať každej
figúre, podľa jej výšky, nejaké
body a systém je na svete. Tento systém teda vypadá nasledovne:
Kráľ má hodnotu
3 bodov.
Dáma
má hodnotu
2 bodov.
Bub
má hodnotu
1
bodu.
Ostatné karty majú hodnotu 0 bodov.
Pri tomto systéme sa hodnotia teda len
figúry.
Malé karty (od desiatky dole po dvojku)
sa nehodnotia.Tento systém je skutočne jednoduchý a každý, kto sa naučil
spočítavať čísla do 37, ľahko zvládne spočítať body za vlastné
figúry. Podľa
tohto systému sa nestaráme o to, že ktorá
figúra v ktorej farbe sa
nachádza. Bez ohľadu na jej polohu pripíšeme jej body podľa tejto tabuľky
a môžeme silu nášho
listu vyjadriť jediným číslom, ktoré bude súčtom bodov
za všetky naše
figúry, podľa tejto tabuľky. Tento jednoduchý systém až
neuveriteľne dobre slúží pre bridžové účely hodnotenia sily
listu, najmä
u
listov, v ktorých nie sú príliš dlhé farby (5- alebo viaclisty).
Keďže konečná cifra týchto bodov vznikne výlučne za
figúry, takto získané body
budeme nazývať figúrové body (FB) a takto
vyjadrenú silu
listu budeme nazývať figúrovou
silou.
Príklad 6: Majme
list:
ªAJ87
©KQ3
¨Q75
§AQ3
a určme jeho figúrovú silu:
V pikoch:
A = 4
J = 1
V srdciach: K = 3
Q
= 2
V kárach: Q
= 2
V trefoch: A
= 4
Q
= 2
Spolu:
18 FB.
Pozrime
sa teraz na celé
rozdanie: V balíčku bridžových kariet je v každej farbe
presne jedno eso, jeden kráľ, jedna dáma a jeden bub. Figúrové body za
všetky
figúry v jednej farbe sú teda: 4+3+2+1=10. Za všetky 4 farby to potom činí 40 FB, ktoré
sa nejakým spôsobom rozdajú štyrom hráčom. Ak by sa rozdali úplne pravidelne,
dostal by každý hráč
figúry za 10 FB. Ktorá
linka by získala 6 a ktorá 7
zdvihov? Nie je to ľahká otázka. Najpravdepodobnejšie by takéto
rozdanie nikto
nechcel zohrávať. Ak jeden hráč dostane viac, ako 10 figúrových bodov, bude to
na úkor nejakého iného hráča (v balíčku je vždy len 40 FB). Stačí už malá
odchýlka FB do plusu (nad 10 FB) a môžeme sa pustiť do
licitácie dúfajúc,
že súper má o to menej bodov. Tá malá odchýlka bude predstavovať 2 body
nad priemerom. Teda 12 FB už stačí, aby sme otvorili
licitáciu, t.j. urobili
nejakú
ponuku. Vyslovíme teda jednoduché pravidlo:
Ak máme aspoň 12 figúrových bodov (FB) -> otvorme
licitáciu.
Rozlohová sila
listu
Figúry
nie sú jediným zdrojom
zdvihov. Pozrime sa na nasledovný príklad rozdelenia
pikovej farby medzi štyrmi hráčmi.
Príklad 6:
SEVER
ª654
ª87 ªJ109
JUH
ªAKQ32
Juh zahrá eso (všetci priznávajú
farbu), kráľa (opäť všetci priznávajú farbu) a dámu (Sever a Východ
priznávajú farbu, ale Západ už musí pridať nejakú kartu z inej farby).
Juhu ostali dve najmenšie karty v pikoch (2 a 3), ale už nikto
z ostatných hráčov piky nemá. Juh teraz zahrá pikovú trojku (alebo dvojku)
a všetci ostatní hráči pridávajú do tohto
zdvihu inú kartu, ako pikovú,
teda nemôžu ovplyvniť získanie
zdvihu. Juh teda získa
zdvih na trojku
a v ďalšom
zdvihu na dvojku. Toto je možné v prípade, že už
všetky vyššie karty boli v tejto farbe odohraté. Keby mal Juh len 4 karty,
napr. ªAKQ3 a Východ ªJ1092 už piková trojka Juhu nemôže urobiť
zdvih.
Z uvedeného vidno, že počet
zdvihov je možné zvýšiť, ak máme najakú farbu
dlhšiu ako štvorkartovú. Ak vieme urobiť
zdvih na malú (dĺžkovú) kartu, potom sa
táto vlastnosť musí nejako prejaviť pri hodnotení sily
listu.
U týchto
listov môžeme k figúrovým bodom pripočítať ešte rozlohové body podľa nasledovného pravidla:
Za každú kartu, ktorá vo farbe prevyšuje 4 karty,
pripočítajme 1 bod.
Tieto body sa nazývajú rozlohové body, nakoľko odrážajú rozlohové
vlastnosti
listu.
Celková sila
listu bude súčtom figúrovej a rozlohovej sily
listu.
Celková sila lepšie vystihuje skutočnú zdvihovú silu
listu, ako len figúrová
sila, preto pri rozhodovaní o otvorení
licitácie bude určujúca celková
sila. Súčet figúrových a rozlohových bodov nazývame komplexné (sumárne) body.
Vyššie uvedené pravidlo pre otvorenie
licitácie
teda upravíme nasledovne:
Ak máme aspoň 12 komplexných bodov - > otvorme
licitáciu.
Príklad 6: Majme
list: ªAQ8742
©KJ654
¨7
§10
a spočítajme jeho skutočnú
silu. Za
figúry v pikoch máme spolu 6 (4+2) bodov a za
figúry
v srdciach 4 (3+1) bodov. V
lacných farbách nemáme
figúry, preto
nepočítame ani body. Hodnota našich figúrových bodov teda činí 10 (6+4). Spočítajme
teraz rozlohové body: Za piatu pikovú kartu počítame 1 bod a za šiestu
kartu tiež 1 bod. Spolu teda máme v pikoch 2 rozlohové body.
V srdciach počítame za piatu kartu tiež 1 bod. Rozlohové body
listu teda
predstavujú 3 body. Komplexné body sú súčtom figúrových a rozlohových
bodov, t.j. 10+3=13. Náš
list teda obsahuje 13 bodov pre účely
licitácie.
Môžeme ho teda smelo otvoriť.
Ak
nemáme ani jednu farbu dlhšiu ako 4 karty, nemáme žiaden rozlohový bod.
O vhodnosti
listu pre otvorenie
licitácie teda rozhodujú len figúrové
body, podľa vyššie uvedeného pravidla (modrého).
Poznámka:
U rozlohových listov, ktoré
obsahujú napr. jeden 6- alebo viaclist, prípadne 2 päťlisty, je možné otvoriť
aj s menšou silou než 12 bodov. Tieto tzv. podlimitné otvorenia budú vyložené
po zvládnutí „normálnych“ otvorení.