Bridž
sa skladá z dvoch hlavných častí: z dražby
(licitácie) a zo zohrávky
(hry). Dražba predchádza zohrávke a v jej priebehu sa určí
druh a
výška
záväzku,
ako aj hráč, ktorý bude zohrávať, t.j.
hlavný hráč (vydražiteľ). Zohrávka
spočíva v úsilí
hlavného hráča zrealizovať sľúbený
záväzok, pričom súperi
- obrááncovia - sa snažia tomu
zabrániť. To, čo hráči v priebehu dražby sľubujú a potom sa snažia splniť, je
určitý počet
zdvihov. Bridž je
teda boj o
zdvihy. Najprv,
v priebehu dražby, partneri sa zaviažu, že získajú určitý počet
zdvihov
(príjmu
záväzok), ktorý v priebehu zohrávky sa pokúsia zrealizovať
(prípadne aj nejaké
zdvihy naviac, t.j.nadzdvihy).
Pre obidve časti bridžovej hry je dôležité pochopenie podstaty zdvihu a spôsobu získania zdvihu (čosi podobné sa v iných kartových hrách nazýva „štych“ – opäť viedenský vplyv). Po skončení dražby vyberie jeden z hráčov jednu kartu zo svojho listu a položí ju do stredu stola lícom hore. Hráč, ktorý nasleduje za ním v smere hodinových ručičiek, urobí to isté. Potom ďalší hráč v smere hodinových ručičiek a nakoniec aj štvrtý hráč urobí to isté. Takto vyložené 4 karty tvoria zdvih. Do každého zdvihu musí prispieť každý hráč presne jednou kartou, a keďže každý hráč drží na ruke 13 kariet, bude po odohratí všetkých kariet vytvorených 13 zdvihov. O týchto 13 zdvihov bojujú proti sebe 2 dvojice hráčov.
Jeden z hráčov
linky pozbiera
zdvihy vlastnej
linky a uloží ich pred seba,
lícom ku stolu, ale tak, aby bolo možné ľahko spočítať počet získaných
zdvihov.
Hráč, ktorý kladie prvú kartu ku zdvihu sa nazýva vynášajúci hráč a karta, ktorú položí na stôl sa nazýva výnos. Vynášajúci hráč môže vyniesť ľubovoľnú kartu zo svojho listu – nie je pravidlami obmedzený (iba vlastnou logikou). Ostatní hráči potom musia pridať do zdvihu kartu vo farbe výnosu, pokiaľ aspoň 1 takú kartu majú. Toto pravidlo sa nazýva priznanie farby. Ak má ktorýkoľvek z ďalších troch hráčov vo farbe výnosu viac kariet, môže pridať ľubovoľnú kartu z tejto farby. Ak (už) nemá kartu vo farbe výnosu, môže pridať ľubovoľnú kartu zo svojho listu. Pravidlo priznania farby je jediné, ktoré je nutné dodržať pri tvorbe zdvihu. Na rozdiel od mnohých kartových hier (napr. mariášu), nemusí žiaden z hráčov dávať vyššiu kartu, ako je karta výnosu, ak má viac kariet v tejto farbe.
Hráč, ktorý pridal do
zdvihu najvyššiu
kartu vo farbe výnosu, získa daný
zdvih. Výška pridaných kariet v inej farbe, ako vo farbe výnosu, nemá vplyv na
získanie
zdvihu. Hráč, ktorý získa
zdvih, získa právo výnosu ku ďalšiemu
zdvihu. Získanie
zdvihu (zdvihnutie) si ozrejmíme na dvoch príkladoch:
Príklad 1:
SEVER
©8
©3 ©J
JUH
©Q
Predpokladajme,
že Západ vyniesol k tomuto
zdvihu ©3 a Sever pridal ©8, Východ ©J a Juh ©Q. Keďže všetky karty boli pridané vo farbe
výnosu,
zdvih získa najvyššia karta, t.j. ©Q, čiže Juh a má právo vyniesť do ďalšieho
zdvihu,
ktorý prebehne podľa príkladu 2.
Príklad 2:
SEVER
©9
ZÁPAD VÝCHOD
©6 ªK
JUH
©2
Juh vyniesol ©2 a Západ ©6, Sever ©9 a Východ, ktorý už srdcia nemá pridal ªK. Najvyššia karta vo farbe výnosu je ©9 a táto teda získa
zdvih. Vôbec najvyššiu kartu
pridal Východ (ªK), ale táto karta nie je vo farbe výnosu,
teda nemá vplyv na získanie
zdvihu. K ďalšiemu
zdvihu bude vynášať Sever.
Vyššie
popísaný
zdvih bol tzv. beztromfový
zdvih.
Pri beztromfovom
zdvihu sú všetky 4 farby rovnocenné a o získaní
zdvihu rozhoduje len výška kariet vo farbe výnosu, kým karty z inej farby
nemajú na ziskanie
zdvihu vplyv.
Hráči však môžu
v priebehu dražby sľúbiť nielen výšku
záväzku (počet
zdvihov), ale môžu si zvoliť jednu farbu (ktorúkoľvek,
ale len jednu!) za privilegovanú, ktorá má tú vlastnosť, že každá karta
z tejto farby (aj najmenšia, teda dvojka) prebije ľubovoľne vysokú kartu
z ostávajúcich troch farieb. Táto farba sa potom nazýva tromfová farba, alebo jednuducho tromf. Aj pre tromfovú farbu platí už
vyššie uvedené pravidlo priznania farby, t.j., že do
zdvihu, ktorej prvá karta
je iná ako tromfová, je možné použiť tromf len v prípade, keď hráč už vo
farbe výnosu nemá žiadnu kartu. Nie je však povinný pridať tromf, teda keď hráč
už nemá žiadnu kartu vo farbe výnosu môže pridať ľubovoľnú kartu. Pridanie
karty z netromfovej farby však nemá vplyv na získanie
zdvihu, kým pridanie
tromfu môže získať
zdvih. Ak sa pridá do
zdvihu tromf, o získaní
zdvihu už
nerozhodujú karty vo farbe výnosu, ale len tromfy. Ak dvaja alebo všetci traja
hráči nemajú už vo farbe výnosu žiadnu kartu, všetci môžu (ak chcú) použiť
tromf. V takom prípade získa
zdvih najvyššia tromfová karta. Znovu si to
ukážeme na príklade.
Príklad 3: Povedzme si, že tromfy sú srdcia
a vynáša Sever:
SEVER
ªQ
ª5
ªA
JUH
©4
V našom príklade vyššie, ak by
ani Západ nebol mal piky, mohol by pridať ktorúkoľvek kartu, teda aj tromf. Ak
by pridal srdcovú päťku alebo vyššiu kartu srdcovú, získal by
zdvih on.
Partneri budú chcieť hrať tromfový
záväzok najmä vtedy, keď majú aspoň jednu farbu takú, v ktorej majú nad
súperom citeľnú prevahu v počte kariet. Za citeľnú prevahu sa považuje už
8
tromfov na
linke, nakoľko vtedy súperom ostáva už len 5 kariet v tejto
farbe. Je možné hrať tromfový
záväzok aj na 7 tromfov, ale vtedy súper má 6
tromfov a ten jeden tromf naviac, nemusí poskytnúť tú ochranu, ktorú od
tromfov očakávame.
Na
Slovensku sa používajú obidva termíny, teda dražba aj licitácia, rovnocenne
a aj
priblížne s rovnakou frekvenciou, preto aj v tomto materiáli budú
použité obidva termíny rovnocenne.
Ako už bolo spomenuté vyššie, po rozdaní kariet nasleduje dražba. Dražba
v bridži sa podobá skutočnej dražbe pri predaji nejakej veci „ na dražbe“,
ale na rozdiel od skutočnej dražby nemôžu sa účastníci „prekrikovať“
v ľubovolnom poradí, ale môžu dražiť len vtedy, keď príde na nich rad,
v smere hodinových ručičiek. V bridži sa v priebehu dražby
„kupuje“ právo zohrať
rozdanie a „platí“ sa za to
ponukou alebo
záväzkom
získať určitý počet
zdvihov. Skutočným
záväzkom sa stane len posledná ponuka z dražby,
ktorá sa potom nazýva
konečným záväzkom, ale keďže v priebehu dražby
sa každá ponuka môže zmeniť na
konečný záväzok, používa sa termín
"
záväzok" ako synonymum k termínu "ponuka". Splnenie sľúbeného záväzku môže byť a nemusí
byť podmienené použitím tromfovej farby. Pritom účasť v dražbe je možnosť,
a nie povinnosť. Keď príde rad v dražbe na hráča, ktorý v danej
chvíli sa nechce zapojiť do dražby, povie: pas. Dražba však môže mať niekoľko kôl a hráč, ktorý raz už
pasoval sa môže do dražby zapojiť
kedykoľvek, keď znovu príde rad na neho. Dražba sa skončí vtedy, keď po
poslednej hláške, inej ako pas,
ďalší traja hráči už neprelicitujú poslednú ponuku a zadražia pas - teda
po troch pasoch. Ale, samozrejme, každý z hráčov musí mať možnosť aspoň
raz prehovoriť. Ak, na začiatku dražby, prví traja hráči v poradí pasujú,
môže ešte štvrtý hráč slobodne licitovať, alebo tiež pasovať. Ak pasuje aj on,
toto
rozdanie sa nebude zohrávať a rozdajú sa karty k ďalšiemu
rozdaniu tak, ako keby bola partia odohratá. Tri pasy končia licitáciu potom,
keď aspoň jeden hráč licitoval niečo iné ako pas.
Hráč, ktorý urobil prvú ponuku (inú hlášku, ako pas), otvoril dražbu. Jeho
linka (on a jeho partner) sa nazýva útočná
linka, kým súperi sa ocitli na obrannej
linke. Toto rozlíšenie je dôležité
preto, lebo úvahy hráčov na obrannej
linke, ako aj ich prostriedky v priebehu
dražby sa môžu značne líšiť od tých, ktoré používajú na útočnej
linke.
V každom prípade, ak otvorí
licitáciu súper, vezme nám niečo
z dražobného priestoru.
Čo ponuknúť v dražbe? Keďže
v každom rozdaní ide o boj o 13
zdvihov, zaviazať sa v dražbe,
že získame 6
zdvihov je to isté, ako keby sme povedali, že súper získa 7
zdvihov. S takou ponukou nemôžeme uspieť. Ak chceme urobiť nejakú
ponuku
v dražbe, musíme sľúbiť, že chytíme aspoň o jeden
zdvih viac, ako
súper, a teda aspoň o 1
zdvih viac, ako 6
zdvihov. Prvých 6
zdvihov
sa v bridži nazýva kniha.
Každý hráč, ktorý sa chce do dražby zapojiť, musí považovať získanie knihy za
samozrejmé, a preto v dražbe draží len
zdvihy, o ktoré prekročí
knihu.
Podobne, ako v skutočnej dražbe, aj v bridži musí byť každá
z nasledujúcich ponúk vyššia, ako bola posledná ponuka. Vyššiu
ponuku v bridžovej licitácii
znamená ponuka získania väčšieho počtu
zdvihov, alebo toho istého počtu
zdvihov, ale s
tromfami vo vyššej farbe
alebo bez tromfov. Ponuka
teda určuje počet
zdvihov (nad
knihou) tromfovej farby, resp. bez tromfov (BT), napr. jeden tref (1§) znamená
záväzok chytiť 6+1=7
zdvihov, ak
tromfy budú trefy. Keďže
trefy sú najnižšou farbou, je to zároveň najnižšia možná ponuka. Vyššia ponuka
je 1¨, ešte vyššia 1©, ešte vyššia 1ª a ešte vyššia 1BT. Ponuka beztromfovej hry je na
danej úrovni najvyššia a prelicitováva všetky
tromfové ponuky na svojej
úrovni. Ak chce ktorýkoľvek hráč urobiť ponuku vo farbe nižšej, ako je posledná
ponuka, môže tak učiniť len o stupeň vyššie. Nasleduje príklad z dražby:
Rozdával Juh a dražba išla napríklad nasledovne:
Príklad 4: Rozdával Juh.
1© pas
1BT
pas
pas 2¨
pas
pas
pas
Keďže
Juh rozdával, začínal licitáciu. Mohol pasovať, ale on si zvolil hlášku 1©. Súper v smere hodinových ručičiek (Západ)
pasoval – nevidel logický dôvod v tejto chvíli zasiahnúť do licitácie.
Partner rozdávajúceho (Sever) zalicitoval 1BT (bez tromfov) a nasledovali
2 pasy. Keby v tej chvíli bol aj Západ pasoval, bolo by dolicitované
a hral by sa
záväzok 1BT. Západ však teraz zalicitoval vlastnú ponuku
záväzku - 2¨. Musel ponúknúť o 1
zdvih viac, ako
súper, lebo kárový
záväzok je na svojej úrovni nižší, ako BT-
záväzok. Potom
nasledovali 3 pasy, a teda ponuka Západu, 2¨, sa stala konečným
záväzkom. Západ sa zaviazal uhrať 8
zdvihov (6+2), keď tromfy budú
kára.
V priebehu
licitácie môže ktorýkoľvek hráč vynechať (preskočiť) ľubovoľný počet platných
ponúk a ponúknúť hneď vysoký počet
zdvihov, napr.:
Príklad 5: Rozdával Juh.
1© pas
4© pas
pas pas
Juh otvoril dražbu hláškou 1©, ktorú jeho partner (po pase súpera) zvýšil na 4©, ktoré po troch pasoch boli
konečným záväzkom.
Prečo licitoval Sever 4©
dobrovoľne? Veď keby bol pasoval a Východ by bol pasoval tiež, mohol jeho partner
zohrávať
záväzok (1©),
v ktorom potreboval chytiť len 7
zdvihov, a nie
záväzok 4©, v ktorom teraz musí chytiť minimálne 10
zdvihov? Na rozdiel od skutočnej dražby pri predaji obrazov, sú hráči
v bridži veľmi silne motivovaní, aby dražili tak vysoko, koľko im spoločná
sila
listov umožňuje, a to aj vtedy, keď ich súper netlačí vyššie.
„Motivačný“ systém hodnotenia výsledkov bude vysvetlený v ďalšom.
Na
dražbe, kde sa predáva fajka nejakej svetoznámej osobnosti sa dražba začína pri
výkričnej cene a skutočná cena, za ktorú si tú fajku niekto kúpi nie je
nijako obmedzená. V bridži nexistuje nijaká výkričná cena, ale je daná
najnižšia aj najvyššia možná ponuka. Najnižšia ponuka je 1§ a najvyššia je 7BT (6+7=13
zdvihov). Na
každej úrovni je k dispozícii 5 ponúk (napr. 1§,1¨,1©,1ª,1BT na prvej úrovni) a je 7 úrovní, to znamená, že
existuje 35 rôznych ponúk. Počet všetkých možných hlášok v bridži je 38: z toho je 35 ponúk
záväzkov,
ako bolo uvedené vyššie, ďalej „pas“,
ktoré už bolo vysvetlené vyššie, ďalej kontra
a rekontra (viď nižšie). Iné
výrazy sa v dražbe nesmú používať. Napríklad, je zakázané použiť hlášku
„dražím 1 tref“ namiesto „1 tref“, podobne sa môže použiť len hláška „pas“
a nesmie sa použiť napr. „ ja pasujem“, ani žiadne iné „umelecké výrazy“.
Teda ponuka sa skladá zo základnej číslovky a farby tromfov, ktorá je
vyjadrená podstatným menom (teda napr. pik a nie pikový) v nominatíve
jednotného alebo množného čísla, resp. výrazu „bez tromfov“, napr. jedno káro,
dve srdcia, tri bez tromfov ap.
Ak
súper okontroval náš vlastný
záväzok, ale my veríme, že aj napriek kontre
záväzok splníme, môžeme zalicitovať rekontru.
Ak budeme úspešní, budú naše zisky dvakrát vyššie, ako pri kontre, ale aj naše
straty budú dvakrát vyššie. Rekontru je možné dať len vtedy, ak súper nášu
poslednú ponuku kontroval a okrem pasu, už nijaká iná hláška neodznela
(každá iná hláška by bola zrušila platnosť kontry). Rekontrovaný
záväzok sa
bude zohrávať vtedy, ak po rekontre nasledovali 3 pasy. Inak, každá iná ponuka
ruší kontru aj rekontru a dražba pokračuje ďalej.
Kontra
ani rekontra nemenia
druh
záväzku (farbu tromfov alebo bez tromfov) ani
počet sľúbených
zdvihov, ale menia hodnotu uhratých
zdvihov, resp. pádov. Tým sa
výsledný počet získaných alebo stratených bodov môže značne zmeniť.
Aby
sa licitácia skončila musia nasledovať 3 pasy aj po kontre, resp. rekontre.
Príklad 6: Rozdával Juh.
1© 2©
4© pas
pas pas
V tomto prípade dražili
traja hráči srdcia. Ovšem dražba hráčov z
linky, ktorá dražbu nevyhrala,
nemá vplyv na voľbu zohrávajúceho hráča víťaznej
linky z dražby. Aj
v tomto prípade bude zohrávať Juh, nakoľko on menoval srdcový
záväzok, ako
prvý na svojej
linke.
Hráč,
ktorý získal právo zohrať
záväzok sa nazýva hlavný
hráč. Niekdy sa používa aj pomenovanie vydražiteľ (najmä v Čechách),
ktoré by malo byť pendantom anglického výrazu declarer,
ale tento výraz sa na Slovensku zatiaľ neujal.
Tichý hráč sa od tejto chvíle nezúčastňuje hry. Z jeho kariet hrá
hlavný hráč. Ten povie, že ktorú kartu zo stola má tichý hráč zahrať. Tichý
hráč nemôže komentovať hru
hlavného hráča, nemôže meniť voľbu
hlavného hráča, nemôže,
dokonca, upozorniť ani na porušenie pravidiel. Jeho činnosť sa podobá stroju,
ktorý vykonáva príkazy svojho operátora. Môže však sledovať logiku hry
a môže, ale len po skončení celej zohrávky, upozorniť na porušenie pravidiel, ak
k nemu došlo v priebehu zohrávky. Nesmie však to urobiť pred
odohratím poslednej karty z daného
rozdania.
Nejaké práva však tichý hráč predsa len má. Môže dávať pozor
a upozorniť
hlavného hráča, ak by sa ten mal dopustiť porušenia pravidiel
v priebehu zohrávky. Môže ho upozorniť, že má urobiť výnos
z vlastných kariet, keď sa pokúša vyniesť kartu zo stola, napriek tomu, že
posledný
zdvih urobila karta z ruky
hlavného hráča a naopak. Ak
hlavný hráč zo svojich kariet nepriznáva farbu v niektorom
zdvihu
a tichý hráč sa domnieva, že
hlavný hráč by ešte mohol mať kartu v tejto
farbe, môže sa ho spýtať, či takú kartu nemá.
Tieto práva tichý hráč smerom k obráncom nemá. Nemôže ich upozorniť na
porušenie pravidiel ani v prípadoch, keď je presvedčený, že jeden
z obráncov porušil pravidlá bridžu.
Vráťme sa k prvému
zdvihu. Predák (1.obránca) vyniesol jednu kartu
k prvému
zdvihu a tichý hráč vyložil svoje karty na stôl.
Hlavný hráč po tom, keď urobil plán zohrávky, určí, že ktorú kartu má tichý hráč pridať
k prvému
zdvihu. Ten túto kartu vyberie a položí do stredu stola, na
vynesenú kartu, ale tak, aby úplne nezakryl vynesenú kartu (aby bola viditeľná
farba a výška karty). Na turnajoch kladú hráči karty pred seba. Potom
pridá zadák jednu kartu do
zdvihu a nakoniec
hlavný hráč z vlastnej
ruky. Karty, ktoré
drží
hlavný hráč, sa nazývajú ruka. V tomto
prípade sa tento výraz používa v užšom zmysle, ako opozícia ku stolu.( V širšom význame
predstavuje „ruka“
list ktoréhokoľvek z hráčov.)
Hlavný hráč zahráva karty buď z ruky alebo zo stola.
Keď pridal aj
hlavný hráč k prvému
zdvihu jednu kartu (t.j. všetci
štyria hráči pridali ku zdvihu), prvý
zdvih je vytvorený. Najväčšia karta vo
farbe výnosu, resp. najvyšší tromf vo
zdvihu získa
zdvih a hráč, ktorý
túto kartu pridal, bude vynášať k ďalšiemu
zdvihu. Pokiaľ sa hrá bridž
doma, môže jeden z partnerov, ktorí získali
zdvih, pozbierať všetky 4
karty, ktoré boli zahraté k tomuto
zdvihu a uložiť ich pred seba rubom hore. Tieto karty zostávajú zakryté
až do konca zohrávky a žiaden z hráčov nemá právo na nich sa pozrieť
do konca zohrávky. To platí o všetkých
zdvihoch. Pri turnajovej hre si
každý hrač ukladá svoje karty pred seba (nesmú sa pomiešať, aby aj pri iných stoloch
mohli hrať s tými istými kartami) a po skončení
zdvihu každý hráč
otočí kartu rubom hore pred seba tak, že keď
zdvih ziskala jeho
linka, dlhšou
stranou smeruje k partnerovi, v opačnom prípade dlhšia strana je
rovnobežná s
linkou súperov. Pri turnajovej hre sa veľmi prísne dbá na to,
že po otočení karty rubom hore, sa už nesmie táto karta z iniciatívy
hráča, ktorý tak urobil, byť zviditeľnená pre žiadneho hráča (teda ani pre
hráča, ktorý túto kartu zahral) až do konca zohrávky. Ak niektorý z hráčov
príliš rýchle otočí kartu tak, že iný hráč ešte nestihol logicky spracovať
daný
zdvih, môže tento hráč požiadať ostatných hráčov, aby ešte na chvíľu
ukázali svoje práve zahraté karty, ale len vtedy, keď ešte on sám svoju kartu neotočil. Hráč, ktorý
raz svoju kartu zakryl (otočil rubom hore), nemôže sa z vlastnej inicitívy
vrátiť k tomuto
zdvihu.
Podobne, ako bol vytvorený prvý
zdvih, sa odohráva všetkých 13
zdvihov.
K ďalšiemu
zdvihu vynáša vždy ten hráč, ktorý predchádzajúci
zdvih získal.
To platí aj pre
hlavného hráča a pre stôl. Po odohratí všetkých 13
zdvihov
a zapísaní výsledku sa rozdanie končí a rozdáva sa k ďalšiemu
rozdaniu.