5. Ako otvoríte nasledovný list?
AQ2 | S | J84 | ||
AK106 | ||||
98 | ||||
Z | V | |||
AK8 | 102 | |||
J | ||||
A7532 | ||||
1084 |
2. V pikoch a trefoch máte po jednom RZ, v srdciach a kárach po 2 RZ. Spolu máte teda 6 RZ. Budete musieť si vyrobiť aspoň ďalšie 3 zdvihy.
3. Nemáte RSZ a nebute mať ani po zdvihnutí prvého zdvihu. Nemusíte sa ďalej venovať tejto otázke.
4. Dostali ste vcelku príjemný štart. Juh buď položí figúru do prvého zdvihu, čo vám umožní vypracovať si 1 zdvih v srdiach, alebo dá malé srdce, vtedy máte okamžite 1 zdvih k dobru. Druhý zdvih bude možné vypracovať v pikoch. V kárach nie je možné nikdy vypracovať si zdvih, ostávajú teda trefy. Ak budú trefy delené 3:2 u súperov, bude možné si vypracovať 2 trefové zdvihy. Keďže bez trefov nikdy nesplníme svoj záväzok, je správne začať vypracovaním trefov a potom vám stačí 1 zdvih naviac v srdciach.
5. Dĺžkové trefy budú vypracované na stole, preto potrebujete mať k ním vstup. Jediným vstupom do stola je trefové eso. Ak ho predčasne odohráte, budú vaše vypracované trefové zdvihy na stole mŕtve. Ako si teda vypracovať trefy? Tak, že necháte súperov, aby prvé dva trefové zdvihy urobili oni. Potom, keď vynesiete tretí tref z ruky, do ktorého padne posledný tref súperov, bijete na stole esom a vaše 2 malé trefy sú už veľké.
Hrajme toto rozdanie. Do prvého zdvihu pridal Juh 3, teda zdvihli ste na stole. Už máte 7 RZ. Ak sa vám podarí vypracovať si 2 trefové zdvihy naviac, budete mať dosť zdvihov na splnenie záväzku. Zostali ste na stole srdcovou osmičkou, odkiaľ vynesiete 2. Súper kladie 6 a z ruky kladiete 8. Sever zdvihne na J a zmení útok na káro, vynesením 4. Bijete na ruke podloženého K Juhu a vynesiete 10. Sever kladie Q, zo stola dáte 3 a Juh pridá 8. Sever vynáša Q. Bijete na ruke esom a prechádzate do stola trefovým esom, pričom po ceste odoberáte K Severu a máte na stole 2 veľké trefy, pomocou ktorých splníte záväzok.
K84 | S | 62 | ||
AK | ||||
QJ983 | ||||
Z | V | |||
A65 | 942 | |||
J | ||||
Q86 | ||||
AK10 |
2. V trefoch máte 3 RZ, v kárach 1 RZ a v srdciach máte 4 RZ, pokiaľ dokážete prejsť do stola. Spolu máte teda 8 RZ. Budete musieť si vypracovať aspoň 1 zdvih.
3. V pikoch máte 1 RSZ, ale keby sa dostal Juh ku zdvihu a zahrá pik, môžete v pikoch odovzdať aj 4 alebo Viac zdvihov. Ostatné farby držíte a budete držat aj po prvom zdvihu.
4. Ak srdcia nebudú delené u súperov 6:0, alebo 5:1 piate malé srdce na stole poslúži, ako deviatý zdvih. Vstup ku srdciam na stole máte cez trefovú dámu. Ak srdcia budú zle delené, ostáva vám ešte šanca sediaceho pikového expasu. Iné možnosti na splnenie záväzku v rozdaní nie sú, preto je zohrávka tohto rozdania jednoduchá.
5. Prvý tref zdvihnete na ruke a odohráte 2 veľké srdcia. Ak obidvaja súperi pridajú srdce, záväzok už máte splnený. Ale pozor! Je tu jedna pasca. Ak do prvého trefového zdvihu pridá Juh 9 alebo 7, nesmiete na ruke zdvihnúť desiatkou, lebo by to znamenalo koniec vašim nádejám. To, že do prvého trefového zdvihu nesmiete zo stola pridať Q, hádam ani nie je treba zvlášť zdôrazňovať.
AK87 | S | Q43 | ||
Q72 | ||||
96 | ||||
Z | V | |||
AK | QJ643 | |||
J | ||||
965 | ||||
A732 |
2. V pikoch máte 3 RZ, v kárach máte 4 RZ a v trefoch 1 RZ. Spolu teda máte 8 RZ. Aby ste svoj záväzok splnili stačí, ak najdete niekde jeden zdvih.
3. Ak sa Juh dostane na zdvih (napríklad K), podohrá vašu srdcovú dámu a nebudete môcť povedať, že koľko zdvihov odovzdáte v srdciach. Sever určite má A a Juh určite vráti srdce. Vaša dáma bude určite vyimpasovaná a súperi odtiahnú, podľa delenia sŕdc, najmenej 4 srdcia. To spolu s trefovým zdvihom im stačí na porazenie záväzku.
4. Najperspektívnejšie vypadá zdvih v kárach. Ak budú kára u súperov delené 3:3 alebo 4:2 záväzok máte "doma". Ak kára budú horšie delené, ostáva vám ešte dobré delenie pikov (3:3) u súperov. Iné možnosti v tejto partii, ak neveríte zázrakom, nie sú.
5. Zohrávka tohto rozdania je skutočne jednoduchá. Po zdvihnutí trefového esa, odtiahnete 2 vysoké kára na ruke, aby sa vyjasnilo, či sú kára dobre delené. Jediný problém by mohol vzniknúť, ak by ste pustili zdvih na trefového kráľa Juhu. Ale to zaiste nemáte v úmysle.
K85 | S | 93 | ||
AKQ | ||||
8752 | ||||
Z | V | |||
AK5 | J1064 | |||
J | ||||
643 | ||||
AQ92 |
2. Po pikovom štarte máte v pikoch 1 RZ, v srdciach 3 RZ, v kárach 2 RZ a v trefoch 1 RZ. Spolu teda máte 7 RZ. Aby ste svoj záväzok splnili musíte nájsť 2 zdvihy.
3. Po vyrazení pikového kráľa neviete povedať, že koľko zdvihov v pikoch dokážu odtiahnúť súperi. Ostatné farby držíte dobre.
4. Partner mohol byť aj trochu silnejší. Vypadá to, že všetko musíte hrať z ruky a tak prakticky ste bez šancí si niekde vypracovať zdvih. Nikdy sa však nevzdajte bez toho, aby ste si vyskúšali každú, aj tú najmešiu šancu, ak vám to môže priniesť splnenie záväzku. V tomto rozdaní je vašou šancou spadnutie druhej dámy v kárach, ktoré vám okamžite vypracuje 2 zdvihy.
5. Bolo by nebezpečné prepustiť pikovú dámu Juhu, lebo môže podohrať vášho kráľa, a nieľen budete o zdvih kratší, ale súperi by mohli bez prerušenia odohrať 5 alebo 6 zdvihov a porazili váš zázäzok prv, než ste vyskúšali niečo s vaším záväzkom urobiť.
Zohrávka: Vezmete prvý pikový zdvih kráľom a stiahnete eso a kráľa v kárach. Do druhého kára pridáva Sever dámu. Záväzok už máte "doma". Znamená to, že teraz už nemusíte ďalej rozmýšľať? Ale predsa nehráte bridž nato, aby ste odťahovali rýchle zdvihy. Pred chvíľou vypadal váš záväzok beznádejne, ale teraz už musíte premýšľať o ďalších možnostiach. Musíte to urobiť, lebo v súťažnom bridži to všetci vaši súperi budú robiť. V tomto rozdaní vaša najbezpečnejšia šanca na nazdvih spočíva v delení sŕdc 3:3. Po spadnutí károvej dámy máte nielen 2 zdvihy naviac, ale aj jeden vstup do stola. Nebezpečné by bolo hrať na trefový impas, lebo keď nesedí, môžu súperi odohrať ešte 4 pikové zdvihy, aby porazili váš už istý záväzok. Vyskúšanie delenia sŕdc nenesie nijaké riziko. Po dvoch kárových zdvihoch v ruke, odtiahnite 3 vysoké srdcia. Ak boli delené 3:3, máte jeden nadzdvih, ak nie, máte splnený svoj záväzok bez problémov.
A963 | S | Q72 | ||
AK | ||||
853 | ||||
Z | V | |||
AKQ | 10643 | |||
J | ||||
432 | ||||
AK98 |
2. V pikoch máte 1 RZ, po 2 RZ v srdciach a trefoch a 3 RZ v kárach.. Spolu teda máte 8 RZ. Aby ste svoj záväzok splnili stačí nájsť ešte 1 zdvih.
3. Momentálne nemáte RSZ, ale po vyrazení jednej srdcovej figúry v prvom zdvihu, už budete môcť odovzdať zdvih súperom len raz. Potom, čo ich pustíte na zdvih prvýkrát, vyrazia vám aj druhú srdcovú figúru, a ak idc putíte na zdvih ešte raz, stiahú neznámy počet sŕdc (2-4).
4. Zdvih na Q má 50%-nú šancu na zisk zdvihu (ak bude K u Severu). Delenie trefov 3:3 má menšiu šancu ako 50%. (35% - pamätajte si, že keď vám chýba párny počet kariet, ich delenie u súperov nie je najprvidelnejšie.) Okrem toho, keď nesedí pik expas na dámu, ešte vám stále ostáva mizivá (ale reálna) šanca, že Sever bude mať 6 sŕdc a Juh bude mať v trefoch QJ10, t.j. váš štvrtý tref sa vypracuje, pričom tretie kolo trefov bude musieť zdvihnúť Juh, ktorý už nemá srdce, aby odovzdal zdvih partnerovi. Je to veľmi malá šanca? To je pravda, ale šanca to je!
5. Hlavný hráč v tomto rozdaní má "spočítané" šance. Voči niektorým rozlohám kariet u súperov je bezmocný. Musí teda hrať na to, že rozhodujúca karty u súperov ležia správne.
Zohrávka: Vezmete prvý zdvih kráľom a pripravíte plán v súlade s tým, čo ste konštatovali v jednotlivých bodoch vyššie. Budete teda hrať na dobre sediacaho pikového kráľa. Znamená to, že okamžite vynesiete malý pik do dámy? Nie! Keď máte hotový plán na uhratie záväzku, hneď sa začnete obzerať, či sa nedá cestou urobiť aj nejaký nadzdvih. Vidíte nejakú možnosť? Ak sedí expas na pikovú dámu, máte vstup do stola, kde za vhodných podmienok sa môže vypracovať štvrté káro (ak kára budú 3.3, alebo padne singl, resp. dubl J). Či 10 bude dobrá, či nie, zistíte ešte predtým, než zahráte pik expas. Nič sa nedeje, ak sa kára nedajú vypracovať. Ak budú napríklad 5:1, po druhom károvom zdvihu prestanete s kárami. Ak obidvaja pridajú do dvoch kárových zdvihov, odohráte aj tretie káro, aby ste zistili, či sa nevypracovalo malé káro na stole. Ak boli kára delené 4:2, nebutete mať štvrtý kárový zdvih, ale ste aspoň niečo skúsili, podobne, ako to urobia všetci ostatní hráči v tejto partii. Teda stiahnete eso, kráľa a dámu v kárach. Ak padol J, alebo boli kára 3:3, už len vstup potrebujete do stola, aby ste splnili svoj záväzok s nadzdvihom. Zahráte malý pik k dáme. Sever zdvihne na kráľa (Juh pridáva malý pik) a vynáša Q. Tentokrát šťastie stálo na vašej strane. Už máte 10 zdvihov. Už dosť?. Ale kdeže! Teraz už môžete beztrestne otestovať, či nie sú piky delené 3:3 u obráncov. Stiahnete eso na ruke a hráte malý pik do stola. Obráncovia pridali do obidvoch pikových zdvihov pik. Piky sú teda delené 3:3. Už máte 11 zdvihov. Už dosť? Áno. Trefový zdvih už nemôžete si vypracovať, lebo na štvrté káro musíte zahodiť tref z ruky. Záväzok, ktorý na začiatku mal len 50% šancu na splnenie, ste splnili s dvoma nadzdvihmi. Celé rozdanie vypadalo nasledovne:
KJ5 | ||||
Q107642 | ||||
J2 | ||||
Q6 | ||||
A963 | S | Q72 | ||
AK | ||||
853 | ||||
Z | V | |||
AKQ | 10643 | |||
J | ||||
432 | ||||
AK98 | ||||
1084 | ||||
J9 | ||||
9875 | ||||
J1075 |
Západ | Sever |
Východ |
Východ |
1 | pas | 2 | pas |
2 | pas | 3 | pas |
3BT | pas | pas | pas |
A10753 | S | Q6 | ||
AKJ5 | ||||
63 | ||||
Z | V | |||
A53 | QJ6 | |||
J | ||||
AJ10986 | ||||
Q |
2. Máte 2 srdcové RZ a po jednom v ostatných farbách. Spolu teda máte 5 RZ. Aby ste svoj záväzok splnili musíte nájsť 4 zdvihy.
3. Nemáte žiadne rýchle stratové zdvihy a táto otázka vás v tejto partii nijako zvlášť netrápi.
4. Partner s dámami a bubami a 10 FB zalicitoval trochu odvážne prvú odpoveď na druhom stupni. Očákávali by ste od neho skôr K, ako QJ. Ale už sa stalo. Nakoniec záväzok nie je zlý, nakoľko vy máte dostatočnú rezervu na jeho splnenie. Najlepšie šance núka trefová farba, len so vstupmi do stola sú problémy. Ten kárový štart je tiež dosť nepríjemný, lebo vás núti, aby ste rozohrali kára skôr, než máte vypracované trefy. Bez kárového štartu by ste mali jeden bezpečný vstup do stola po tom, keď už budú trefy vypracované.
5. Trefová farba poskytne chýbajúce 4 zdvihy bez ohľadu na to, že ktorý z obráncov má kráľa. (Problémy by mohli vzniknúť len v prípade, keby boli trefy delené 6:0 na obrane - v tomto prípade budete môcť zachhránť záväzok srdcovým impasom.) Problémy so vstupmi, najmä po károvom štarte, predstavujú v tomto rozdaní jediný veľký problém, ktorý hlavný hráč má riešiť.
Zohrávka: Keď ste identifikovali problémy so zohrávkou tak, ako boli popísné vyššie, sústreďujete sa na otázku vstupov. Už karta, ktorú pridáte zo stola do prvého zdvihu, rozhodne o záväzku. Ak pridáte figúru, váš záväzok môže zachrániť len zázrak v podobe singl K, singl K, alebo že Juh pridá K bez ohľadu, ktorého ho má. Problém s pridaním károvej figúry spočíva v tom, že ste predčasne použili najbezpečnejší vstup do stola (Skontrolujte to!). Kárové figúry teda necháte na stole ležať a prvý zdvih bijete na ruke esom. Z ruky pokračujete Q, Sever dáva 3 a znovu stojíte pred rozhodnutím: dať impas alebo byť esom? Ak zo stola pridáte malý tref a tref kráľ bol v impase dubl, splníte minimálne 3BT+1. Ale ak tref kráľ je tretí (alebo dlhší) v impase, alebo za impasom (Juh prepustí vašu dámu, aj keď má kráľa, ak má aspoň 3 trefy, lebo si dokáže predstaviť vaše problémy so vstupmi), padnete záväzok napriek tomu, že bol splniteľný. Trefovú dámu teda bijete na stole esom. Ak do toho zdvihu pridajú obidvaja súperi, záväzok už máte splnený na 100%, vďaka predvídavej a správnej hry v prvých dvoch zdvihov. Pokračujete trefovými honérmi tak dlho, kým súper nezdvihne. Súper vám nemôže v skutočnosti narobiť nijaké problémy svojim návratom. QJ na stole a 53 na ruke vám umožnia vstúpiť do stola, aby ste odohrali vyrobené trefy. Celé rozdanie vypadalo nasledovne:
82 | ||||
Q74 | ||||
K10842 | ||||
K53 | ||||
A10753 | S | Q6 | ||
AKJ5 | ||||
63 | ||||
Z | V | |||
A53 | QJ6 | |||
J | ||||
AJ10986 | ||||
Q | ||||
KJ94 | ||||
10982 | ||||
97 | ||||
742 |
Koniec testu.