Vstupy.
Každý večer strávený v bridžovom klube prináša
nové úspechy, nové sklamania aj nové poučenia. Ktoré z týchto zážitkov sa
vryjú najhlbšie do našej pamäti? Zaujímavým spôsobom funguje ľudská pamäť.
Najhlbšie a najdlhšie si pamätá udalosti a situácie, s ktorými
sú spojené silné emocionálne zážitky. Z bridžového hľadiska sú to rozdania
a situácie, ktoré boli mimoriadne dobre zvládnuté, alebo tie, ktoré sa
nevydarili. Vo všeobecnosti je ľahšie pokaziť rozdanie, než ho zahrať veľmi
dobre. Pre rast výkonnosti sú teda dôležitejšie rozdania, ktoré sa nejakým
spôsobom nevydarili, lebo takýchto rozdaní je obyčajne viac. Ovšem bridžisti
sadajú ku stolu s presvedčením, že tentokrát nijakú chybu neurobia. Aj na
vás čakajú dnešný večer nové rozdania, pri ktorých sa môžete vyznamenať, alebo
sa poučiť.
ªA102 ©AJ5 ¨QJ5 §A986 |
Sedíte na Juhu a držíte nasledovné karty:
Všetci sú v prvej
hre a váš partner otvára licitáciu pasom. Súper pasuje tiež a ste na
rade. Máte 16 FB a pravidelnú rozlohu. Ideálny list na otvorenie 1BT,
ktoré zostane prepasované. Budete teda zohrávať záväzok 1BT. Po výnose ª5, partner vykladá stôl:
ªK3 ©874 ¨K10832 §1042 |
Aký je váš plán?
Po takto vykonanej
analýze a s dobre pripraveným plánom sa púšťate bezstarostne do
zohrávky. Bijete prvý zdvih pikovým kráľom na stole, súper kladie ª8 a z ruky dáte ª2. Do druhého zdvihu vynesiete ¨2. Súper pridáva ¨7, vy dávate
z ruky ¨Q a súper ¨4. Vynášate ¨J do tretieho zdvihu, súper ¨6, zo stola ¨3 a Východ odhadzuje §5. Kára sú teda delené 4:1. Nijako to vás však
nevzrušuje, lebo máte ešte 2 vysoké kára na stole, ktoré budú stačiť na vyrazenie
súperovho esa, aj na stiahnutie posledného kára súpera. Pokračujete teda ¨5 z ruky, súper
kladie ¨A, zo stola dáte ¨8 a zadák ©6. Súper pokračuje ª4, zo stola dáte ª3, zadák dáva ªJ a vy kladiete ªA. Na stole máte 2 kárové vypracované zdvihy (¨K10), ale neviete ich
odohrať, lebo neviete sa dostať na stôl – nemáte vstupnú kartu. Budete mať teda
len 2 pikové zdvihy, 2 kárové už máte, a budete mať po jednom
v trefoch a v srdciach. Celkom 6 zdvihov. Svoj záväzok padnete
raz, namiesto jedného nadzdvihu. Dosť veľký rozdiel! Kde sa stala chyba?
Odpoveď je v tomto prípade jednoduchá
a pravdepodobne ju aj poznáte a poznali ste ju od začiatku zohrávky.
Prvý pikový zdvih treba zdvihnúť na ruke, aby sme po vypracovaní károvej farby
mali pomocou pikového kráľa vstup k odohraniu všetkých kárových zdvihov na
stole.
Nestačí vypracovať si vzdvihy, treba mať ešte aj možnosť
k ich odohraniu. Aby táto možnosť bola, treba chrániť vstupnú kartu do
toho listu, v ktorom si plánujeme vypracovať zdvihy.
Treba si uvedomiť, že k splneniu záväzku je potrebné
dodržať obidva technické prvky:
1.
odohrávať
vysoké karty najprv z kratšej ruky a
2.
šetriť vstup
k vypracovaným zdvihom.
Ako príklad zanedbania
jedného z týchto prvkov, si predstavte, že prvý pikový zdvih vezmete na
ruke (aby ste mali vstup ku káram neskôr) a zahráte z ruky malé káro
ku kráľovi. Súper vám tento zdvih pustí, ďalší zabije esom a vyrazí vám
pikový vstup na stôl. Teraz, keď zahráte káro, urobíte zdvih na ruke a ku
káram na stole sa už nedostanete. Dobre si to zapamätajte!
Obyčajne netreba dlho čakať, aby ste novonadobudnuté
vedomosti mohli uplatniť. Po niekoľkých nezaujímavých rozdaniach držíte na ruke
mimoriadne pekný list, ktorý ste otvorili hláškou 3BT, po ktorých nasledovali 3
pasy. Západ vyniesol ª5 a váš partner vyložil stôl:
ªK2 ©943 ¨J10832 §873 |
Stôl Ruka |
ªA84 ©AKJ5 ¨AK4 §AQ10 |
Keby bol súper vyniesol
niektorú inú farbu, boli by ste dostali hneď 1 zdvih naviac. Ale súperi sú raz
takí! Dobrovoľne vám nezadávajú zdvihy. Teraz sa musíte vysporiadať so
vzniknutou situáciou. Vytvorte plán zohrávky!
Keď existuje viac spôsobov na uhratie záväzku,
zvoľte si ten spôsob, ktorý núka najväčšie šance na úspech.
V našom príklade založenie plánu na károvej
farbe a vyskúšanie delenia kár (stiahnutím kárového esa) necháva otvorené
všetky ostatné možnosti zohrávky.
Zohrávka.
Zdvihnete prvý zdvih na ruke (esom)
a odohráte ¨A. Keď obidvaja obráncovia pridajú káro do tohto zdvihu (kára nemôžu byť
delené 5:0), už splníte svoj záväzok na 100%. Odohráte aj ¨K, a ak padne ¨Q splníte svoj
záväzok minimálne s jedným nadzdvihom. Ak ¨Q nepadne, pokračujete kárami do tej doby, kým
súper nezdvihne svoju dámu. K ostatným káram máte vstup pomocou ªK. Celé rozdanie vypadalo nasledovne:
|
ªK2 ©943 ¨J10832 §873 |
|
ªQ10753 ©Q62 ¨9 §K942 |
|
ªJ96 ©1086 ¨Q765 §J65 |
|
ªA84 ©AKJ5 ¨AK4 §AQ10 |
|
Keby ste boli poznali presné uloženie kariet u súperov na začiatku
zohrávky, mohli ste svoj záväzok splniť aj inými spôsobmi (najdite aspoň jedno
ďalšie riešnie!). Svoj plán zohrávky však musíte postaviť na predpoklade, že
neviete, ako ležia karty u súperov. Je neetické „naťahovať krk“, aby ste
zazreli karty súpera. Je neetické využívať ani to, keď ste náhodne zahliadli
karty jedného zo súperov. Pri plánovaní zohrávky môžete využiť len informácie
z dražby, informácie odvodené od karty výnosu a vedomosti
z pravdepodobnosti delenia kariet.
Poznámka.
Predpokladajme teraz, že
pri realizácii vyššie uvedeného plánu, padne kárová dáma do esa alebo kráľa
(karty budú u obráncov rozložené inak, ako v našom príklade).
V tomto prípade už splníte svoj záväzok s jedným nadzdvihom. Znamená
to, že svoju „šedú hmotu“ už nebudete ďalej namáhať? Vôbec nie! Hneď, ako máte
zabezpečený záväzok (aj s nadzdvihom), začnete sa obzerať po možnostiach
na získanie ďalších nadzdvihov. Pri tvorbe plánu na získanie ďalšieho nadzdvihu
(nadzdvihov), nesmiete zabudnúť na zabezpečenie už istého záväzku
a prípadných istých nadzdvihov.
V našom príklade (po
hypotetickom spadnutí dámy károvej do esa alebo kráľa) máte rôzne impasové
možnosti v trefoch a srdciach, alebo zahranie na delenie sŕdc 3:3
u súperov. Nesmiete pritom zabudnúť, že len raz môžete bezpečne odovzdať
zdvih súperom, lebo po vyrazení vašej pikovej zádrže, bude môcť súper odtiahnúť
svoje vypracované zdvihy.
Aké máte šance? Môžete sa
pokúsiť o ďalší nadzdvih v srdciach. Odohráte ©A a ©K, a keď padne ©Q, už máte druhý
nadzdvih istý, vtedy sa pokúsite o ďalší nadzdvih trefovým impasom. Ak ©Q nepadne, ale padne ©10, vtedy zahráte
malé srdce do ©9 na stole a vypracujete si druhý nadzdvih. Ak v dvoch kolách
sŕdc nepadne ani ©Q, ani ©10, ale obidvaja obráncovia pridajú malé srdcia do týchto zdvihov,
pokračujete tretím kolom sŕdc, aby ste zistili, či nie sú delené 3:3. Ak áno,
budete mať jeden dĺžkový zdvih v srdciach. Ak budú srdcia delené 4:2, môže
súper odtiahnúť ešte 1 srdcový zdvih, ale potom vám musí odovzdať zdvih.
V tomto prípade vám ostáva možnosť na druhý nadzdvih trefovým impasom
v 12. zdvihu. Či ho skutočne zahráte, rozhodnete sa v polovici
dvanásteho zdvihu, podľa toho, ako budú súperi pridávať karty.
Je možné sa pokúsiť o dva nadzdvihy aj cez
trefovú farbu, lebo po spadnutí károvej dámy, už máte 2 vstupy do stola.
Prejdete najprv károm, odohráte svoje vysoké kára, na ktoré zahodíte
z ruky jeden pik a jedno srdce, potom zahráte impas do trefovej
desiatky. Ak trefový bub a kráľ sú u Východu, môžete byť úspešný.
Trefová desiatka podrží zdvih, potom prejdete na stôl pikovým kráľom a zahráte
trefový impas do dámy, a keď sedí, splníte svoj záväzok s troma
nadzdvihmi. Ale pozor! Vtipne hrajúci Západ s trefovým kráľom vám pustí
prvý trefový zdvih (impas do desiatky) a zdvihne až potom, keď ste použili
svojho pikového kráľa na vstup do stola, a tým ste vypracovali jeho pikovú
farbu. Keď teraz zahráte impas do dámy, Západ zdvihne a odohrá svoje
pikové zdvihy. Takto môžete prísť nielen o dva isté nadzdvihy, ale aj
o rozdanie. Ak poznáte hráča na Západe, že vám niečo také nevyvedie, potom
zahrajte aj druhý trefový impas. Ale ak tam sedí dobrý hráč, radšej sa vzdajte
tretieho nadzdvihu. Mimochodom, rozhodnutie je vo vašich rukách!