Tromfovanie
Dražba sa skončila, vaša linka vyšla
víťazne z dražby a vy ste sa stali hlavným hráčom. Súper vyniesol
k prvému zdvihu a váš partner vyložil stôl. V tejto chvíli sa
začína vaše predstavenie. Už nemôže dôjsť k nedorozumeniu
s partnerom, partner už nič nemôže pokaziť, ale nemôže vám ani pomôcť.
Môžete sa spoliehať len na seba. Pritom pri stole sedia ďalší dvaja hráči,
ktorí sú odhodlaní urobiť všetko preto, aby vaše predstavenie nedopadlo dobre.
Čím sú títo ľudia skúsenejší, tým väčšie škody vám môžu narobiť a tým
„rafinovanejšie“ zbrane budú používať. Občas sa odvráti od vás aj šťastie –
karty budú rozdelené medzi štyrmi hráčmi tak, že každá vaša nepozornosť bude
potrestaná. Ale nezúfajte!
Máte aj určité výhody oproti
obráncom. Súper musel vyniesť kartu bez toho, aby videl stôl (váš partner môže
vyložiť stôl len potom, keď súper kartu výnosu ukázal, t.j. keď ju zahral). Po
vyložení stola síce vidia aj súperi karty vášho partnera, ale nevidia karty
svojho vlastného partnera. Teda sú v nevýhode oproti vám, lebo na rozdiel
od nich, vy poznáte všetky karty vašej linky, a to prv, než pridáte
k prvému zdvihu. Ani najskúsenejší obráncovia sa nevyhnú občasným
nedorozumeniam a chybám na obrane. Občas vám aj šťastie príde na pomoc vo forme
priaznivej rozlohy kariet u súperov a pre vás výhodnej polohy
kritickej karty. Tak teda smelo do toho!
Prv než pridáte prvú kartu zo stola (presnejšie, dáte príkaz
partnerovi, aby pridal určitú kartu – vy sa nedotýkate kariet partnera) urobte
si plán, pomocou ktorého svoj záväzok dokážete splniť. Teraz sa už
neorientujete pomocou štatistických bodov za figúry a dĺžku farby. Už
vidíte konkrétne karty, na ktorých musíte postaviť plán na získanie potrebných
zdvihov. Už neuvažujete v termínoch, ako 1BT alebo 4ª. Uvažujete o siedmych zdvihoch bez
použitia tromfovej farby, resp. o 10 zdvihoch za použitia pikov, ako
tromfovej farby. Táto zmena v myslení je dôležitá pre uvedomenie si úlohy,
ktorá vás čaká.
Tak to skúste!
Príklad 1. Sedíte na Juhu a vy ste rozdali karty. Dostali
ste nasledovný list:
ªQ105
©AK1062
¨A9
§J62
Máte 14 FB (15 KB) a 5-list srdcový. Otvoríte hláškou 1©. Súper za vami pasuje a váš partner zvýši na
2©. Súper za ním pasuje, vy tiež a súper za
vami pasuje tiež. Budete zohrávať záväzok 2©. Súper
vyniesol §K a partner vyložil stôl:
ªKJ93
©QJ3
¨874
§875.
Prv, než pridáte prvú kartu zo stola, urobte inventúru toho, čo máte
a vytvorte plán, ako získate potrebných 8 zdvihov. V tomto prípade
súper asi zdvihne prvé 3 zdvihy v trefoch, takže pre vás začne byť zaujímavá
partia až potom. Ovšem je prejavom vyspelosti hráča, ak vie urobiť plán
zohrávky ešte pred pridaním k prvému zdihu. Dobrí hráči robia inventúru
a plán zohrávky vždy na začiatku prvého zdvihu. V rámci inventúry a
prípravy plánu zohrávky, musíte si položiť a dať odpoveď na niekoľko
jednoduchých otázok.
1)
Aká
je vaša úloha? Máte urobiť 8 zdvihov, pričom srdcia slúžia
ako tromfy. Už neuvažujete o záväzku 2©, ale
o 8 zdvihoch, ktoré máte získať. Inými slovami, súper nesmie získať viac
ako 5 zdvihov.
2)
Koľko
máte rýchlych zdvihov (RZ)? Rýchle zdvihy (niekedy sa im hovorí aj isté zdvihy) predstavujú karty,
ktoré môžete odohrať bez prerušenia po tom, keď sa prvýkrát ocitnete na zdvihu.
To ovšem neznamená, že ich máte rýchle odohrať - v mnohých prípadoch
by to bolo nesprávne - ale predstavujú takúto potenciálnu možnosť. Rýchle
zdvihy predstavujú esá a k ním pripojené figúry bez prerušenia. Napr.
A3 = 1 RZ ; AK7 = 2 RZ; AQ5 = 1 RZ; KQJ = 0 RZ; AKQJ = 4 RZ ap. Pri počítaní RZ
beriete do úvahy karty vo farbe v obidvoch rukách (vo vašej ruke aj na
stole). V jednej farbe nemôžete mať viac RZ, ako je väčšia dĺžka tejto
farby na jednej z rúk, napr. na stole máte ªAQ a na ruke máte ªKJ10 – v spoločných rukách máte 5 najvyšších
kariet v tejto farbe bez prerušenia, ale máte len 3 RZ. Presná znalosť
počtu RZ vám pomôže pri definovaní počtu zdvihov, ktoré budete musieť
vypracovať, teda je základom vášho plánu zohrávky. V našom príklade máte 6
RZ, t.j. 5 vysokých kariet v srdciach a kárové eso. V trefoch
a pikoch nemáte RZ. Máte teda 6 hotových zdvihov a budete musieť
vypracovať ďalšie 2 zdvihy, aby ste splnili svoj záväzok.
3)
Koľko
máte stratových zdvihov (SZ)? Stratové zdvihy predstavujú tie karty, ktoré musíte odovzdať súperom.
V našom prípade musíte odovzdať 3 SZ v trefoch, 1 SZ v pikoch
a 1 SZ v kárach (ostatné kára kontrolujete tromfami). Spolu 5 SZ –
môžete ich teda bez problémov odovzdať a váš záväzok ešte splníte. Ešte je
dobré rozlišovať tzv. rýchle stratové zdvihy (RSZ), t.j. zdvihy, ktoré môže súper
odohrať bez prerušenia (sú to RZ súperov). V našom prípade sú to 3 RSZ
v trefoch a 1 RSZ v pikoch. V kárach môžu súperi náš
stratový zdvih odohrať až po vyrazení esa, t.j. v kárach máme pomalý
stratový zdvih (PSZ). Rýchle zdvihy sa počítajú tak v tromfovom, ako aj
v BT záväzku . Stratové zdvihy zohrávajú väčšiu rolu v tromfovom
záväzku.
4)
Kde
si môžete vypracovať ďalšie zdvihy? V tromfovej aj BT hre predstavujú sekvencie nižších honérov zdroj
ďalších zdvihov. Keď vyrazíme vyššie figúry v tejto farbe tým, že
obetujeme potrebný počet našich honérov, a pritom nám ostane ešte určitý počet
honérov v tejto farbe, potom
predstavujú tieto ostávajúce honéry hotové zdvihy, ktoré môžeme odohrať
podobne, ako RZ. V našom príklade predstavuje piková farba takýto zdroj
ďalších zdvihov. Okrem esa máme v spoločných rukách všetky honéry až po
deviatku. Ak obetujeme jednu figúru (napr. ªK) na vyrazenie esa, môžeme potom
minimálne 2 zdvihy ešte odohrať. Ak súper odmietne zdvihnúť esom, budeme mať
potrebné zdvihy pred vyrazením esa.
A teraz sa vráťme k nášmu rozdaniu:
ªKJ93 ©QJ3 ¨874 §875 |
StôlRuka |
©AK1062 ªQ105 ¨A9 §J62 |
Na základe odpovedí na vyššie
popísané 4 otázky už viete, že koľko zdvihov budete potrebovať vypracovať,
a kde je možný zdroj týchto zdvihov. Viete, že potrebujete si vypracovať 2
zdvihy a možným zdrojom týchto zdvihov sú pikové honéry. Svojej úlohy
(realizácie plánu) sa môžete ujať až po tom, keď získate prvý zdvih.
Súper teda vyniesol §K, zo stola pridáte §5, zadák pridá §3 a z vašej ruky dáte §2. Zdvih získal Západ. On pokračuje §A, zo stola §7, Východ §4 a vy §6. Opäť zdvihol Západ. Pokračuje §Q, zo stola §8, súper §10 a vy §J. Opäť zdvihol Západ. Súperi majú už 3
zdvihy, ale všetko ide podľa vášho plánu – tieto zdvihy ste (museli) boli
rozhodnutý odovzdať. Západ teraz vynáša ¨J, zo stola dáte ¨4, súper ¨5 a na ruke bijete ¨A. Je to váš
prvý zdvih. Teraz sa už môžete pustiť do vypracovania chýbajúcich 2 zdvihov
vyrazením ªA. Hráte z ruky ªQ, Západ dáva ª7, zo stola ª3 a Východ kladie ª2. Už ste získali 1 z prepotrebných 2 zdvihov.
Pokračujete vo vyrábaní pikových zdvihov vynesením ª10 z ruky. Západ dáva ª6, zo stola dáte ª9 a Východ dáva ªA. Zdvih patrí Východu. Súperi teda už
majú 4 zdvihy. Východ pokračuje ª4, vy dáte z ruky ª5, Západ dáva ©4 a zo
stola pridáte ªJ. Západ urobil zdvih na malý tromf. Súperi majú
už 5 zdvihov. Teraz vynáša Západ ¨2, zo stola ¨7,Východ dáva
¨Q a z ruky dávate ¨9. Východ
získal zdvih. Je to ich 6. zdvih a už váš záväzok nemôžete splniť. Kde sa
stala chyba? Hráte tromfový záväzok preto, aby vaše tromfy poskytli ochranu
pred dlhou farbou súperov (napr. v kárach) a v skutočnosti
súperi získali zdvih na tromf a len vďaka tomu tromfovému zdvihu porazili
váš záväzok. Chyba sa stala v tom, že ste nechali tromfy súperom, hoci ste
ich mohli zbaviť tromfov. Po zdvihu na kárové eso, mali ste hrať 3 alebo 4 kolá
tromfov a až potom sa pustiť do
vyrábania pikových zdvihov. (Súperi majú 5 tromfov, ktorých
najpravdepodobnejšie delenie je 3:2, ale vám nevadí ani delenie 4:1, len pri
delení tromfov 5:0 budete musieť vyrobiť pikové zdvihy pred odohratím tromfov)
Celé rozdanie vypadalo nasledovne:
|
ªKJ93 ©QJ3 ¨874 §875 |
|
ª76 ©854 ¨J1062 §AKQ9 |
|
ªA842 ©97 ¨KQ53 §1043 |
|
ªQ105 ©AK1062 ¨A9 §J62 |
|
Aby ste sa vyhli
podobnej chybe v budúcnosti, musíte doplniť vyššie uvedené 4 otázky
o ďalšiu a zároveň dať odpoveď na ňu.
5)
Čo
môže ohroziť váš plán? Keď
ste už identifikovali pikovú farbu, ako možný zdroj zdvihov, musíte určiť to,
čo ohrozuje tento plán. Delenie pikovej farby 3:3 nemôže ohroziť váš plán
v žiadnom prípade, ale iné delenie (4:2, 5:1 alebo 6:0) umožní súperom získať zdvih na
malý tromf, ak ich nepripravíte o tromfy pred rozohratím pikovej farby.
Pre zohrávku tromfových záväzkov môžeme vysloviť pravidlo:
V tromfovom záväzku je
(v mnohých prípadoch) výhodné odtromfovať súperov pri prvej príležitosti.
Príklad 2. Opäť sedíte na
Juhu, opäť vy ste rozdali karty. Usporiadate svoje karty a vidíte, že máte nasledovný list:
ªAKJ86
©Q72
¨95
§KJ3.
Otvoríte hláškou 1ª, súper za vami pasuje a partner
licituje 4ª. Súper za ním pasuje, vy tiež a súper za
vami tiež. Konečný záväzok je 4ª a vy ste sa stali hlavným hráčom
(zohrávajúcim). Otvárací výnos je srdcový kráľ (©K), partner
vyložil stôl a vidíte celé svoje imanie:
ªQ10742 ©3 ¨A1073 §Q108. |
StôlRuka |
ªAKJ86 ©Q72 ¨95 §KJ3. |
Prv, než pridáte prvú kartu zo stola, máte urobiť inventúru a plán
zohrávky tak, že odpoviete na 5 otázok, ktoré boli uvedené pri Príklade 1.
1) Aká je vaša úloha?
Máte urobiť 10 zdvihov, pričom piky slúžia ako tromfy. Súper nesmie získať
viac ako 3 zdvihy.
2) Koľko máte rýchlych zdvihov (RZ)? 5 v pikoch a 1 v kárach,
spolu teda 6 RZ. Aby ste záväzok splnili musíte si vypracovať ďalšie 4 zdvihy.
3) Koľko máte stratových zdvihov (SZ)? 1 v srdciach (ostatné sú kryté
tromfom), 1 v trefoch (ostatné sú kryté figúrami) a 1 v kárach
(ostatné sú kryté tromfom) – v pikoch nemáte SZ. Spolu teda 3 SZ.
4) Kde si môžete vypracovať ďalšie zdvihy? Trefové figúry poskytnú 2 zdvihy po
vyrazení esa. Tak už budete mať 8 zdvihov. Kde zobrať ďalšie 2 zdvihy?
V tromfovom záväzku predstavujú tromfy možnosť získania dodatočných
zdvihov, ak ich vieme separátne použiť. V tomto príklade môžeme prebiť 2
srdcia na stole, pričom tromfy na ruke stále urobia 5 zdvihov. Týmito dvoma
rafmi (prebitkami) už máme hotový plán na získanie 10 zdvihov. 6 RZ + 2 zdvihy
na trefové figúry + 2 zdvihy na srdcové rafy na stole.
5) Čo môže ohroziť váš plán? Už v Príklade 1 sme videli, že pokus
o vypracovnie zdvihov na figúry môže zlýhať, ak súperi budú mať túto farbu
nepravidelne delenú a môžu rafnúť 1 zdvih. Ochranu pred týmto nebezpečím
zabezpečí stiahnutie tromfov súperom. Ale môžete to urobiť, keď v tejto
partii potrebujete tromfy na stole na prebíjanie dvoch sŕdc? Máte 10 pikov na
linke – súperi majú len 3 piky. Tie môžu byť delené u nich 2:1 alebo 3:0.
V obidvoch prípadoch môžete im stiahnúť tromfy (je potrebné zahrať 2 alebo 3 kolá tromfov), lebo na
rafovanie sŕdc vám stačia 2 tromfy na stole. Váš plán je teda nasledovný: Po
získaní zdvihu ihneď stiahnete súperom tromfy (2 alebo 3 kolá pikov), potom
rafnete srdce a cestou späť do ruky sa pustíte do vypracovania 2 zdvihov
v trefoch.
Zohrávka teda
bude vypadať nasledovne (karta výnosu je v žltom poli):
1. zdvih ©K ©3 ©4 ©2
2. zdvih ¨4 ¨A ¨2 ¨5
3. zdvih ª3 ª2 ª5 ªA
4. zdvih ª9 ª4 §7 ªK
5. zdvih ©8 ª7 ©9 ©7
6. zdvih §9 §8 §2 §J
7. zdvih ©K ª10 ©10 ©Q
8. zdvih §5 §10 §A §3
9. zdvih ¨6 ¨3 ¨K ¨9
10. zdvih ¨8 ¨7 ¨Q ª6
Ostatné zdvihy už
vezme ruka zohrávajúceho (2 piky a tref kráľ).
Keď do zahratého
pikohévo esa pridali obidvaja obráncovia malý pik, vedeli ste, že delenie pikov
je 2:1, teda budú stačiť 2 kolá tromfovania, aby ste súperom odbrali všetky
tromfy.
Celé rozdanie
vypadalo nasledovane.
|
ªQ10742 ©3 ¨A1073 §Q108. |
|
ª93 ©AK865 ¨J864 §95 |
|
ª5 ©J1094 ¨KQ2 §A7642 |
|
ªAKJ86 ©Q72 ¨95 §KJ3. |
|
Vídíme, že keby ste neboli odtromfovali súperov včas, bol by Západ prebil
tretie kolo trefov a boli by ste spadli záväzok, ktorý pri správnej hre
bol splniteľný a vďaka správnej hre aj bol splnený
Vytromfovanie súperov bude správne vo veľkom počte farebných (tromfových)
záväzkov. Niektoré prípady, u ktorých tromfovanie treba čiastočne alebo
úplne odložiť, budú vysvetlené v ďalších lekciách. Mnohé z tých
výnimiek objavíte, po určitých skúsenostiach, aj vy sám pri stole.