Niektorí ľudia dávajú
prednosť podrobnému opisu neznámej témy, lebo najlepšie si pamätajú veci
v ich súvislostiach. Pre týchto ľudí slúži výklad, ktorý je uvedený
v predchádzajúcich častiach. Iní zase dávajú prednosť stručnému,
nerozvláčnemu až encyklopedickému výkladu. Pre tých budú slúžiť nasledujúce
riadky. Môžu však poslúžiť aj pre prvú skupinu ľudí, aby sa im nestalo to,
že „ pre stromy nezbadajú les“.
Bridž sa hráva s balíčkom francúzskych kariet. Tento
balíček obsahuje 52 kariet rozdelených do 4 farieb po 13 kariet. Pre účely
dražby (prvej časti bridžovej hry) sú farby zoradené hierarchicky nasledovne: § (tref) je najnižšia farba, nasleduje ¨(káro), potom ©(srdce) a najvyššia
farba je ª(pik). Pre účely
zohrávky (druhej časti bridžovej hry) sú karty v každej farbe zoradené
hierarchicky nasledovne: Najvyššia karta je A (eso), nasleduje K (kráľ), potom
Q (dáma), J (bub) a karty, ktoré sú označené číslami od desiatky smerom
dole k dvojke.
Bridž hrajú štyria hráči, ktorí sú označení podľa svetových
strán: Sever, Východ, Juh a Západ. Bridž nie je individuálna hra, ale hra
dvoch partnerov, dvojíc (párov) hráčov. Sever tvorí dvojicu s Juhom
a Východ so Západom. Na označenie všetkých dvojíc, ktoré sedia na rovanko
pomenovaných miestach sa používa výraz linka. Potom rozlišujeme linku
Sever-Juh a linku Východ-Západ.
Po rozdaní kariet, alebo po vybratí kariet
z peňaženkového obalu, musí hráč spočítať svoje karty, či ich má presne 13
prv, než sa pozrie na líce kariet. Až
potom môže usporiadať karty do jednotlivých farieb a vo farbe podľa výšky
kariet. Takto usporiadané karty sa nazývajú list alebo ruka. Usporiadané
karty všetkých štyroch hráčov sa nazýva rozdanie.
Bridž je hra o zdvihy. Zdvih tvorí skupina štyroch
kariet, ktoré ku zdvihu pridali postupne jednotliví hráči. Každý hráč je
povinný pridať ku zdvihu presne jednu kartu, a to vždy vtedy, keď príde na
neho rad v smere hodinových ručičiek. Prvá karta, pridaná ku zdvihu, sa
nazýva výnos. Hráč, ktorý ju zahráva nie je ničím obmedzený. Ostatní hráči
musia pridať kartu vo farbe výnosu, pokiaľ aspoň jednu takú kartu majú. Toto
pravidlo sa nazýva priznanie farby. Ak hráč má viac ako jednu kartu vo
farbe výnosu, môže pridať ľubovoľnú kartu z tejto farby. Ak už žiadnu
kartu vo farbe výnosu nemá, môže pridať ľubovoľnú kartu. Zdvih získa hráč,
ktorý pridal najvyššiu kartu vo farbe výnosu.
Hráči si môžu zvoliť jednu farbu za tromf. Pridanie
tromfovej karty do zdvihu sa riadi princípom priznania farby, t.j. ak bola
vynesená karta inej, ako tromfovej farby, môžu do zdvihu pridať tromf len
vtedy, keď vo farbe výnosu už žiadnu kartu nemajú. Tromfová karta prebíja každú
netromfovú kartu. Ak ku zdvihu bola pridaná tromfová karta, potom o získaní
zdvihu už nerozhodujú karty vo farbe výnosu, ale len vo farbe tromfov.
Bridž sa skladá z dvoch častí: prvá časť sa volá
dražba, druhá časť sa volá zohrávka alebo hra. V priebehu dražby sa určí
druh záväzku a počet zdvihov, ktoré sa daná dvojica zaväzuje chytiť. Druh záväzku predstavuje buď zvolená tromfová
farba alebo beztromfový záväzok. Počet sľúbených zdvihov sa pripočítava
k číslu 6. Prvých 6 zdvihov sa nazýva kniha a hráči hlásia len
zdvihy, o ktoré chytia viac, než predstavuje kniha. Každá nová ponuka musí
byť vyššia, ako predchádzajúca. Vyššiu ponuku predstavuje buď vyšší počet
zdvihov alebo rovnaký počet zdvihov, ale vo vyššej farbe alebo
v beztromfovom záväzku. Beztromfový záväzok je pri rovnakom počte zdvihov
najvyššou ponukou. Dražba môže mať
niekoľko kôl a hráč nie je povinný sa do dražby zapojiť. Keď príde rad na
neho môže pasovať. V prípade, keď
hráč príde na rad a poslednú ponuku urobil súper a on verí, že
súper svoj záväzok nesplní, môže súperovú hlášku kontrovať. Ak súper našu
poslednú hlášku kontroval a my (môj partner alebo ja) si myslíme, že svoj
záväzok splníme, môžeme dražiť rekontru. Každá nová ponuka vlastnej linky aj
súpera ruší kontru aj rekontru. Dražba sa končí, keď po poslednej hláške, inej
ako pas, nasledujú 3 pasy.
Dvojica,
ktorá urobila najvyššiu ponuku, získa právo zohrať záväzok. Zohrávať bude ten
člen dvojice, ktorý daný druh záväzku (farbu tromfov alebo BT) menoval na
svojej linke ako prvý. Tento hráč sa nazýva hlavný hráč. Súper, ktorý sedí
v smere hodinových ručičiek za ním (prvý obránca alebo predák), vynesie
kartu k prvému zdvihu. Potom partner hlavného hráča vyloží svoje karty na
stôl lícom hore a viac sa nezúčastňuje hry. Z jeho kariet hrá hlavný
hráč. Tento hráč sa nazýva tichý hráč a jeho karty sa nazývajú stôl, kým
karty hlavného hráča sa nazývaju ruka. Po vyložení stola hlavný hráč naplánuje
si zohrávku a na základe logiky tohto plánu určí, ktorú kartu zo stola má
pridať do prvého zdvihu tichý hráč. Potom pridá jednu kartu druhý obránca
(zadák) a nakoniec aj hlavný hráč. Tým bol vytvorený prvý zdvih. Získa ho
ten hráč, ktorý pridal vo farbe výnosu najvyššiu kartu, resp. ten, ktorý pridal najvyššiu
tromfovú kartu. Hráč ktorý získa zdvih, má právo (aj povinnosť) vyniesť
k ďalšiemu zdvihu, ktorý získa zase hráč, ktorý pridá najvyššiu kartu vo
farbe výnosu, resp. vo farbe tromfov. Takto sa pokračuje do doby, kým nie sú
odohraté všetky karty. Po odohratí všetkých kariet, súperi si rozdelili nejakým
pomerom 13 zdvihov. Na základe tohto výsledku sa určí, že ktorá dvojica
a koľko bodov dostane za dané rozdanie.
Prv,
než sa hráč pustí do dražby, vypočíta silu svojho listu nasledovným spôsobom:
Figúrovú silu určí podľa
nasledovnej tabuľky:
Eso = 4
body
Kráľ = 3
body
Dáma
= 2
body
Bub = 1
bod.
Rozlohovú
silu určí tak, že za každú kartu, ktorá prevyšuje 4 karty vo farbe započíta 1
bod. Komplexné body, t.j. súčet figúrových a rozlohových bodov určujú silu
listu.
Ak
takto získané komplexné body dosahujú hodnotu aspoň 12 bodov, je správne, ak
hráč otvorí dražbu, t.j. učiní nejakú ponuku. Inak má dražiť „pas“.