Sú skvízy etické?

 

            Pred mnohými rokmi som čítal jeden zaujímavý článok o skvízoch a o ešte zaujímavejších názoroch autora na etické a psychologické problémy, spojené s realizáciou skvízu. Autor veľmi živo opisoval psychický tlak, pod ktorým sa ocitne obránca, keď skvíz kulminuje. Ak je skvíz skutočný, teda nie pseudoskvíz, na skvízovú kartu môže obránca voliť medzi „zlým“ a „zlým“ odhodom. Podľa autora, táto situácia spôsobuje obráncovi psychickú nepohodu až traumu. Na druhej strane, u hlavného hráča sa pritom uvoľňujú najtemnejšie pudy až sadistické chúťky, keď vidí, ako jeho obeť – obránca – sa snaží nájsť východisko z beznádejnej situácie, do ktorej ho on, teda hlavný hráč, dostal. Skvízy teda sprevádzajú, podľa autora, negatívne psychické procesy u obidvoch účastníkov: u skvízovaného aj u skvízujúceho. Preto otázku skvízov odporučil autor do pozornosti odborníkom z oblasti psychológie a etiky.

            Po prečítaní článku, skutočne som sa zamyslel nad argumentami autora, ale rýchle som ich odmietol. Nakoniec nebol som si istý ani tým, či autor to myslel vážne. Bridžová hra poskytuje množstvo zaujímavých situácií, pri ktorých skutočne môže psychické napätie stúpať, ale práve vďaka takýmto situáciám je bridž tak príťažlivý. Niektoré situácie sú úplne triviálne, napriek tomu môže udržiavať aktérov v napätí. Predpokladajme napríklad, že po mojom otvorení 1© súperi sa dolicitujú do 3BT,  a po srdcovom štarte vidím veľkú vidlu v kárach na stole, pričom ja držím holého kárového kráľa za stolom. Zahrá hlavný hráč impas kárový alebo stiahne eso?  Sledujem ako hlavný hráč obratne zisťuje figúry v ostatných farbách a dochádzam k záveru, že už vie, že ¨K musí byť u mňa. Nebude hrať kárový impas! Chvíľu ešte ťahá svoje dlhé trefy, ale nakoniec vynesie malé káro z ruky. Partner normálnym tempom kladie malé káro a hlavný hráč, bez zaváhania, kladie zo stola kárové eso. Môj kráľ padá a psychické napätie spolu s ním. Psychické napätie som si spôsobil sám, tým že som počítal nielen zdvihy hlavného hráča, ale aj jeho vedomosti o mojich kartách. Napätie spôsobila neistota, či hlavný hráč skutočne spočítal to, čo ja som v jeho mene spočítal. Áno, stávajú sa také prípady, keď obránca vie, že hlavný hráč už zistil nejakú dôležitú informáciu o jeho liste, ale v skutočnosti hlavný hráč nič o tom nevie. Psychické zaťaženie obráncu z neistoty môže byť väčšie, než vyrovnanie sa so súperovým úspešným skvízom. Teda ak by som mal odpovedať jednoduchým spôsobom na otázku z nadpisu tohto článku, bez váhania odpoviem kladne. Skvízy nielenže sú etické, ale tvoria jednu z najzábavnejších techník tejto hry, a to pre oboch aktérov.

            Od doby, keď som vyššie uvedený článok čítal, uplynulo veľa rokov. Odvtedy som zrealizoval množstvo všelijakých skvízov a veľakrát som bol uskvízovaný, dokonca aj pseudoskvízmi. Nikdy som nepocíťoval nijaký etický ani psychický problém. Na ten článok som už dávno zabudol. Až pri jednom rozdaní z finálového stretnutia Východnej skupiny Slovenskej ligy som si na neho spomenul, lebo priebeh zohrávky a obrany dali k tomu podnet.

            Po vyrovnanom prvom polčase viedlo naše družstvo (Boros Košice) nad  družstvom NBH Palma Michalovce o 3 IMP. Asi v polovičke druhého polčasu prišlo rozdanie, v ktorom sme vylicitovali 3BT, bez zásahu súperov, z nasledovných kariet:

 

ª107

©AK82

¨K2

§AQ873

 

N

 

ªA432

©54

¨A10975

§J4

W

 

E

 

S

 

 

Licitácia prebehla nasledovne:

North

East

South

West

 

 

Pas

1§

Pas

2¨

Pas

3§

Pas

3ª

Pas

3BT

Pas

Pas

Pas

 

1§ - 16+ figúrových bodov (Precision)

2¨ - 8+ figúrových bodov a 5+-list kárový; najdlhšia farba v liste

3§ - 5+-list §; najdlhšia farba v liste

3ª - 4+-list ª

3BT- prírodzene, v zásade so srdcovou zádržou.

            Výnos prišiel ª6, podľa pravidla 11 a ja budem zohrávať záväzok 3BT z pozície W.  Po vyložení stola robím inventúru svojho imania a prvý plán zohrávky. Mám 6 rýchlých zdvihov (2©+2¨+1ª+1§). Ďalšie 2 by mohla poskytnúť kárová farba a so sediacim impasom trefovým by som mohol doraziť do cieľa. Ale k tomu treba, aby kára boli delené 3:3, prípadne 4:2 s rozdelenými figúrami. Ale je tu ten nepríjemný pikový štart. Ak mi súperi vyrazia predčasne pikové eso, na kárové zdvihy môžem zabudnúť. A aj pri priaznivom delení kár ešte stále je potrebný trefový impas. Asi lepšiu šancu poskytuje trefová farba. Ak N bude mať raz alebo dvakrát obsadeného trefového kráľa, trefová farba sama vyprodukuje potrebné ďalšie 3 zdvihy. Ale aj tu je problém. Ak piky budú na obrane delené 5:2 a §K bude tiež u N, šance na splnenie záväzku týmto spôsobom sú nulové. V takom prípade budem musieť zahrať na sediaci trefový impas a delenie trefov 3:3. V tomto prípade, po zdvihnutí na ªA, vynesiem zo stola §J, a keď S pokryje, prepustím mu zdvih a takto si zabezpečím, že N s dlhými, vypracovanými pikami, sa nedostane na zdvih. Aby som sa vedel správne rozhodnúť, potrebujem viac informácii o pikovej farbe.

Prepúšťam prvý zdvih na stole a S bije ªK. Na moje prekvapenie, S mení útok na ©6. Tak teraz mám všetky šance otvorené. Ale prečo zmenil útok S? Kde vidí vstup k svojim vypracovaným srdciam? Dochádzam k záveru, že jedine v kárach môže dúfať na vstupnú kartu, ale len keď má riadne „nabité“ kára, teda napríklad ¨QJxx. Ak je to tak, bude lepšie spoľahnúť sa na trefovú farbu. Bijem zdvih srdcovým esom a vynášam z ruky malý tref. N dáva malý tref, zo stola kladiem §J, S kladie §K a pokračuje ©Q. Teraz sa môžem spoľahnúť viac-menej len na delenie trefov 3:3. Ak trefy predsa budú delené 4:2, potom budú moje šance veľmi malé, ale musím aj s tým počítať. Aby som aj v tomto prípade mal nejaké šance, musí mať 4-list trefový ten súper, ktorý už nebude mať srdce k partnerovým vypracovaným srdciam, teda N. Prepúšťam zahratú ©Q. Do tohto zdvihu padá od N ©10. Ak teraz súper zmení útok na piky, už budem musieť biť okamžite esom a vyskúšať trefy. Ak trefy neťahajú, potom mi ostáva šanca, že ten kto príde na zdvih, už nebude mať pik, teda mal by to byť S. Vtedy bude musieť mať rozlohu 2524 alebo 2434, aby som mal šance na jednoduchý alebo dvojitý skvíz.

Súper sa nestará o moje problémy a pokračuje ©J. Teraz už bijem ©K, a na moje prekvapenie, N pridáva do tohto zdvihu §5. Zo stola kladiem malý pik. Ak N mal pôvodne 2 trefy, potom už mám šance len vtedy, ak S má v kárach druhú figúru. Pri každom inom delení trefov, už mám záväzok splnený. Odťahujem §A – obidvaja súperi priznávajú.

            Záväzok už je splnený. Odťahujem aj §Q a tu ma čaká znovu prekvapenie. N priznáva a S odhadzuje malé srdce. Teda trefy pôvodne neboli ťahacie a len vďaka predčasnému odhodu jedného malého trefa, z pôvodnej „nezaujímavej“ výbavy štyroch malých trefov, §9652, mi umožnilo splniť záväzok. Hneď, ako som zistil, že mám záväzok splnený, začal som sa obzerať po nadzdvihu. Takáto „mozgová“ aktivita sa u skúsených hráčov štartuje asi automaticky - niekadiaľ z podvedomia. Rôzne kombinácie a technické zabezpečnie prípadného nadzdvihu vlastne boli prítomné v zohrávke od začiatku, ak sa kľúčová farba podelí priaznivo. Prepustenie pika a potom srdca slúží nielen na odrezanie komunikácií medzi obráncami v strednej časti hry, ale aj ako potrebné zníženie stratových zdvihov pre potreby koncovky. Ak by nebolo došlo k priaznivému vývoju obrany pre zohrávku, potreba správne pripravenej koncovky by bola akútna pre splnenie záväzku. Keď sa kľúčová farba nakoniec „správne podelila“, je prírodzené, že pripravená pozícia sa použije na získanie nadzdvihu.

Je to prírodzené? Na chvíľu som zaváhal, lebo v tej chvíli som si spomenul na článok spred mnohých rokov. V tomto rozdaní mi vlastne súperi poskytli „darček“, lebo svojou neopatrnou hrou, mi umožnili splniť záväzok. A ja za túto „láskavosť“ sa im chcem odvďačiť tým, že ich „zmáčknem“ v čeľustiach skvízu, aby som z nich „vymačkal“ ešte jeden zdvih naviac. Je to etické? Nebyť tej pomoci od súperov pri splnení záväzku, nebol by som si kládol takúto otázku. Ale aj v tejto situácii som zaváhal len na krátko. Počínanie obráncov, nech už by bolo akokoľvek priaznivé pre hlavného hráča, nikdy nevychádza z ich altruizmu, ale zo snahy zabezpečiť si maximálny možný počet zdvihov. Ak pritom poskytnú pre hlavného hráča tak prepotrebný zdvih ku splneniu záväzku, nijako to nezaväzuje hlavného hráča k tomu, aby aj on daroval zdvih obráncom. Práve naopak! Získanie maximálneho počtu zdvihov je základnou úlohou každej zo zúčastnených strán. Vyžaduje to krása, elegancia a kombinačné možnosti tejto hry. Trochu nadnesene, vyžaduje to etika tejto hry. Po týchto úvahách, zdá sa, som, sám pre seba, vyriešil etickú otázku skvízov nadobro. Skvízy nielenže sú etické, ale v záujme krásy bridžovej hry aj potrebné. Teda čím viac skvízov, tým lepšie. A najlepšie začať hneď.

Po  týchto úvahách som sa vrátil k mojmu problému. Jedinú možnosť nadzdvihu núka nejaký skvíz. Moju ©8 drží len S a hrozba je za zádržou, teda dobre umiestnená. Ďalšie 2 farby - ª a ¨ - pravdepodobne držia obidvaja obráncovia, teda nijaký jednoduchý ani dvojitý skvíz v tejto chvíli neexistuje. Ale aby to tak dlho nebolo, o to sa viem postarať. Zohrávku už vidím až do konca, ale bude dôležité správne odhadnúť aktivitu súperov. Pri väčšine zložených skvízov to býva tak. 

Na §Q som zo stola zahodil malé káro a ťahám ďalší tref. N pridáva do zdvihu ª8, zo stola letí ďalšie malé káro a S pridáva ª5. Po pridaní ª5 je rozdanie ako na dlani. Prvý výnos N podľa pravidla 11 bol ª6, teda buď mal len štvorlist alebo má ešte jednu neukázanú menšiu kartu v pikoch, a to ª5. Keď sa táto karta ukázala u S, je jasné (pokiaľ súperi nevyviedli nejaký „podfuk“), že N mal pôvodne presne 4 piky. V tejto chvíli teda už S pikovú farbu nedrží a pokiaľ pozíciu nepokazím, o 3 zdvihy neskôr budem môcť na nich nasadiť dvojitý skvíz.

Prechádzam do stola pikovým esom (N pridáva ªJ a S ª9) a vraciam sa do ruky na ¨K. Tak, a teraz je pozícia pre dvojitý skvíz pripravená. Odťahujem posledný tref v nasledovnej situácii (F označuje figúru):

 

 

 

Ruka

ªQ

©-

¨Fx

§-

 

 

 

Stôl

ª-

©8

¨2

§7

 

N

 

ª4

©-

¨A10

§-

W

 

E

 

S

 

 

ª-

©9

¨Fx

§-

 

 

Súperi sú bezmocní. N nemôže odhodiť ªQ, lebo by povýšil ª4 stola na zdvih. Odhodil teda malé káro dúfajúc, že snáď partner túto farbu podrží. Zo stola odhadzujem už nepotrebnú ª4 a S sa ocitne v beznádejnej situácii. Ak do tohto zdvihu pridá ©9, moja ©8 na ruke sa povýši na zdvih. Ak zahodí malé káro, potom tretie káro na stole urobí zdvih. S v skutočnosti zahodil ©9, tak som urobil zdvihy na všetky ostávajúce karty a záväzok som splnil s jedným nadzdvihom.

Pri druhom stole S s 11 figúrovými bodmi otvoril licitáciu 1©, potom linka EW sa dolicitovala do záväzku 2BT a svoj záväzok splnila, lebo celé rozdanie vypadalo nasledovne:

 

 

 

Ruka

ªQJ86

©107

¨J64

§9652

 

 

 

Stôl

ª107

©AK82

¨K2

§AQ873

 

N

 

ªA432

©54

¨A10975

§J4

W

 

E

 

S

 

 

ªK95

©QJ963

¨Q83

§K10

 

Pri zjednodušenom pohľade na diagram celého rozdania a toho, čo bolo popísané vyššie, môže čitateľ dôjsť k záveru, že záväzok zadal N, keď svojim odhodom malého trefu do tretieho srdcového zdvihu vypracoval trefovú farbu. V skutočnosti to nie je také jednoduché ani jednoznačné. Vráťme sa do rozdania, do miesta tesne pred odhodením malého trefa. V polovičke tretieho srdcového zdvihu (celkove 5. zdvihu) vypadalo rozdanie nasledovne (NE ešte majú pridať kartu do tohto zdvihu):

 

 

 

 

 

 

 

Ruka

ªQJ8

©-

¨J64

§965

 

 

 

Stôl

ª10

©8

¨K2

§AQ87

 

N

 

ªA43

©-

¨A10975

§4

W

 

E

 

S

 

 

ª95

©93

¨Q83

§10

 

 

Tento srdcový zdvih zabil hlavný hráč (W) ©K a N nezahodí tref, ale napríklad ª8. Vidíte nejakú šancu na porazenie záväzku? Hlavný hráč má zatiaľ 2 srdcové zdvihy a obrana 3 zdvihy (v poradí na: ªK, §K a ©Q). Alebo bola zle položená otázka? Správne položená otázka by mala znieť: Je možné ešte tento záväzok uhrať? Chcete zohrávať alebo brániť tento záväzok? Prv než budete čítať ďalej, vytvorte si plán zohrávky a/alebo obrany z otvorených listov, potom sa rozhodnite pre zohrávku alebo obranu!

Hlavný hráč má už 7 istých zdvihov. Ak by boli trefy ťahacie, mal by záväzok doma. Hlavný hráč nevidí karty súperov, preto začne sťahovať svoje trefové figúry, aby vyskúšal, či sú trefy ťahacie. Do §A obidvaja obráncovia priznajú tref, ale do §Q S odhodí ©3. Situácia teraz vypadá nasledovne:

 

 

 

Ruka

ªQJ

©-

¨J64

§9

 

 

 

Stôl

ª10

©8

¨K2

§87

 

N

 

ªA4

©-

¨A1097

§-

W

 

E

 

S

 

 

ª95

©9

¨Q83

§-

 

 

Malé trefy na ruke nie sú vypracované, ale v každom prípade umožnia vypracovať aspoň 1 dĺžkový trefový zdvih naviac. Pritom obráncovia dostanú svoj 4. zdvih, teda počet stratových zdvihov hlavného hráča sa tým zníži z troch na jeden (jeden zdvih si vypracuje a jeden odovzdá súperom). Hlavný hráč vie, že N, ktorý sa trefom dostane na zdvih, už nemá srdce. Môže teda bezpečne vyniesť do ďalšieho zdvihu §8. Zo stola zahodí ¨7. Čo dáte do tohto zdvihu z ruky S? Už ste si to rozmysleli? Moje skúsenosti mi nahovárajú, že väčšina hráčov na S zahodí do tohto zdvihu ª5, lebo je presvedčená, že partner túto farbu drží dobre. Aj vy ste sa tak rozdli? Po tomto odhode vy už nemôžete prispieť k porazeniu záväzku. Všetka ťarcha leží na partnerovi.

Čo vrátite z ruky N, po zdvihu na §9? Už ste si to rozmysleli? Väčšina hráčov vráti bezpečne ªQ. Aj vy ste sa tak rozhodli? Potom Vaša partnerská spolupráca  na splnení záväzku súpera bola skutočne „perfektná“. Od tejto chvíle je záväzok už neporaziteľný! Hlavný hráč zdvihne pik na stole esom a prejde do ruky na ¨K, aby odohral svoj vysoký tref. Pred odohratím vysokého trefu vypadá rozdanie nasledovne:

 

 

 

 

 

Ruka

ªJ

©-

¨J6

§-

 

 

 

Stôl

ª-

©8

¨2

§7

 

N

 

ª4

©-

¨A10

§-

W

 

E

 

S

 

 

ª-

©9

¨Q8

§-

 

Teraz hlavný hráč stiahne svoj „ťažko“ vypracovaný tref. Čo dáte z ruky N do tohto zdvihu? Nemôžete zahodiť ªJ, lebo by sa vypracovala ª4 na stole.  Pridáte teda ¨6, a tak si predlžíte agóniu obrany až do chvíle, keď partner príde na rad. Hlavný hráč zahadzuje zo stola už nepotrebnú ª4 a rýchly koniec obrany dokončí S. Nemôže zahodiť ©9, lebo vie, že hlavný hráč drží ©8. Zahodí teda ¨8. Po zdvihu na ¨A, do ktorého padnú obidve kárové figúry obrany, splní hlavný hráč svoj záväzok.

Možno presnejšie by bolo vyjadrenie, že obráncovia splnia záväzok hlavnému hráčovi. Napriek tomu, že vyššie popísaná obrana je skutočne „sebalikvidujúca“ z hľadiska obráncov, predsa sa s tým dosť často stretávame pri praktickej hre. Je to dôsledok nedostatočných návykov v protiskvízovej obrane. Hráči, ktorí nie sú zvyknutí pripravovať skvízové pozície, nemôžu byť nikdy dostatočne pripravení na obranu proti skvízom. Preto skvízová zohrávka je nielen etická, ale veľmi potrebná aj na zvýšenie účinnosti protiskvízovej obrany hráčov.

Ako bolo treba brániť tento záväzok? Keď N príde na zdvih na §9 a S odhodil ª5 do tohto zdvihu má vyniesť v nasledovnej situácii:

 

 

 

Ruka

ªQJ

©-

¨J64

§-

 

 

 

Stôl

ª10

©8

¨K2

§7

 

N

 

ªA4

©-

¨A109

§-

W

 

E

 

S

 

 

ª9

©9

¨Q83

§-

 

Už to vidíte? Potom, keď partner do posledného zdvihu zahodil ª5, už len vy na N viete zadržať pikovú farbu. Hlavný hráč má na ruke určite srdcovú kartu, ktorú vie zadržať len váš partner. Ale ktorý z vás, obráncov, potom zadrží kára, keď sa začne slučka uťahovať? Ani jeden. Dá sa tu ešte niečo robiť? Keď hlavný hráč zahráva skvízovú kartu (§7), musia mať vysoké karty vo farbách, ktoré drží len jeden z obráncov, odohraté. V srdciach to je v poriadku, ale pikové eso potrebuje odohrať prv, než príde do ruky poslednou vstupnou kartou, t.j. ¨K. Keď teraz vynesiete ªQ, urobíte mu túto láskavosť a on už len dokončí dielo, ktoré ste mu pomáhali vytvoriť. Ale keď bude musieť vstupnú kartu do ruky použiť predčasne, t.j. prv, než si odohral pikové eso, celá krehká konštrukcia skvízu sa zrúti. Teda musíte vyniesť káro. Ale nie je jedno, že ktoré káro. Ak vynesiete malé káro, vyimpasujete nielen partnerovú ¨Q, ale aj svojho ¨J a váš súper svoj záväzok splní bez skvízu. Jediná karta, ktorá v danej situácii ešte dokáže zabrániť splneniu záväzku, je vynesenie ¨J do tohto zdvihu. Ako?  Že vy ste chceli od začiatku vyniesť ¨J,  v tejto situácii? Výborne! Ale situácia sa mohla vyvinúť aj inak.

Sedíte na pozícii S, a keď váš partner sa dostal na zdvih pomocou §9, musíte sa rozhodnúť, že ktorú kartu pridáte do tohto zdvihu (nájdi diagram vyššie). Predpokladáte, že partner asi vynesie ªQ do ďalšieho zdvihu, aby odstránil pikové eso zo stola. Keď teraz zahodíte ª5, potom partner bude jediný, kto bude držať túto farbu. Pritom piková hrozba je správne položená za vašim partnerom. Viete aj to, že srdcová hrozba je správne položená za vami. Ocitnete sa obidvaja v čeľustiach skvízu a nikto z vás nebude môcť podržať kára. Z týchto úvah vychádzajúc, nezahodíte ª5, ale ¨3 do tohto zdvihu. Týmto spôsobom, potom, čo váš partner vynesie pik, obidvaja budete držať pik. Piková hrozba na stole (ª4) nebude mať vstup vo vlastnej farbe. Dvojitý skvíz nemôže fungovať, keď hrozbu, ktorá nemá  vstup vo vlastnej farbe, držia obidvaja obráncovia tak dlho, kým tak môžu učiniť.

Teraz si presadnite na stoličku N. Váš partner odhodil do trefového zdvihu, ktorým ste prišli na zdvih, ¨3. Ako budete pokračovať? To už ovládate, lebo ste sa to naučili vyššie. Netreba vyrážať pikové eso, ale treba vyniesť ¨J. Lenže hlavný hráč je všímavý a zabije káro na ruke, odtiahne §7, na ktorú zahodí zo stola ª4 a prejde do stola na ¨A. Do tohto zdvihu padne ¨Q partnera a hlavný hráč záväzok splní. Je evidentné, že bolo chybné vyniesť ¨J. Bolo treba vyraziť pikové eso. Hlavný hráč zdvihne pikové eso na stole a prejde do ruky na ¨K, aby odtiahol posledný tref. Pred vynesením §7 bude situácia nasledovná:

 

 

 

Ruka

ªJ

©-

¨J6

§-

 

 

 

Stôl

ª-

©8

¨2

§7

 

N

 

ª4

©-

¨A10

§-

W

 

E

 

S

 

 

ª9

©9

¨Q

§-

 

Teraz, na vynesenú §7, môže N zahodiť ªJ, lebo jeho partner podrží pikovú štvorku stola a  skvízovaný je stôl. Ak zahodí ª4, potom S môže zahodiť tiež pika. Ak náhodou zahodí zo stola ¨10, potom môže S odohodiť tiež ¨Q.

Ak teda N do tretieho srdcového zdvihu nezahodí malý tref, ale malý pik, záväzok sa dá poraziť, ale vyžaduje perfektnú spoluprácu skvízovo zdatných obráncov. Stačí malé zaváhanie, „optické“ zahranie jedného z nich a záväzok sa splní.

Ešte si zaslúží trochu pozornosti môj pôvodný plán, vzhľadom na skutočné rozdelenie farieb a figúr. Ak obránca v druhom zdvihu nezmení útok a bude pokračovať pikami, môj pôvodný plán bol taký, že zabijem tretie kolo pikov a vynesiem zo stola §J. Keď ho S pokryje kráľom, tak mu prepustím zdvih v nádeji, že trefy budú delené 3:3. Táto zohrávka, ktorá bude úspešná pri delení trefov 3:3 (prípadne pri delení 4:2, ak bude dubel §109), umožňuje v koncovke získať ďalší zdvih na dvojitý skvíz, nakoľko N sa už nedostane na zdvih, aby včas odtiahol svoj vysoký pik. Hráči, ktorí dosť často hrávajú topskórové turnaje (v Košiciach aj v Michalovciach), majú neraz v pláne zohrávky zakalkulovanú nejakú koncovku a sú ochotní sa vydať cestou riskantnejšej zohrávky, ak táto poskytuje šancu na získanie ďalšieho zdvihu. Taký prístup v súťaži družstiev môže stáť veľa IMP.

Aj v tomto prípade môj pôvodný plán sa líšil od správnej, bezpečnej zohrávky. Po vytrvalom pikovom útoku, bude správne zdvihnúť tretieho pika a vyniesť §J zo stola. Ak S pokryje kráľom, bude lepšie zabiť esom, odtiahnúť aj dámu a vyniesť tref do tretieho kola dúfajúc, že budú delené 3:3. Je pravda, že takým spôsobom sa môže dostať ku zdvihu N, ktorý potom hneď odtiahne svoj vysoký pik, ale záväzok už splním. Takouto hrou splním aj vtedy, keď trefy budú delené 4:2 a tam, kde je dubel tref sa nachádza aspoň jedna karta z §109, teda v prípadoch, keď dubel bude: §K10, §K9, §10x, §9x. Ak pri delení trefov 4:2 bude na jednej ruke sec §109, splním záväzok s nadzdvihom. Teraz je už ťažké posúdiť, či by som po troch pikových kolách bol zmenil svoj pôvodný plán, pomocou ktorého by som svoj záväzok bol padol. Ale aj zmena útoku na srdce dáva obráncom dobré až vynikajúce šance na porazenie záväzku.

Prvé 4 zdvihy pôjdu tak, ako v skutočnosti išli, teda S zdvihne prvý zdvih na ªK, vynesie ©6, ktorú zdvihne ©A na ruke hlavného hráča, ktorý teraz vynáša malý tref k bubovi na stole. S bije kráľom a vynáša ©Q, s ktorou ostáva na zdvihu. Takto boli obráncovia zbavení komunikačných možností v srdciach a hlavný hráč si tak pripravuje pozíciu na koncovku. Teraz keď S zmení útok na pik, reálne šance na splnenie záväzku sú prakticky rovné nule. Takým spôsobom N nemá ani len šancu na odhodenie malého trefa, a bez takej pomoci už hlavný hráč záväzok splniť.

Rozdanie bolo skutočne zaujímavé, lebo poskytovalo obidvom stranám dostatok príležitostí na zvládnutie situácie, ale aj na omyly.