Zmena plánu.
Hneď, ako hlavný hráč uvidí stôl, narýchlo si pripraví plán zohrávky, ktorý považuje v danej chvíli za optimálny. To „narýchlo“ platí predovšetkým v párových turnajoch, kde obyčajne nie je veľa času na prípravu plánu, ktorý by riešil všetky možné kombinácie rozlôh a rozdelenia figúr u súperov. V párových turnajoch nie je obľúbená ani tzv. „bezpečná zohrávka“, ktorá má za úlohu zabezpečiť splnenie záväzku aj pri určitých extrémnych podmienkach, a aj za cenu obetovania jedného alebo dvoch nazdvihov. Skúsení turnajoví hráči sú neraz ochotní riskovať s ľahkosťou celý záväzok, ak ich zohrávka môže priniesť nejaký nadzdvih, za ktorý si môžu pripísať topskórový alebo aspoň vysoko nadpriemerný výsledok. Pri takomto rýchlom naplánovaní zohrávky pri prvom zdvihu sa neraz stane, že po odohratí niekoľkých zdvihov treba celý plán „preplánovať“. Mne sa to stalo nedávno na párovom turnaji na BBO.
Po dvoch pasoch dorazila ku mne licitácia v situácii, keď obidve strany boli v druhej hre a ja som držal nasledovný zaujímavý list:
ªKJ1087632 ©A ¨A97 §Q |
Napriek pasu partnera,
nemusí byť slem vylúčený. Stačí, keď partner donesie ªAx a ¨KQx(x...), prípadne ¨KJx(x...) alebo aspoň dubl ¨Kx.
Problém je však v tom, že pravdepodobne nedokážem vyšetriť, či takéto
užitočné karty môj partner donesie ani vtedy, keby nám súperi dali pokoj. Ale
pri takejto rozlohe, oni nám asi pokoj nedajú. Preto licitujem hneď, svojim
otvorením, „štatistický“ záväzok 4ª. Súper
za mnou kontruje a po pase partnera, súper z pravej strany licituje 5©. Ja pasujem – neviem, čo sa deje pri stole (sám som si to spôsobil!)
a treba nechať priestor aj pre partnera. Výhodou zohratých partnerov je,
že majú určitú predstavu (aj keď nemusí byť vždy celkom presná), že čo sa asi
skrýva za partnerovou hláškou v danej
situácii. Aj tentokrát môj partner posúdil situáciu tak, že jeho list donesie
potrebné zdvihy na 5ª, ktoré zalicitoval. Po dvoch pasoch súper zľavej strany (ktorý, zdá sa,
okrem pasu a kontry nič licitovať nevie) kontruje zas. Po tejto kontre
nasledujú 3 pasy. Súper vyniesol §A a ja budem
zohrávať záväzok 5ª s kontrou z nasledovných listov:
ªA9 ©965 ¨K8 §J65432 |
|
ªKJ1087632 ©A ¨A97 §Q |
Spočítavam svoje možné
zdvihy: Pri normálnom delení pikov 2:1 (asi 80%) budem mať 8 pikových zdvihov.
S dvoma esami a plnohodnotným ¨K už
mám 11 zdvihov a pri trochu normálnom delení kár (4:4 alebo 5:3 – spolu
asi 80%) budem mať aj jeden kárový raf. So splnením záväzku s jedným
mastným nadzdvihom by nemali byť nijaké problémy. Kto by sa v takejto
partii staral o nejakú bezpečnosť, keď všetko je také jasné a „bezpečné“?!
Do druhého zdvihu vynáša súper ©K. Aj
keď očakávam, že rozdelenie pikov a kár u súperov bude podľa môjho
gusta, vynášam do tretieho zdvihu z ruky ªJ, lebo mi nič nebráni v tom, aby som pred rafnutím tretieho kára
odohral ªA a presvedčil sa, že piky sa delia podľa môjho predpokladu. Mám spolu
10 kariet v tromfoch, preto nie je rozdiel, či vyložím buba alebo dvojku.
Ale keď vyložím dvojku, súper za mnou pridá určite malý pik, bez ohľadu na jeho
vybavenie v pikoch. Keď vynesiem buba, je možné, aj keď nepravdepodobné,
že sa ľavý obránca rozhodne pokryť dámou. Nič ma to nestojí.
A v internetových turnajoch sa takéto veci stávajú. No môj súper k takým hráčom nepatrí.
Nielenže nedáva „figúru na figúru“ ale vôbec sa k pikom nepriznáva, lebo
zahadzuje ©7. V tejto chvíli je jasné, že môj jednoduchý
plán na nadzdvih je nefunkčný. Ak si rafnem jedno káro, už určite odovzdám
pikovú dámu. Keď si nerafnem tretie káro, ale použijem malý pik na
vyimpasovanie dámy, potom nemám nadzdvih. Kárový raf okamžite zavrhnem, lebo
nedáva nijaké šance na nadzdvih, nakoľko potom pikovú dámu musím určite
odovzdať. Vyimpasovanie pikovej dámy dáva ešte šancu na nejakú koncovku.
Štartujúci určite štartoval od §AK esom, teda §J leží správne za ním a mám len 1 stratový zdvih. Zložený skvíz by
mohol fungovať, aj keď v tej chvíli ešte nemám predstavu, že ako bude
vypadať koncovka, a aké možnosti majú obráncovia. Ale kým doťahám piky,
určite dám dokopy celý obraz.
Aby
som zbytočne nezdržiaval zohrávku, po krátkom zaváhaní, okamžite impasujem
pikovú dámu a ťahám piky ďalej. Jedným okom sledujem odhody súperov, lebo
len čo budem hotový s obrazom koncovky, vedomosti o tom, že čo sa
udialo medzitým budú nevyhnutné na zvládnutie koncovky. Súper z ľavej (ten
ma najviac zaujíma) odhadzuje postupne srdce, kára, trefy, ale môj mozog
pracuje na plné obrátky na možných koncovkách. Po siedmych zdvihoch už mám
obraz jasný.
Ak
je na obraze možných koncoviek niečo prekvapivé, tak je to jeho jednoduchosť.
Ľavý obránca, počas celej obrany, sa nemôže vzdať §K, lebo by okamžite umožnil splnenie záväzku s nadzdvihom. Teda keď
bude kulminovať trojfarebný skvíz (pri vynesení predposledného pika) bude mať
len 2 možnosti: Buď sa vzdá srdcového alebo kárového držania.
Najpravdepodobnejšie
sa vzdá srdcového držania, lebo to „opticky“ vypadá tak, že túto farbu by mohol
podržať jeho partner. Jeho partner, v tú dobu, skutočne ešte môže podržať
srdcovú aj károvú farbu – ale naposledy. Po tejto obrane sa vytvorí nekomplikovaný
dvojitý skvíz, ktorý už každý trochu skúsenejší hráč zvládne, lebo situácia
bude nasledovná:
|
ª- ©9 ¨K8 §J |
|
ª- © ¨Hxx §K |
|
ª- ©10 ¨Hxx §- |
|
ª2 ©- ¨A97 §- |
|
„H“ v kárach znamená honér.
Z chýbajúcich kárových honérov (QJ10) môže mať ktorýkoľvek obranca 2 a druhý
jeden – tento prípad je zaujímavejší. Ak bude mať všetky 3 honéry jeden
obránca, potom bude stačiť jednoduchý skvíz proti tomu obráncovi. Žiaden
obránca nemôže uniesť bremeno, ktoré nedokážu uniesť ani spoločne.
V diagrame je učebnicový obraz dvojitého skvízu. Po vyložení posledného
pika do ďalšieho zdvihu, ľavý obánca sa nemôže vzdať §K, preto zahodí malé káro. Zo stola pridáme §J, ktorý už svoju dôležitú úlohu dohral a pravý obránca je teraz pod
rovnakým tlakom. Nemôže zahodiť ©10,
preto sa zbaví tiež kára. Po tomto zdvihu majú obidvaja obráncovia po 2 kára,
teda po stiahnutí kárových topov, malé káro na ruke hlavného hráča urobí 12.
zdvih. V tomto prípade by bolo postačujúce, keby hlavný hráč mal na ruke ¨A32. Je až prekvapivé, ako často sa vyvinie táto situácia pri stole,
napriek tomu, že pre ľavého obráncu je logickejšie vzdať sa kárového držania.
Aj teraz som očakával, že sa rozdanie bude vyvíjať týmto smerom, hoci som bol
pripravený aj na druhý prípad.
Ak sa ľavý obránca, na
predposledný pik, vzdá károvej zádrže, situácia pre hlavného hráča zďaleka nie
je taká jednoznačná, ako vyššie. Pre obráncu, ktorý sa ocitol v pazúroch
zloženého skvízu (jeho trojfarebnej časti) alebo dvojitého skvízu je správne - pokiaľ taká možnosť existuje -
rozdeliť si úlohy s partnerom tak, že hrozby, ktoré nemajú vstup vo
vlastnej farbe si vezme na starosť jeden obráca, kým druhý sa bude starať len
o farbu, v ktorej má hlavný hráč komunikáciu. Preto aj v tomto
prípade je táto obrana lepšia. V tomto prípade bude musieť ¨9 na ruke zohrať úlohu hviezd. ¨9 bude
účinná, ak ľavý obránca vlastní 2 z chýbajúcich troch kárových honérov ¨QJ10. Potom, po stiahnutí predposledného tromfu, bude situácia nasledovná:
|
ª- ©9 ¨K8 §J |
|
ª- ©Q ¨HH §K |
|
ª- ©10 ¨Hxx §- |
|
ª2 ©- ¨A97 §- |
|
Teraz, po vynesení
posledného pika, môže ľavý obránca odohodiť kárového honéra, zo stola odhodíme §J (aj ©9 je dobrá) a pravý obránca môže zahodiť ©10, lebo vie, že jeho partner túto farbu drží. Po tomto zdvihu bude
situácia nasledovná:
|
ª- ©9 ¨K8 § |
|
ª- ©Q ¨H §K |
|
ª- ©1 ¨Hxx §- |
|
ª ©- ¨A97 §- |
|
Teraz vynášame malé káro
do ¨K na stole. Do tohto zdvihu padá od ľavého obráncu
jeho posledný kárový honér a zároveň jeho posledná kárová karta.
V 12. zdvihu vynášame káro zo stola a impasujeme kárového honéra
pravého obráncu do vidiel ©A9 na
ruke. Teda vďaka ¨9 na ruke a predpokladaným dvom honérom
u ľavého obráncu, budú obráncovia bezmocní v koncovke.
V konkrétnom rozdaní obráncovia skutočne nemali šance, lebo celé rozdanie
vypadalo nasledovne:
|
ªA9 ©965 ¨K8 §J65432 |
|
ª- ©KQJ7 ¨QJ542 §AK107 |
|
ªQ54 ©108432 ¨1063 §98 |
|
ªKJ1087632 ©A ¨A97 §Q |
|
V skutočnnosti sa
ľavý obránca najprv vzdal srdcovej zádrže a na posledný pik, keď dvojitý
skvíz kulminoval, odovzdane sa vzdal károvej zádrže zrvona tak, ako jeho
partner. Na získanie nadzdvihu pri takejto obrane bolo postačujúce na ruke
držanie ¨A32. Súperi teda nekládli veľký odpor
a nadzdvih som ľahko zrealizoval. Zápis 1050 predstavoval 80%-ný zápis,
pritom zápis 850 za splnenie kontrovaného záväzku bez nadzdvihu by bol len okolo 30%-ným výsledkom, lebo väčšina hráčov
sa ocitla v záväzku 4ª
s kontrou a splnila s jedným nadzdvihom. Len jeden pár sa
našiel, ktorý záväzok 4ª s kontrou splnil s dvoma nadzdvihmi.
Z teoretického
hľadiska si zaslúži pozornosť situácia, keď po stiahnutí §A ľavý obránca zmení útok na károvú dámu. Po takomto pokračovaní sú
možností hlavného hráča na získanie nadzdvihu nulové, lebo bola narušená farba,
ktorá slúži na komunikáciu v koncovke. Zohrávka pôjde pravdepodobne podľa
pôvodného plánu, teda kárové pokračovanie zabijem na stole, aby som si
pripravil pozíciu na rýchly raf na stole. Aj keby som nadobudol podozrenie, že
pôvodný plán nebude fungovať a káro opatrne zabijem na ruke, aby som si
rezervoval vstup do stola v koncovke, obráncovia už pravdepodobne dokážu
ubrániť nadzdvihu. Skvízu s blokovanými vstupmi, tzv. criss-cross skvízu
sa obráncovia dokážu, pri správnej obrane, ubrániť. Teda po károvom pokračovaní
obrany v druhom zdvihu, by tento článok nebol uzrel svetlo sveta.
Na záver si zaslúži
jednu poznámku aj tzv. bezpečná zohrávka. Prepoklad pre vznik nadzdvihu bol
vytvorený v treťom zdvihu, keď sa zlé delenie pikov objavilo včas
a pôvodný plán bolo možné preplánovať prv, než na to boli zníčené
rekvizity. Ak by som bol rafol káro pred vyskúšaním tromfov, nezostala by
žiadna šanca na získanie 12. zdvihu. Zahranie tromfu do esa v treťom
zdvihu však nie je jednoznačne bezpečné a za určitých okolnosti môže,
namiesto nadzdvihu, vyprodukovať jeden pád. Predstavme si, že ľavý obránca bude
mať kartu: ªQ54-©KQJx-¨Q-§AKxxx. Po vyskúšaní pikov zistíme, že jeden pikový zdvih sa musí odovzdať.
Naša nádej na splnenie záväzku spočíva v rafnutí jedného kára. Ale súper
naše druhé káro rafne a vráti pik. Budeme mať len 10 zdvihov. Ak sa
rozhodneme hrať na koncovku a zahráme 3 kolá tromfov a odovzdáme tromf, súper sa môže zorientovať
v situácii a vyniesť svoje singel káro a zase budeme mať len 10
zdvihov. Že je to nepravdepodobné? To je pravda a v párovom turnaji
pri topovom hodnotení je možné zanedbať. Ale pokiaľ hráme družstvá alebo párový
turnaj na IMP bude dobré niekde v „periférnej“ pamäti mať o tom
informáciu, ktorá sa podľa vývoja celkovej situácie dá použiť.