Umenie
pasovať.
Hráč, ktorý pasuje partnerovú hlášku po pase súpera, končí, zo svojho
hľadiska, licitáciu. Ak jeho LHO neoživí licitáciu, stane sa partnerova hláška
konečným záväzkom. Podobne je to v situácii, keď hláška LHO je nasledovaná
dvoma pasmi – ak pasuje aj štvrtý hráč
v poradí, súperová hláška sa stane definitívnym konečným záväzkom.
Hráč, ktorý v týchto prípadoch pasuje, preberá na seba zodpovednosť za
konečný záväzok. Ak sú tieto hlášky na nízkej úrovni, mnohí hráči len veľmi
ťažko dokážu pasovať. Je zaujímavé, že bridžový vývoj u niektorých hráčov
ich vedie k tomu, že čím väčšiu skúsenosť majú, tým ťažšie pasujú. Asi na
základe takých skúseností sa vyvinul názor, že pasovať znamená vyznať sa
v bridžovom umení. Pasovanie vo vhodnom čase je teda umením. Pozrime sa na
2 príklady z posledného internetového ligového zápasu na túto tému.
Obidve
linky sú v druhej hre a po
pase súpera držím na ruke list:
ªAK9
©A52
¨A92
§AQJ7
Nemám rád rozlohu 4333, ale 4 esá a 22 FB,
áno. Otváram 1§, v súlade s našim systémom a ukážem tým list od 16 FB
s ľubovoľnou rozlohou. Súper zasiahne do dražby hláškou 1¨ a po dvoch pasoch sa licitácia vracia ku mne. Čo teraz?
Keby
súper nebol zasiahol, partner s listom, s ktorým teraz pasoval, by
bol dražil 1¨ negatívne. Na vyjadrenie svojho listu by som bol
skočil na 2BT, aby som ukázal pravidelnú rozlohu a silu od 21-24 FB. Aj
teraz tak môžem učiniť, ale bude to účelné? Paradoxné na súťažnej dražbe je to,
že zásah súpera, pokiaľ nezaberie veľa priestoru, licitáciu spresní. Aj
v tomto prípade mám o partnerovom liste lepší obraz, ako by som mal
bez zásahu súpera. Bez zásahu súpera by partnerová hláška 1¨ ukazovala list 0-7 FB takmer nezávisle na rozlohe, alebo list od 8 FB, ale
s rozlohou presne 4441 a ľubovoľným singlom. Teraz môže mať partner
buď len 0-3, prípadne zlé 4 body vo figúrach alebo 5-9 FB a dobrý 4/5-list
kárový, s ktorým chce trestne kontrovať súpera. V tomto prípade teda
skok na 2BT sa javí ako nezmyselný, v oboch prípadoch. Pohodlné je dať
kontru, aby partner mohol ukázať, že ktorý z možných listov má. Dávam teda
kontru. Po pase súpera partner draží 1ª. To
znamená koniec mojim gémovým ambíciám. Môj krásny list je k ničomu. Aj keď
parnter má 3 (4) FB, gém bude len ťažko uhrateľný. Je ľahšie uhrať gém
a 24 FB, ak tieto body sú rozdelené 12:12, než na 25-26 FB, ak tieto body
sú delené 22:3 alebo 22:4. Rozdiel je v tom, že pri rovnomernom rozdelení
sily môže hlavný hráč uplatniť viaceré techniky zohrávky, čo pri nedostatku
vstupov do jednej z rúk nie je možné. Ak by bol partner licitoval 1©, by som bol licitoval 1BT - 1© by
totiž mohol zalicitovať aj s trojlistom ©, napríklad s listom ªxxx-©xxx-¨xxxx-§xxx. V žiadnom
prípade by som už na 2BT neskočil. Teraz je dosť pravdepodobné, že má štvorlist
pikový. Je málo pravdepodbné, že má 5 alebo viaclist pikový, lebo teraz mohol
skočiť, nakoľko sa predtým už limitoval do 3/4 FB. Teraz musím dať partnerovi
najavo, že o gém nejavím záujem. Preto pasujem. Aj vy by ste sa tak
rozhodli? Ak by súperi dražili ďalej, potom môžem zvážiť či dám kontru alebo
zvýšim partnerovú hlášku. Súper pasoval tiež a partner zohrával záväzok 1ª z listov NS:
|
ªAK9 ©A52 ¨A92 §AQJ7 |
|
ª10852 ©Q1087 ¨K86 §102 |
|
ªQ4 ©KJ6 ¨QJ1054 §K43 |
|
ªJ763 ©942 ¨73 §9865 |
|
Chceli by ste zohrávať
vyšší záväzok? Tref impas nesedel (ako sa dalo očakávať), ale padla dubl ªQ, a tak partner splnil 1ª
s jedným nadzvihom. Pri druhom stole vylicitavali 4ª, ktoré dvakrát padli. 7 IMP pre naše družstvo.
Druhé
rozdanie sme v skutočnosti odohrali o 2 rozdnia skôr. V tomto
prípade bol „pas“ nie tak jednoznačný, ako vo vyššom rozdaní. Posúďte sami.
Súperi
boli v prvej a my v druhej hre. Súper z ľavej strany (LHO)
otvoril licitáciu 3¨ a po dvoch pasoch došla licitácia ku mne. Ja
som mal nasledovný list:
ªK64
©K96
¨KQ
§A10652
15 FB, ale z toho 5 bodov v súperovej
farbe. Tých 5 bodov môže vyprodukovať len 1 zdvih. Ak počítame 3 body na 1
zdvih, potom môj list má silu 13 bodov. Má aj ďalšie negatívne črty: obidve
drahé farby sú len trojlisté. Aký môže mať list partner? Čo nemôže mať?
Nemôže
mať obe drahé štvorlisty s krátkymi kárami so silou od 11 FB. Nemôže mať
ani drahý 5+-list so silou od 10 FB, ak má krátke kára. S takým
listom by bol zasiahol, lebo vie, že pri krátkych kárach potrebujeme na gém
menej bodov ako bežne. Ako to bude vypadať, keď bude mať okolo 11 FB
s dobrým trefovým fitom? Nebudú tam 3BT? Predstavme si list napríklad ªQxxx-©Axx-¨xx-§KQxx. Budeme mať len 8 zdvihov: 5§+2©+1¨. Záväzok 3BT bude takmer isto padnutý. Aj keď si
predstavíme iný list a figúry do 12 bodov u partnera, bude záväzok
3BT takmer vždy padnutý. Šance na drahý gém tiež nie sú veľké. S 9-10 FB
a päťlistom drahým bude gém možný, napríklad s listom ªAQxxx-©xx-¨xxx-§KJx, ak trafíme tref impas a bude sedieť srdce expas, ale s takým
listom mohol partner zasiahnúť do dražby a nie je istota, že gém skutočne
splní.
Po
našej analýze vychádza tak, že šance na gém na našej linke sú malé. Ale
existujú! A partner ani nemusí mať veľa bodov! Predstavme si list: ªQJxxxx-©xx-¨xx-§KQx. S týmto listom partner nemusel zasiahnúť (nezasahuje sa obranne
proti obrannej hláške), ale 4ª sú
pohodlné pri sediacom srdcovom ese. Čo teda robiť s našim listom na 4.
pozícii?
Čokoľvek
urobíme, môže sa to obrátiť proti nám. K dispozícii máme
v skutočnosti len 3 hlášky: kontra, 3BT alebo pas. Ak dáme kontru
a partner zalicituje 3 v drahej farbe, zvýšime na gém? Asi nie.
A bojovať o čiastočný záväzok, keď môžeme padnúť viackrát aj s
kontrou, nevypadá racionálne. Po zvážení všetkých možností núka „pas“ štatisticky
lepšie šance, ako pokračovanie v dražbe. Preto som zalicitoval pas. Celé
rozdanie vypadalo nasledovne:
|
ªK64 ©K96 ¨KQ §A10652 |
|
ªA873 ©Q742 ¨73 §Q73 |
|
ªJ105 ©J5 ¨AJ10984 §84 |
|
ªQ92 ©A1083 ¨652 §KJ9 |
|
Pri druhom stole súper
dal, s mojim listom, kontru a 3© partnera zapasoval. Súper tie 3© nakoniec padol dvakrát napriek tomu, že mal na ruke 10 FB - teda na
spoločných 25 FB. Niekedy stačí netrafiť rozohranie jednej farby a už sú
problémy. Aj za tento pas sme napísali 7 IMP.
Kým
v prvom príklade bola situácia naprosto jasná, v druhom príklade
vypadal „pas“ lepší len štatisticky. Ale bridž sa hrá na štatistiku!
Hovorí
sa, že umenie sa nedá naučiť – vyžaduje talent. Je teda „pas“ umením? Vyššie
uvedené príklady hovoria o opaku. „Dobrý pas“ je výsledkom analýzy,
výpočtov a štatistických odhadov, vykonaných s chladnou hlavou,
a nie náhodných „vnuknutí talentu“. Mechanická dražba, bez analýzy
konkrétnej, jedinečnej a neopakovateľnej situácie, nutne vyžaduje
„umelecký talent“, ak chce byť úspešná. Kto ho nemá, urobí lepšie, ak sa
spoľahne na analýzu toho, čo sa pri stole v skutočnosti deje. Aj keď je
táto cesta namáhavejšia.