Stredné karty v akcii.

           

            Na jednom klubovom párovom turnaji, v rozdaní, v ktorom boli obidve strany v prvej hre, po dvoch pasoch som držal nasledovný list:

            ª76

                                                            ©AKQ9732

                                                            ¨5

                                                            §A72

Premýšľal som medzi orvorením 1© a 4©. Ak má partner piaty trefový mariáš, pik eso a 1 alebo 2 malé srdcia, slem má dobré šance. V takom prípade je lepšie otvoriť 1©, aby som nevyblokoval partnera. Ovšem, ak taký list nemá, čo je pravdepodobnejšie, bude lepšie otvoriť 4©, aby som sťažil obráncom najdenie pikovej alebo lacnej obrany. Rozhodol som sa pre otvorenie 4©, po čom nastúpili 3 pasy a predák, bez veľkého váhania, vyniesol ©4. Partner vyložil stôl a pustil som sa do prípravy zohrávky:

                                                            ª1085

                                                            ©J6

                                                            ¨K10873

                                                            §K84

 

 

                                                            ª76

                                                            ©AKQ9732

                                                            ¨5

                                                            §A72

Mám 9 rýchlych zdvihov (7©+2§) a prakticky jedinú šancu na splnenie záväzku dáva dobre sediaci ¨K. Ak ¨K leží pred esom, záväzok sa dá splniť len nejakým zázrakom, napríklad ak 1. obránca (LHO) bude sec ¨QJ ap. Zohrávka teda vypadá nezaujímavá.

            Do prvého zdvihu pridávam zo stola ©6 (©J bude slúžiť, ako druhý vstup po tom, keď už som vyskúšal ¨K), 2.obránca (RHO) pridáva ©10 a v ruke bijem ©A. Vynášam ¨5, LHO skáče s ¨A a pokračuje ©8, RHO priznáva farbu.

Záväzok je bezproblémový – každý ho vylicituje aj splní. Čistý priemer! Nedá sa tu niečo vymyslieť, aby som si trochu vylepšil skóre? Ako to vlastne vypadá u obráncov? Prečo hral LHO tak, ako hral? Prevaha chýbajúcich bodov bude určite u LHO, ale takmer isto nemá v pikoch AK alebo KQ. Najskôr bude mať ªAQ. V kárach je tiež pravdepodné, že má ¨AQ, lebo inak by sa bol pozrel na stôl károvým esom už pri prvom zdvihu. Ak má aj jednu trefovú figúru, môžem mu znepríjemniť niekoľko posledných zdvihov. Na predposledné srdce bude musieť urobiť vážne rozhodnutie, a keď má 4 kára, jeho vážne rozhodnutie bude musieť byť veľmi dobré, ak chce zamedziť nadzdvihu. Keď mal LHO pôvodne len 3 kára s dvoma figúrami, šancu na nadzdvih môže poskytnú RHO, svojim nepremysleným pridávaním kariet. Momentálne mám ešte stále 2 stratové zdvihy, a aby som mohol na súperov vyvinúť tlak,  potrebujem odovzdať „bezpečne“ ešte 1 zdvih. Odťahujem ¨K, od RHO ¨4, z ruky ª6 a od LHO ¨9. Nasleduje ¨10 zo stola, RHO ¨6, z ruky ª7 a LHO bije ¨J. Nastáva krátka pauza a na stole sa objaví ªA. RHO pridáva ª9 a na ruke bijem tromfom. Nasledujú ďalšie 2 kolá tromfov, na ktoré padá v poradí od LHO ª4 a §3, zo stola ¨7 a ª8 a od RHO ª3 a ª2. Vynášam predposledné, kritické srdce z ruky.

V tej chvíli sa asi LHO obnovili bolesti kĺbov, na ktoré sa sťažoval, keď sadal ku stolu. Bolestne vzdychol, potom sa vzdal dámy pikovej. Zo stola §4 a od RHO ªJ.  Ak moje úvahy boli správne, teda, že káro drží len LHO, ktorý sa práve vzdal pikovej zádrže, potom už nadzdvihu súperi nijako nemôžu zabrániť, lebo zostávajúce karty ležia nasledovne:

                                                ª10

                                                ©-

                                                ¨8

                                                §K8

ª-                                                                                           ªK

©-                                                                                           ©-

¨Q                                                                                          ¨-

§Jxx                                                                                        §Qxx

                                                ª-

                                                ©7

                                                ¨-

                                                §A72

Trefové figúry môžu byť vymenené – výška figúry nezohráva rolu, len jej existencia. Od tejto chvíle už hrám na krásu. Takmer s určitosťou súperi povýšia môj malý tref na ruke, preto dbám na to, aby to bola §2 a nie §7 – vždy je zaujímavejšie, keď posledný zdvih berie dvojka v nejakej farbe.

Vynášam posledný tromf, na ktorý LHO kladie malý tref, zo stola letí, už nepotrebné, káro a RHO musí držať ªK, preto pridáva teda tiež malý tref. Nasleduje z ruky §7 do kráľa na stole a späť tref do esa. Posledný zdvih berie §2 na ruke. Topskór!

Celé rozdanie vypadalo nasledovne:

                                                ª1085

                                                ©J6

                                                ¨K10873

                                                §K84

ªAQ4                                                                                     ªKJ932

©84                                                                                         ©105

¨AQJ9                                                                                  ¨642

§J953                                                                                      §Q106

                                                ª76

                                                ©AKQ9732

                                                ¨5

                                                §A75

Mohli obráncovia zabrániť nadzdvihu? Mohli, ale nie je ľahké vidieť číhajúce nebezpečenstvo. Ak LHO po zdvihnutí ¨J vráti tref, krehká konštrukcia dvojitého skvízu sa okamžite zrúti, lebo bude vyrazený jeden vitálny vstup. Ale z pohľadu obráncu, ak hlavný hráč má v ruke §A10x, vrátený malý tref vyrazí dámu partnera a hlavný hráč už nebude potrebovať dvojitý skvíz, lebo LHO sa ocitne sám v jednoduchom károvo-trefovom skvíze (skontrolujte to!). Ani vrátenie §J nie je východisko, lebo bude zabité na stole §K a §Q bude zaimpasovaná do §A10 v ruke. Trefový návrat teda môže byť nebezpečný (k týmto argumentom sa ešte raz vrátim na konci článku). Stiahnutie ªA v 6. zdvihu vypadá dosť bezpečné, lebo hl. hráč by nebol zatajil ªKxxx a bol by otvoril licitáciu hláškou 1© a namiesto kára v 5. zdvihu, bol by sa pokúsil o pikový expas. Teda pokus o stiahnutie ªA vypadá v danej chvíli dosť bezpečný.

Potom, čo hlavný hráč rafol ªA a stiahol jedno srdce, do ktorého už partner nedodal, LHO pozná presnú rozlohu všetkých štyroch hráčov. Vie, že hlavný hráč mal list ªxx-©AKQxxxx-¨x-§Axx. Mohol mať aj §Qxx, ale vtedy záväzok padne. Musí mu byť jasné, že nemôže udržať všetky 3 bočné farby, a preto obráncovia musia si podeliť úlohy. Keďže LHO drží obidve hrozby bez vstupu vo vlastnej farbe, musí on držať tieto farby. Na posledné 2 srdcia musí teda zahodiť 2 trefy. Jeho partner (RHO) vie, že jeho partner drží pika, môže sa zbaviť pikového kráľa na posledné srdce. Potom rozdanie po 10. zdvihu bude vypadať nasledovne:

                                                ª10

                                                ©-

                                                ¨-

                                                §K8

ªQ                                                                                          ª-

©-                                                                                           ©-

¨Q                                                                                          ¨-

§J                                                                                            §Qxx

                                                ª-

                                                ©-

                                                ¨-

                                                §A72

                                               

A hlavný hráč musí odovzdať ešte 1 zdvih.

Teraz sa vráťme ešte raz do situácie, keď LHO získal zdvih na károvú figúru (po 5. zdvihu) z pohľadu argumentácie LHO, že trefový návrat môže zadať zdvih, ak hlavný hráč má v trefoch §A10x (preto stiahol ªA). Aby sme jeho argumentáciu mohli posúdiť, pozrime sa na trojkartovú koncovku vyššie, ale s jednou malou zmenou, že hlavný hráč má v trefoch §A102.

                                                ª10

                                                ©-

                                                ¨-

                                                §K8

ªQ                                                                                          ª-

©-                                                                                           ©-

¨Q                                                                                          ¨-

§J                                                                                            §Qxx

                                                ª-

                                                ©-

                                                ¨-

                                                §A102

 LHO správne podržal obidve zádrže stola, ktoré sú bez vstupu vo vlastnej farbe, ale musel vysinglovať trefovú figúru. Teraz hlavný hráč vynesie malý tref (§2) do kráľa na stole. Do tohto zdvihu padne od LHO trefová figúra (§J) a hlavný hráč môže bezpečne zaimpasovať §Q do vidly §A10 na ruke. Čo z toho vyplýva? Ak hlavný hráč má na ruke §A10x, v 6. zdvihu už nie možné nadzdvihu zabrániť. LHO teda môže v 6. zdvihu kľudne vrátiť malý (alebo aj veľký) tref, a takto nabúrať komunikáciu medzi rukou hlavného hráča a stolom. Bez tejto komunikácie nijaký tlak nie je možné vyvinúť na obráncov. Ako to mal obránca vedieť? Pozrime sa na situáciu, keď sa ocitol na zdvihu s ¨J.

                                    Stôl

                                    ª1085

                                    ©-

                                    ¨87

                                    §K84

LHO

ªAQ4

©-

¨Q

§J953

Ako teraz vypadá rozdanie z pohľadu LHO? Hlavný hráč, vzhľadom na svoju licitáciu, bude mať 7 srdcových zdvihov, 1 kárový, a pokiaľ má aj §A, záväzok  bezpečne splní. Obráncovia sa musia sústrediť na zabránenie nadzdvihu. Keďže nadzdvih môže hlavný hráč získať jedine na koncovku  a nejlepšou obranou proti koncovke je nabúranie komunikácie, trefový návrat robí ďalšiu obranu jednoduchou, pre oboch partnerov. Ak má hl. hráč §A10x, na úspešnú obranu proti nadzvihu je už aj tak neskoro, ako bolo ukázané vyššie.

Trefový výnos v 6.zdvihu je skutočne zdrvujúci pre hlavného hráča, ak má na ruke §Axx. Ale čo keď má na ruke §Q10x? Trefový výnos bezpečne zadáva partiu, kým pri pikovom návrate bude musieť záväzok padnúť. Môže mať hlavný hráč takéto trefy? Je to veľmi nepravdepodobné. S takýmto vybavením v trefoch by bol hlavný hráč v 5. zdvihu vyniesol zo stola malý tref do desiatky na ruke, lebo jeho najlepšou šancou na uhratie záväzku je sediaci impas na §J. To, že trefy nehral, ale dobrovoľne odovzdal káro, ukazuje na to, že pripravuje koncovku, a teda má §Axx. Hráči z jedného klubu, ktorí majú detailne „preštudovanú“ hru svojich súperov môžu, prakticky, s určitosťou povedať, či hlavný hráč má §Axx alebo §Q10x.

V čom môže byť táto partia poučná?

1)      V párovom turnaji, hlavný hráč nemá „odpočívať“ ani potom, keď už záväzok je zabezpečený, pokiaľ je aspoň minimálna šanca na získanie ďalšieho zdvihu, hoci aj za cenu omylu súperov. Treba vytvoriť situáciu, v ktorej súper bude mať aspoň „šancu“ na to, aby sa pomýlil.

2)      Obráncovia sa musia naučiť „v duchu presadnúť“ na krátky čas na miesto hlavného hráča. Obránca hneď, ako je hotový s analýzou partie, by si mal predstaviť na chvíľu zohrávku hlavného hráča s kartami, ktoré mu prisúdil. Veľmi dobre si treba všímať najmä obraz posledných niekoľko málo zdvihov v rozdaní. Medzi bridžistami je zaužívané pravidlo, že keď obránca sa pomýli v 10. alebo vyššom zdvihu, musí uznať, že obranu „prespal“. Niekedy však treba správnu obranu, napríklad, pre 11. zdvih, pripraviť už v 6. zdvihu.