Ak licitueš odvážne, zohrávaj rozvážne!

Rutinovaní hlavní hráči majú nazhromaždené a uložené niekde v podvedomí také množstvo riešení zohrávkových problémov, že keď sa ukáže stôl, takmer okamžite sa im vynorí z hĺbok podvedomia riešenie konkrétneho zohrávkového problému. Toto, „podvedomím“ ponúknuté, riešenie príde bez námahy, bez veľkého duševného úsilia, a pritom štatisticky bude tak často úspešné, že niektorí hráči si na to zvyknú ako na „drogu“ a úplne sa vzdajú vedomého hľadania špecifického riešenia konkrétneho rozdania. Pokiaľ ich zaujíma len umiestnenie sa v bejakom turnaji, tak to aj viac-menej stačí. Každé rozdanie však predstavuje veľa zaujímavých, jedinečných problémov, ktorých riešenie môže poskytnúť intelektuálnu zábavu, ktorú len málo hier dokáže, a ktorú nezažijú hráči, ktorí sa spoliehajú výlučne na intuitívne riešenia. Pritom existuje súvislosť medzi vedomým, jedinečným, konkrétnym riešením a dobrým výsledkom: Čím viac jediničných a správnych riešení nájdeš, tým lepšie sa budeš umiestňovať, a tým zábavnejšie budú rozdania.

Nakoľko rád zohrávam, považujem za smolu, keď dlho sa mi nepodarí dostať sa k zaujímavej zohrávke. Na poslednej skupinovke sa už blížil koniec, pritom som zohrával len 2 nie príliš zaujímavé rozdania. V predposlednom rozdaní (súperi v prvej, my v druhej hre) na E som dostal do ruky nasledovné karty:

EAST

ªA3

©Q982

¨AQ2

§A764

 

Po dvoch pasoch N otvoril licitáciu hláškou 1¨, podľa systému SAYC. S pravidelnou rozlohou, dvojitou zádržou v kárach a 16 FB som považoval za najlepšie vyjadrenie svojho listu hlášku 1BT. Zdvihovo list nie je najlepší, chýbajú stredné karty, „dlhé“ farby sú figúrami slabo obsadené, ale videl som už aj horšie listy, licitované hláškou 1BT. Po pase súpera, partner draží transfer 2©. Otvárajúci chvíľu, ale skutočne takmer nepozorovateľne, zaváhal, ako keby chcel ešte súťažiť, ale potom položil na stôl zelenú kartičku s pasom. Ja poslušne, ale s malým nadšením, dražím 2ª. V ďalšom kole dorazil ku mne partnerov invit 2BT. Čo teraz? Naďalej mi chýbajú desiatky, deviatky, ani pikové napojenie nesľubuje veľkú budúcnosť tejto v farbe. Hrá sa na IMP, je to predposledné rozdanie a ešte som takmer nezohrával. Licitujem 3BT v nádeji, že partner predsa len donesie niečo užitočné (nesľúbil viac ako 8 FB), a aspoň bude o čo hrať. Gém v druhej hre, aj keď trochu „natiahnutý“ stojí za duševnú námahu. S vyštartoval §J a partner vyložil stôl:

 

WEST

 

EAST

ªQ10965

©J65

¨K75

§Q5

ªA3

©Q982

¨AQ2

§A764

 

Nuž, videl som už aj lepší stôl, po rovnakej licitácii. Odvaha nám skutočne nechýba! Zohrávať budem musieť skutočne rozvážne. Mám 3 kárové zdvihy a 2 čierne esá, spolu 5 rýchlych zdvihov. Kde hľadať ďalšie? „Podvedomie“ mi okamžite našepkáva riešenie: piky 3-3 a sediaci impas proti ªJ, alebo expas na ªQ a, samozrejme,  uhádnem, že ktorú kartu mám pridať zo stola do druhého pikového zdvihu. Ale aj vtedy mám len 8 zdvihov. Vyrobenie srdcového zdvihu je skôr ilúziou, lebo odovzdám minimálnme 1ª, 2© a aspoň 2 trefy, ak nesedí §Q. Ale ak sedí §Q, môžem nazbierať 9 zdvihov: 4ª+3¨+2§, bez sŕdcových zdvihov. Kladiem zo stola §Q, ktorá skutočne drží zdvih. Ako ďalej? Urob si najprv vlastný plán, aby si ho mohol porovnať s reálnym  rozdaním, až potom čítaj ďalej!

O.K. Pik do esa a pik späť s nádejou, že uhádnem rozloženie pikových figúr. Pravdepodobnejší bude ªJ u S. Súhlasí to s tvojim riešením? Prv, než sa pustíme do realízácie plánu, skonfrontujme ho s reálnym rozdaním.

Ako vypadá rozdanie v skutočnosti? S má §KJx(x...). Ostatné figúry (12 figúrových bodov) musia byť u N, včítane ªKJ. Potom plán s trafením pikovej figúry v druhom pikovom zdvihu je ilúziou. Slabú nádej predstavuje ªJ u S s tým, že N otvoril na treťom mieste a má  o bod menej. Ale keď sa pozrieme na jeho kára, vedené bubom, jeho list je ďaleko od ideálneho podlimitného otvorenia. Pokiaľ „započítame“ aj krátke zaváhanie v licitácii po 2© partnera, vypadá skôr tak, že N má všetky body obrany (okrem trefových) a je možné, že v druhom kole dražby zvažoval hlášku 3¨ v prvej hre a len slabé kára ho odradili od dražby. Okrem toho, N bude mať asi 6-list kárový, lebo s piatym bubom by nezaváhal v dražbe a partner by bol vyniesol káro, ak by mal 2 kára. Ak by mal len 11 FB so 6-listom károvým, mohol otvoriť 2¨. Teda je takmer isté, že má všetky figúry obrany, s výnimkou trefových, včítane ªJ.

Máme nejakú šancu, ak ªJ nie u S? Problém s pikovou farbou, okrem umiestnenia figúr, spočíva aj v tom, že do stola máme len 1 vstup. Ak nedokážeme v dvoch kolách vyrobiť pikové zdvihy – NªKJx – budeme mať len 1 pikový zdvih a padneme, asi viackrát. Ak by sa nám nejakým zázrakom podarilo vypracovať ďalší vstup do stola (ak N má sec ©AK, čo nie je beznádejný „podnik“ – pri predpokladanom 6-liste károvom a troch pikoch), pikové zdvihy nám budú k ničomu (po odovzdaní dvoch pikov), keď sme cestou vyrobili 2 srdcové zdvihy. Kľúčová otázka pre plán zohrávky spočíva v tom, či existuje nejaké riešenie pre záväzok 3BT, ak NªKJx, a nie v predpoklad, že ªJ (alebo dokonca ªK) je u S. Otázka pre teba znie: Vieš nájsť zohrávku, ktorá vedie k splneniu záväzku 3BT, ak N má všetky chýbajúce figúry (okrem trefových)? Nečítaj ďalej, kým si nenašiel nejaké riešenie!

Problém zohrávky spočíva v tom, ako vylákať jednu pikovú figúru od N, pod ªA. Najväčšiu šancu núka vynesenie ªQ zo stola. Ak NªKJx (a vieme, že má), ťažko bude môcť odolať nepokrytiu kráľom – „figúra na figúru“, hovorí pravidlo, zosilnené o držanie figúry aj pod dámou (ªJ). Podloženého kráľa potom bijeme esom pikovým a vynesieme malý pik, aby sme pomocou ª109 vyrobili 4 pikové zdvihy, ak piky budú delené 3-3.  Súperi nemajú šance nám zabrániť, aby sme dobrým tempom zdvihli 4 pikové, 2 trefové a 3 kárové zdvihy. Pri tejto zohrávke nám nevadí ani to, ak sa náhodou ukáže, že ªJ je u S. Aj ty si dospel k tejto zohrávke? Výborne!

Po zdvihu na §Q a vypracovaní plánu zohrávky som vyniesol ªQ v presvedčení , že som sa nemohol pomýliť. Očakával som prikrytie ªK od N a bol som náramne spokojný so svojim plánom. Záväzok som mal jasne pod kontrolou. Môj súper však bol z „tvrdšieho cesta“ a odmietol účasť na mojom pláne. Po chvíľkovom zaváhaní pridal ª2. ªQ podržala zdvih, ale na ďalšie pikové zdvihy som mohol zabudnúť. Pekná obrana! Skutočne mysliaci obránca musí na to prísť, že s jedným vstupom do stola bude farba nevypracovateľná, pokiaľ sa ľahkovážne a rýchle nevzdá jednej figúry. Vie, že pravdepodobne mám ªAx na ruke a pridanie „figúry na figúru“ zadáva záväzok, pričom nič nemôže získať. Napriek tomu, je veľa obráncov, ktorí namiesto analýzy skutočného rozdania, zahrajú pohodlne podľa nejakej „poučky“. Použitie poučky „Figúru na figúru“ v danej situácii, keď obránca drží nielen figúru nad, ale aj pod vynesenou figúrou, vypadá bezpečne. V skutočnosti však pridanie ªK do druhého zdvihu by bolo „najnebezpečnejším“ zahraním v tomto konkrétnom rozdaní, lebo umožní bez problémov splniť záväzok.

Znovu som bol s plánom takmer na začiatku. Pokúsiť sa vyrobiť srdcový vstup a pokračovať vo vypracovaní pikov? To je zbytočné, lebo ak sa mi podarí vypracovať ©J na stole, nebudem potrebovať pikové zdvihy, lebo budem mať 2 srdcové, 2 pikové, 2 trefové a 3 kárové. Za akých podmienok sa podarí vypracovať si 2 srdcové zdvihy? Ak N  bude mať sec ©AK, alebo, keď bude mať aj malé srdcia pri figúrach, ale ©10 bude u S. ©10 u N nevaí záväzku, ak uhádnem jej polohu, ale okamžité zahranie srdcového impasu proti ©10 do ruky nie je veľmi príťažlivá výhliadka, lebo je pravdepodobné, že S má viac sŕdc ako N, a teda ©10 je o niečo pravdepodobnejšie u S.

Po zdvihu na ªQ som už pokračoval s novým plánom. Vyniesol som malé srdce zo stola. N skočil ©A. Snáď, ani on sám neveril, že by ma tým presvedčil, že nemá ©K. Ale rýchle skočenie figúrou – nič nesúrilo k takému kroku – naopak, ma presvedčilo, že pravdepodobne mal holé ©AK. N po zdvihu na ©A vyniesol malý tref. Pustil som jeden tref, niežeby to nejako menilo situáciu, ale som už znovu mal pocit, že mám kontrolu nad rozdaním. S vrátil ďalší vysoký tref, ktorý som zabil esom – N  už nepridal. Vyniesol som ©9 z ruky a teraz S začal váhať. Jeho váhanie už nemalo nijaký vplyv na moje pokračovanie, lebo plán už bol kompletne pripravený. Nakoniec S pridal ©10, zabil som ©J na stole pre prípad, žeby N  mal predsa ©AKx. N zdvihol ©K a vyniesol káro, ale ja som už mal svoj záväzok splnený.

Rutinné rozohranie pikov – malý pik do esa a späť impas do ª10 – v danom rozdaní viedlo k nesplneniu záväzku. Podstatné však nie je samotný spôsob rozohrania pikov, ale dôvody, ktoré vedú k odlišnej zohrávke od bežnej.

Pri ostatných stoloch v „A“ skupine hrali 2ª alebo 3ª a padali. V „B“ skupine dva páry vydražili 3BT a padli trikrát a štyrikrát. V „B“ skupine odvaha v licitácii nechýba, ešte keby pribudlo trochu rozvahy v zohrávke...

Ak by namiesto §J prišiel kárový štart, rozdanie by bolo ťažké a hlavný hráč by ľahko mohol padnúť. Káro zdvihneme na ruke a okamžime zahráme tref do dámy na stole. Ak S skočí kráľom, čokoľvek vynesie, pomáha hlavnému hráčovi, alebo je jeho výnos neutrálny. Ak neskočí, zdvihne dáma na stole a vynesieme ªQ. Ak N  pokryje, ľahko si vyrobíme piky na stole, ku ktorým máme vstup károvým kráľom. Ak N  nepokryje, pokračujeme rovnako, ako po prvom výnose §J, t.j. zahráme malé srdce. Ďalší kárový výnos bijeme na ruke a hráme impas proti ©10. Bez ohľadu, čo urobia súperi, získame 9 zdvihov: 2ª+2©+3¨+2§. Prečo je teda záväzok ťažšie splniteľný po károvom výnose?

Po výnose §J a zdvihu na §Q okamžite vieme, že S má 4 FB, teda všetky ostatné figúry vieme umiestniť u N. Ak príde kárový výnos, nič nevieme o umiestnení figúr, pritom prv, než vyložíme ďalšiu kartu, musíme mať jasný plán, ako chceme záväzok splniť. Zahranie na delenie pikov 3-3 a sediaci impas na ªJ vypadá pravdepodbnejšie ako expas na §Q. A keď sa vydáme týmto smerom, už nemôžeme splniť záväzok.

Analyticky uvažujúci hlavný hráč však môže záväzok splniť, aj po károvom výnose. Vie, že 5 pikových zdvihov nemôže nikdy získať. So 4 pikovými zdvihmi, s 3 károvými a jedným trefovým zdvihom záväzok nebude splnený. Aby si vyrobil aj nejaký srdcový zdvíh bude musieť odovzdať trikrát zdvih do ruky N (dvakrát v srdciach a raz v pikoch),  ktorý už po druhom odovzdaní zdvihu bude mať vypracované 3 kárové zdvihy, a keď príde na zdvih tretíkrát, odtiahne ich, aby dvakrát porazil záväzok (3¨+2©+1ª). Teda tadiaľto cesta nevedie. Lepšie bude predpokladať, že sedí expas na §Q, potom so 4ª+3¨+2§ zdvihmi môže záväzok splniť. Ale keď sedí tref expas na dámu, potom ostatné figúry budú u N a rozohranie pikovej farby spôsobom, že po odtiahnutí ªA sa zahrá impas do ª10 na stole asi nebude úspešné, lebo nezíska 4 pikové zdvihy. Zostáva teda jediné riešenie – pokúsiť sa prejsť do stola na §Q a pokračovať v zohrávke tak, ako bolo popísané vyššie a záväzok splniť.

Problém zohrávky v tomto rozdaní, podobne ako vo väčšine rozdaní, spočíva vo vytvorení reálneho obrazu umiestnenia nevidených kariet tak, aby hlavný hráč nemusel hrať proti nejakej ilúzii, na míle vzdialenej od skutočného rozdania. Táto detektívna činnosť, založená na „poskladaní“ reálneho obrazu rozdania na základe drobných útržkov, navonok nesúvisiacich informácií, robí z bridžu ozajstnú intelektuálnu zábavu. Druhú časť tejto zábavy tvorí nájdenie správneho postupu zohrávky, keď sme sa už k správnemu obrazu dopracovali.

Skutočné rozdanie vypadalo nasedovne:

 

 

ªKJ2

©AK

¨J98643

§32

 

ªQ10965

©J65

¨K75

§Q5

 

N

 

ªA3

©Q982

¨AQ2

§A764

W

 

E

 

S

 

 

ª874

©10743

¨10

§KJ1098