Ako zmeniť nudné rozdanie za zaujímavé?

Po katastrofálnom nedorozumení v licitácii v predchádzajúcom rozdaní, v tomto rozdaní môj partner otvoril licitáciu hláškou 1¨ – aspoň 2¨ a 11-15 FB. Ja, s listom ªKQJ10854-©63-¨6-§J107, prinášam 6 zdvihov v pikovom záväzku a samostatnú tromfovú farbu. Od partnera očakávam aspoň 3 – 4 zdvihy, na jeho otvorenie. Namiesto invitujúcej sekvencii som skočil hneď na 4ª, ktoré boli prepasované. Malo predchádzajúce rozdanie vplyv na moju licitáciu v tomto rozdaní? Možno áno, možno nie. V skutočnosti, ani invitujúca sekvencia by nevyriešila problém rozdania: Partner môže byť úplne minimálny, napríklad s listom ªxx-©Axxx-¨Jxx-§AQ9x, a pri sediacom trefovom impase splním 10 zdvihov, a pokiaľ súperi rýchle neotvoria srdcia, tak aj s nadzdvihom. Môže partner prijať môj invit s uvedeným listom? Asi len s určitou dávkou optimizmu. Pokiaľ nemusím, nerád vytváram ambivalentné situácie pre partnera. Ale dokážem si predstaviť páry, ktoré nebudú hrať gém  v tomto rozdaní.

Súper vyštartoval malým károm a partner vyložil stôl.

 

Stôl

ª73

©AK105

¨1084

§AK32

 

 

 

 

Ruka

ªKQJ10854

©63

¨6

§J107

 

10 zdvihov vypadá bezproblémových (6ª+2©+2§), pokiaľ mi nepriatelia do niektorej farby rýchlo nerafnú. Ak nič zvláštne sa neudeje, sediaci trefový impas vyprodukuje jedenásty zdvih.

Súper pokračoval károm, ktoré som zabil malým tromfom. Vyložil som tromfovú figúru, presnejšie ªQ, s úmyslom odhovoriť súpera od rýchleho zdvihu na tromfové eso. Čert nikdy nespí! Súper zdvihol druhý tromfový zdvih a obidvaja súperi pridali pik do zdvihu. Je dotromfované. Súperi pokračovali tretím kolom kár. Po zabití tohto zdvihu treba sa zamyslieť ako ďalej.

Najjednoduchší spôsob na získanie nadzdvihu je trefový impas: Ak sedí, 11 zdvihov, ak nie, záväzok bude stále splnený. Časté klubové turnaje na IMP dovedú  bridžový mozog“ k určitej lenivosti pri úvahách o nadzdvihoch, ktoré v týchto turnajoch veľa neznamenajú. Napriek tomu, že teraz sme hrali turnaj na MP,  bol som presvedčený, že hlavní hráči v našom klube sú už dobre „spracovaní“, aby sa s nadzdvihom veľmi netrápili. Zvyk je železná košeľa a je to tak pohodlné, keď netreba namáhať mozog. Stačí sa pozrieť a už mať pripravený plán. Ale turnajoví hráči sa myšlienkou nadzdvihu pohrajú a položia si otázku: Dá sa uhrať nadzdvih, ak nesedí tref impas? Zaiste, ak padne dubel trefová dáma. Ovšem impas je lepšia šanca, pokiaľ nedokážeme zistiť, že E má skutočne 2 karty v trefoch a skutočne má aj dámu. Ďaleko lepšiu šancu núka tretia, alebo dlhšia,  trefová dáma so štyrmi srdcami u ktoréhokoľvek z obráncov.  Potom pred predposledným tromfom bude rozdanie vypadať nasledovne:

 

 

ª

©AK105

¨

§AK3

 

ª

©Fxxx

¨

§Qxx

 

N

 

ª

©Fxxx

¨

§Qxx

W

 

E

 

S

 

 

ª108

©63

¨

§J107

 

 

Na vynesený predposledný tromf, ak W©Fxxx a §Qxx, musí zahodiť od jednej zádrže, my zo stola zahodíme posledný malý tref (§3), a pokiaľ E  Fxxx a §Qxx , musí sa vzdať jednej zádrže. Falošné odhody obráncov nám môžu sťažiť správne rozhodovanie, ale až tak veľké možnosti zas nemajú. V každom prípade bude dobré, po rafnutí tretieho kára,  stiahnuť jeden pik, Možno sa niečo objaví.

Vyniesol som pikového buba, W zahodil káro a E malé srdce. Ak E zahodil od troch malých sŕdc, potom W má 4©, a pokiaľ má aj §Q, bude skvízovaný.  Ak nemá §Q, potom impasová zohrávka bude neúspešná a bude neúspešná aj moja hra. Ale ak E zahodil od päťlistu srdcového a má trefovú dámu bude skvízovaný on. Zatiaľ neviem zistiť skutočnú situáciu, ale možno sa vyjasní po ďalšom piku. Do predposledného pika, W pridal ďalšie káro a na moje počudovanie, E pridal tiež káro. Súperi mi veľmi neuľahčili situáciu. Predsa, ak E mal pôvodne 4© a jedno nepotrebné káro, prečo nezahodil najprv káro, a až potom, pod tlakom, srdce? Mohol mať E pôvodne list ª92-©Jxx-¨AQJ5-§(Q)xxx(x). So 4§ E sa mohol vzdať trefa, keď videl, že odhadzujem tref z dĺžky na stole. Prečo to neurobil? Možno predsa má len 3 trefy a mal pôvodne 4© a odhadzoval tak, aby ma poplietol, alebo, tiež nie je vylúčené, sa domnieval, že sa môže zbaviť jedného srdca beztrestne. Možno sa niečo objaví, keď začnem odohrávať figúry.

Odohral som ©AK – obidvaja pridali a E pridal ©J do druhého srdca. Veľmi som nezmúdrel. Skúsil som odtiahnuť §A, ale sa neobjavilo nič, čo by vylepšilo obraz. Teraz sa už musím rozhodnúť, či mám hrať na spadnutie trefovej dámy alebo na vyrafovanie srdcovej farby na zdvih. W mohol mať list ªAx-©Fxxx-¨Axxxx-§Qxtrefová dáma padne, ak odtiahnem §K. Ale fakt, že E neodhodil ani jeden tref, hovorí proti tejto alternatíve. Vyniesol som zo stola malé srdce, obidvaja súperi pridali, rafol na ruke a stôl bol veľký. Jedenásť zdvihov. Keď som sa nakoniec dozvedel, že E  skutočne mal §Qxx, utvrdil som sa, že nielenže som sa rozhodol správne pri voľbe zohrávky, ale aj to, že takmer isto budem mať top v rozdaní, lebo ostatní hlavní hráči budú hrať impas, ktorý nesedí.

Keby som pri §J nemal aj §10, moja zohrávka by bola jediná správna a je možné, žeby objavili aj iní hlavní hráči. Ale prítomnosť §10 priam nabáda hrať na impas, preto ostatní tomu podľahli.

Vďaka alternatívnej možnosti získania nadzdvihu sa jedno nezaujímavé rozdanie zmenilo na veľmi zaujímavé, ktoré môže byť zaujímavé a poučné aj pre iných. V každom klubovom turnaji je niekoľko rozdaní (keď nie všetky), v ktorých existujú rôzne šance na nadzdvih alebo nadzdvihy. Asi nebude dobrá taktika klubových súťaží, v ktorých sú hráči vedení k tomu, aby sa o nadzdvihy veľmi nestarali. Nadzdvihy nielenže robia zaujímavým každé rozdanie, ale sú aj základom úspechu na turnajoch.

Celé rozdanie vypadalo nasledovne.

 

 

ª73

©AK105

¨1084

§AK32

 

ªA6

©982

¨K9732

§654

 

N

 

ª92

©QJ74

¨AQJ5

§Q98

W

 

E

 

S

 

 

ªKQJ10854

©63

¨6

§J107