Ako zmeniť nudné rozdanie za zaujímavé?
Po
katastrofálnom nedorozumení v licitácii v predchádzajúcom rozdaní,
v tomto rozdaní môj partner otvoril licitáciu hláškou
1¨ –
aspoň 2¨
a 11-15 FB. Ja, s listom ªKQJ10854-©63-¨6-§J107, prinášam 6 zdvihov v pikovom záväzku
a samostatnú tromfovú farbu. Od partnera očakávam aspoň 3 – 4 zdvihy, na
jeho otvorenie. Namiesto invitujúcej sekvencii som
skočil hneď na 4ª, ktoré boli prepasované. Malo predchádzajúce rozdanie
vplyv na moju licitáciu v tomto rozdaní? Možno áno, možno nie.
V skutočnosti, ani invitujúca sekvencia by
nevyriešila problém rozdania: Partner môže byť úplne minimálny, napríklad
s listom ªxx-©Axxx-¨Jxx-§AQ9x, a pri sediacom trefovom
impase splním 10 zdvihov, a pokiaľ súperi rýchle
neotvoria srdcia, tak aj s nadzdvihom. Môže
partner prijať môj invit s uvedeným listom? Asi len
s určitou dávkou optimizmu. Pokiaľ nemusím, nerád vytváram ambivalentné
situácie pre partnera. Ale dokážem si predstaviť páry, ktoré nebudú hrať
gém v tomto rozdaní.
Súper
vyštartoval malým károm a partner vyložil stôl.
Stôl |
ª73 ©AK105 ¨1084 §AK32 |
|
Ruka |
ªKQJ10854 ©63 ¨6 §J107 |
10
zdvihov vypadá bezproblémových (6ª+2©+2§), pokiaľ mi nepriatelia do niektorej farby rýchlo
nerafnú. Ak nič zvláštne sa neudeje, sediaci trefový impas vyprodukuje jedenásty zdvih.
Súper
pokračoval károm, ktoré som zabil malým tromfom. Vyložil som tromfovú figúru,
presnejšie ªQ, s úmyslom odhovoriť súpera od rýchleho zdvihu
na tromfové eso. Čert nikdy nespí! Súper zdvihol druhý tromfový zdvih
a obidvaja súperi pridali pik do zdvihu. Je dotromfované. Súperi pokračovali tretím kolom kár. Po
zabití tohto zdvihu treba sa zamyslieť ako ďalej.
Najjednoduchší
spôsob na získanie nadzdvihu je trefový
impas: Ak sedí, 11 zdvihov, ak nie, záväzok bude
stále splnený. Časté klubové turnaje na IMP dovedú „bridžový mozog“
k určitej lenivosti pri úvahách o nadzdvihoch,
ktoré v týchto turnajoch veľa neznamenajú. Napriek tomu, že teraz sme
hrali turnaj na MP, bol som presvedčený,
že hlavní hráči v našom klube sú už dobre „spracovaní“, aby sa s nadzdvihom veľmi netrápili. Zvyk je železná košeľa
a je to tak pohodlné, keď netreba namáhať mozog. Stačí sa pozrieť
a už mať pripravený plán. Ale turnajoví hráči sa myšlienkou nadzdvihu pohrajú a položia si otázku: Dá sa uhrať nadzdvih, ak nesedí tref impas?
Zaiste, ak padne dubel trefová
dáma. Ovšem impas je lepšia
šanca, pokiaľ nedokážeme zistiť, že E
má skutočne 2 karty v trefoch a skutočne má aj dámu. Ďaleko lepšiu
šancu núka tretia, alebo dlhšia, trefová dáma so štyrmi srdcami u ktoréhokoľvek z obráncov. Potom pred
predposledným tromfom bude rozdanie vypadať nasledovne:
|
ª– ©AK105 ¨ §AK3 |
|
||
ª– ©Fxxx ¨– §Qxx |
|
N |
|
ª– ©Fxxx ¨– §Qxx |
W |
|
E |
||
|
S |
|
||
|
ª108 ©63 ¨– §J107 |
|
Na
vynesený predposledný tromf, ak W má
©Fxxx a §Qxx, musí zahodiť od jednej zádrže,
my zo stola zahodíme posledný malý tref (§3), a pokiaľ E má
Fxxx a §Qxx , musí sa vzdať jednej zádrže.
Falošné odhody obráncov nám
môžu sťažiť správne rozhodovanie, ale až tak veľké možnosti zas nemajú. V každom
prípade bude dobré, po rafnutí tretieho kára,
stiahnuť jeden pik, Možno sa niečo objaví.
Vyniesol
som pikového buba, W zahodil káro a E malé srdce. Ak E zahodil od troch malých sŕdc, potom W má 4©, a pokiaľ má aj §Q, bude skvízovaný. Ak nemá §Q, potom impasová zohrávka bude neúspešná a bude neúspešná aj moja hra.
Ale ak E zahodil od päťlistu srdcového a má trefovú
dámu bude skvízovaný on. Zatiaľ neviem zistiť
skutočnú situáciu, ale možno sa vyjasní po ďalšom piku. Do predposledného pika,
W pridal ďalšie káro a na moje
počudovanie, E pridal tiež káro.
Súperi mi veľmi neuľahčili situáciu. Predsa, ak E mal pôvodne 4© a jedno nepotrebné káro, prečo nezahodil najprv
káro, a až potom, pod tlakom, srdce? Mohol mať E pôvodne list ª92-©Jxx-¨AQJ5-§(Q)xxx(x). So 4§ E sa mohol vzdať trefa, keď videl, že
odhadzujem tref z dĺžky na stole. Prečo to neurobil? Možno predsa má len 3
trefy a mal pôvodne 4© a odhadzoval tak, aby ma poplietol, alebo, tiež
nie je vylúčené, sa domnieval, že sa môže zbaviť jedného srdca beztrestne.
Možno sa niečo objaví, keď začnem odohrávať figúry.
Odohral
som ©AK
– obidvaja pridali a E pridal ©J do druhého srdca. Veľmi
som nezmúdrel. Skúsil som odtiahnuť §A, ale sa neobjavilo nič, čo by vylepšilo obraz. Teraz
sa už musím rozhodnúť, či mám hrať na spadnutie trefovej
dámy alebo na vyrafovanie srdcovej farby na zdvih. W mohol mať list ªAx-©Fxxx-¨Axxxx-§Qx a trefová dáma padne,
ak odtiahnem §K. Ale fakt, že E
neodhodil ani jeden tref, hovorí proti tejto alternatíve. Vyniesol som zo stola
malé srdce, obidvaja súperi pridali, rafol na ruke a stôl bol veľký.
Jedenásť zdvihov. Keď som sa nakoniec dozvedel, že E skutočne mal §Qxx, utvrdil som sa, že nielenže som sa rozhodol správne
pri voľbe zohrávky, ale aj to, že takmer isto budem
mať top v rozdaní, lebo ostatní hlavní hráči budú hrať impas,
ktorý nesedí.
Keby
som pri §J nemal aj §10, moja zohrávka by bola
jediná správna a je možné, žeby objavili aj iní hlavní hráči. Ale
prítomnosť §10 priam nabáda hrať na impas, preto ostatní
tomu podľahli.
Vďaka
alternatívnej možnosti získania nadzdvihu sa jedno
nezaujímavé rozdanie zmenilo na veľmi zaujímavé, ktoré môže byť zaujímavé
a poučné aj pre iných. V každom klubovom turnaji je niekoľko rozdaní
(keď nie všetky), v ktorých existujú rôzne šance na nadzdvih
alebo nadzdvihy. Asi nebude dobrá taktika klubových
súťaží, v ktorých sú hráči vedení k tomu, aby sa o nadzdvihy
veľmi nestarali. Nadzdvihy nielenže robia zaujímavým
každé rozdanie, ale sú aj základom úspechu na turnajoch.
Celé
rozdanie vypadalo nasledovne.
|
ª73 ©AK105 ¨1084 §AK32 |
|
||
ªA6 ©982 ¨K9732 §654 |
|
N |
|
ª92 ©QJ74 ¨AQJ5 §Q98 |
W |
|
E |
||
|
S |
|
||
|
ªKQJ10854 ©63 ¨6 §J107 |
|