Nadzdvih pre zábavu.

Hráči, ktorí hrajú bridž iba preto, že im bridž umožňuje vyhrávať, dočkajú sa asi dosť často sklamania. Pre hráčov, ktorým bridž dokáže poskytnúť ničím neporovnateľnú intelektuálnu zábavu aj vtedy, keď neprináša nič do kuchyne, môže byť každé, aj nezaujímavé rozdanie zážitkom. Títo hráči nepoznajú nudu pri bridži a samotná hra im umožňuje vyhrávať, možno, častejšie ako tým prvým.

Poslednú dobu sa mi lepí smola na päty. Rád zohrávam, no len zriedkavo si mi podarí dostať sa k zohrávke. V 6. kole skupinovky sa mi to stalo dvakrát: raz som zohrával fantómových 5§ s kontrou v obrane, proti nevychádzajúcemu drahému gému súperov a v druhom rozdaní som zohrával 3BT s nasledovnými  kartami: ªQJ-©K842-¨A752-§A92.

Všetci v druhej, súper predo mnou pasoval, a ani v ďalšom sa súperi nemiešali do dražby. Dražba prebehla nasledovne:

Ja

Partner

1¨1)

1ª2)

1BT3)

2§4)

2©5)

2BT6)

3BT7)

Pas

Legenda:

1)        11-15 FB, aspoň 2 kára; popiera drahý 5+-list.

2)        4+ª, 6+FB, forsuje na jedno kolo

3)        Priblížne pravidelná rozloha, 11-14 FB

4)        Checkback, otázka na pikový trojlist alebo srdcový štvorlist, sľubuje aspoň silu invitu

5)        Štvorlist srdcový, popiera pikový trojlist.

6)        Priblížne pravidelná rozloha s 5ª, bez 4© a sila invitu.

7)        So 14 bodmi sa patrí príjať invit.

 

Výnos prišiel ª10 a vyložil sa stôl.

 

Stôl (N)

 

♠K9632

AJ7

K10

♣1074

 

Ruka (S)

 

♠QJ

K842

A752

♣A92

 

 

Mám po 2 rýchle zdvihy v oboch červených farbách a jeden v trefoch. Ak piky budú delené nie horšie ako 4-2 u súperov, môžem mať 4 pikové zdvihy a záväzok splnený. Hrá sa na Cross IMP, nadzdvihy nie sú až tak dôležité, z hľadiska zisku bodov.

Ak piky sa nebudú správať – po tomto výnose je celkom možné, že budú delené 5-1 – potom v pikoch si môžem vypracovať len 3 zdvihy. Deviaty zdvih môže poskytnúť sediaci impas na ©Q (do buba) alebo delenie sŕdc 3-3 u obráncov, alebo nejaká koncovka. Tá ostáva vždy ako posledná možnosť.

Zdvihol som pik na ruke a pokračoval pikom. W zaváhal. Jasné, mal singla pik, teda piky nevyprodukujú 4 zdvihy. Ale o čom premýšľa W? Má problém s odhodom z niektorej farby? Jeho pôvodná rozloha bola, pravdepodobne, 1444. Keby mal rozlohu inú, napríklad 5431 alebo niečo podobné, má jednoduchý odhod buď z päťlistu (väčšinou) alebo z trojlistu. Zo štvorlistu skúsený hráč nerád zahadzuje. Napríklad, ak W©9xxx, odhodenie srdca by bolo fatálne, keď vie z licitácie, že on jediný môže zadržať moje štvrté srdce. Na W sedel dobrý hráč, ktorý počúva licitáciu a vedel, že mám 4© a nemám 3ª, teda musím mať ešte jeden lacný štvorlist. Vedel, že nesmie zahodiť od sŕdc a musí odhodiť od jenej lacnej farby, ale od ktorej? Zohrávka bola v počiatočnom štádiu, W nemal k dispozícii nijaké informácia pre rozhodovanie, mohol v duchu to toss a coin pre voľbu farby odhodu. Jedno, že čo zahodí, a či to bude dobré alebo zlé, bude len otázkou náhody. Pre mňa je podstatné jeho zaváhanie, na základe ktorého, mu kladiem rozlohu 1444.

Nakoniec, W sa rozhodol pre káro. E pustil aj druhý pikový zdvih, tak som ostal na zdvihu na ruke. Potrebujem prejsť do stola. Teraz sa zdá, že na pokus dostať sa do stola môžem vyskúšať srdcový impas, keď viem, že aj tak budem potrebovať niekde zohnať ďalší zdvih. Ale tým, že viem, že W  má 4©, neznamená, že má aj ©Q. E môže mať dubel ©Qx, potom správne rozohranie sŕdc je odtiahnúť figúry zvýšky, aby padla dáma. V danej chvíli ešte neviem povedať, že ktorá zohrávka núka väčšie šance a na stôl mám bezpečný vstup na ¨K. Rozohranie kár, po károvom odhode od W, je úplne bezpečné. V tej chvíli sú kára u súperov delené 3-3, a keď niektorý zo súperov zaútočí do kár, stačí raz prepustiť a mám výpracovaný deviaty zdvih v kárach.

Prešiel som do stola na ¨K a vyniesol som ªK. E zabil esom. Čo mám zahodiť z ruky? Káro nemôžem, lebo môže sa tam potenciálne vypracovať zdvih. Ani trefa nemôžem zahodiť, lebo ak súper zaútočí v tejto farbe, budem musieť dvakrát prepustiť. Neostáva mi nič iné, ako zahodiť malé srdce. Teraz sa cíti v problémoch W. Ešte stále nevie, či kárový odhod nezadal zdvih, ale odhodom inej farby by mohol pokaziť aj druhú farbu. Keď sme začínali s bridžom, naši starší a skúsenejší kolegovia poskytli nám polopatistické pravidlo pre tieto situácie: „Pokračuj v načatej hlúposti!“ Skutočne, vo väčšine prípadov je dobré pokračovať v línii obrany, ktorá bola zahájená, bez ohľadu, či bola šťastne alebo nešťastne zvolená. W pridal ďalšie káro, teda vysingloval túto farbu a celú ťarchu držania tejto farby preniesol na partnera. Ako sa v ďalšom ukázalo, toto bremeno už E  nemohol uniesť. Potom, čo hlavný hráč odhodil z ruky jedno srdce, bolo celkom bezpečné pre W zahodiť tiež jedno srdce a zachovať si akú-takú nádej na zadržanie károvej farby vo vlastnej ruke.

Po zdvihu na ªA, E tvrdo zaútočil v trefoch: Vyložil §K a pokračoval §J. Keď do druhého trefa padla z ruky §9, W vedel, že ďalšie pokračovanie trefov k ničomu nevedie. Nadbil §J dámou a vyložil ©10. Čo teraz? Dať impas alebo hrať na to, že ©Q bude druhá a padne v dvoch kolách? Správne je zaimpasovať dámu, teda dať zo stola ©J. Existujú hneď aspoň dva dôvody pre takú hru:

1)      E už ukázal ªA, §K a §J. Musí mať ešte aspoň jednu károvú figúru a je veľmi pravdepodobné, že je to ¨Q, inak by W nevysingloval s takou ľahkosťou svoju dámu. Ak by E mal aj ©Q, musel by mať 12 FB, s piatimi pikami, teda by bol pravdepodobne otvoril licitáciu na prvom mieste.

2)      Ak by sa u E predsa len ukázala ©Q, ©7 na stole vytvorí s veľkou pravdepodobnosťou ďalší zdvih, lebo impas proti ©9 bude sedieť.

Položil som ©J zo stola a ten podržal zdvih. Teraz už mám 9 zdvihov (3ª+3©+2¨+1§), ale zároveň viem, že E bude vystavený takému tlaku, ktorý nemôže uniesť a zohrávka vyprodukuje jeden nadzdvih. Ten, vzhľadom na hodnotenie IMP-ové, môže nanajvýš priniesť zisk 1 IMP, ale zároveň poskytne zábavu až do posledného zdvihu.

Srdcovým kráľom som prešiel do ruky – obidvaja obráncovia pridali a odohoral som §A. Obidvaja obráncovia pridali. Teraz rozdanie vypadá nasledovne:

 

 

Stôl (N)

 

 

♠96

A

10

♣–

 (W)

 

 (E)

 

ª

©Q10

¨J

§8

ª87

©

¨Qx

§

Ruka (S)

 

 

♠–

8

A75

♣–

 

 

 

Srdcovým esom som prešiel do stola a E sa ocitol v bezvýchodiskovej situácii. Rozhodol sa pre kárový odhod, ktorý je rovnako zlý ako pikový. Po odtiahnuti vysokého pika, mal som dva kárové zdvihy na ruke.

 

Poučenie z rozdania pre hlavných hráčov:

Ak súper so singlom má problém s pridaním karty do druhého zdvihu vo farbe singla, jeho pravdepdobmá rozloha bola pôvodne 4441.

Poučenie pre obráncov.

Keď sa ukáže stol a vidíte, že pravdepodobne bude vynesená farba, v ktorej už nemáte kartu, a pritom mali ste rozlohu 4441, rozhodni sa, že ktorú kartu zahodíte prv, než hlavný hráč pridá do prvého zdvihu. Potom, keď prídete na rad, pridajte avec nonchalance kartu, pre ktorú ste sa rozhodli (či už dobre alebo zle). Takto ste aspoň neposkytli súperovi informáciu o svojej rozlohe, a ani ste mu nespôsobili nemiestnu radosť z toho, ako ste grillovaný už pri druhom zdvihu vo farbe. Jediné, čo môžete urobiť – neukázať, že máte problém.

 

Celé rozdanie vypadalo nasledovne:

 

 

Stôl (N)

 

 

♠K9632

AJ7

K10

ª1074

 (W)

 

 (E)

 

ª10

©Q1096

¨J943

§Q863

ªA8754

©53

¨Q86

§KJ5

Ruka (S)

 

 

♠QJ

K842

A752

♣A92