Nadzdvih pre zábavu.
Hráči, ktorí hrajú bridž iba preto,
že im bridž umožňuje vyhrávať, dočkajú sa asi dosť často sklamania. Pre hráčov,
ktorým bridž dokáže poskytnúť ničím neporovnateľnú intelektuálnu zábavu aj
vtedy, keď neprináša nič do kuchyne,
môže byť každé, aj nezaujímavé rozdanie zážitkom. Títo hráči nepoznajú nudu pri
bridži a samotná hra im umožňuje vyhrávať, možno, častejšie ako tým prvým.
Poslednú dobu sa mi lepí smola na
päty. Rád zohrávam, no len zriedkavo si mi podarí dostať sa k zohrávke.
V 6. kole skupinovky sa mi to stalo dvakrát: raz som zohrával fantómových
5§ s kontrou v obrane,
proti nevychádzajúcemu drahému gému súperov a v druhom rozdaní som
zohrával 3BT s nasledovnými kartami: ªQJ-©K842-¨A752-§A92.
Všetci v druhej, súper
predo mnou pasoval, a ani v ďalšom sa súperi nemiešali do dražby.
Dražba prebehla nasledovne:
Ja |
Partner |
1¨1) |
1ª2) |
1BT3) |
2§4) |
2©5) |
2BT6) |
3BT7) |
Pas |
Legenda:
1)
11-15 FB, aspoň 2 kára; popiera drahý 5+-list.
2)
4+ª, 6+FB, forsuje na
jedno kolo
3)
Priblížne pravidelná rozloha, 11-14 FB
4)
Checkback, otázka na pikový trojlist alebo srdcový štvorlist, sľubuje aspoň
silu invitu
5)
Štvorlist srdcový, popiera pikový trojlist.
6)
Priblížne pravidelná rozloha s 5ª, bez 4© a sila invitu.
7)
So 14 bodmi sa patrí príjať invit.
Výnos prišiel ª10 a vyložil sa stôl.
Stôl (N) |
|
♠K9632 ♥AJ7 ♦K10 ♣1074 |
|
|
|
Ruka (S) |
|
♠QJ ♥K842 ♦A752 ♣A92 |
|
Mám po 2 rýchle zdvihy
v oboch červených farbách a jeden v trefoch. Ak piky budú delené
nie horšie ako 4-2 u súperov, môžem mať 4 pikové zdvihy a záväzok
splnený. Hrá sa na Cross IMP, nadzdvihy nie sú až tak dôležité, z hľadiska
zisku bodov.
Ak piky sa nebudú správať – po
tomto výnose je celkom možné, že budú delené 5-1 – potom v pikoch si môžem
vypracovať len 3 zdvihy. Deviaty zdvih môže poskytnúť sediaci impas na ©Q (do buba) alebo delenie sŕdc 3-3 u obráncov,
alebo nejaká koncovka. Tá ostáva vždy ako posledná možnosť.
Zdvihol som pik na ruke
a pokračoval pikom. W zaváhal.
Jasné, mal singla pik, teda piky nevyprodukujú 4 zdvihy. Ale o čom
premýšľa W? Má problém
s odhodom z niektorej farby? Jeho pôvodná rozloha bola, pravdepodobne,
1444. Keby mal rozlohu inú, napríklad 5431 alebo niečo podobné, má jednoduchý
odhod buď z päťlistu (väčšinou) alebo z trojlistu. Zo štvorlistu
skúsený hráč nerád zahadzuje. Napríklad, ak W má ©9xxx, odhodenie srdca by bolo
fatálne, keď vie z licitácie, že on jediný môže zadržať moje štvrté srdce.
Na W sedel dobrý hráč, ktorý počúva
licitáciu a vedel, že mám 4© a nemám 3ª, teda musím mať ešte jeden lacný
štvorlist. Vedel, že nesmie zahodiť od sŕdc a musí odhodiť od jenej lacnej
farby, ale od ktorej? Zohrávka bola v počiatočnom štádiu, W nemal k dispozícii nijaké
informácia pre rozhodovanie, mohol v duchu to toss a coin pre voľbu farby odhodu. Jedno, že čo zahodí, a či
to bude dobré alebo zlé, bude len otázkou náhody. Pre mňa je podstatné jeho
zaváhanie, na základe ktorého, mu kladiem rozlohu 1444.
Nakoniec, W sa rozhodol pre káro. E
pustil aj druhý pikový zdvih, tak som ostal na zdvihu na ruke. Potrebujem
prejsť do stola. Teraz sa zdá, že na pokus dostať sa do stola môžem vyskúšať
srdcový impas, keď viem, že aj tak budem potrebovať niekde zohnať ďalší zdvih.
Ale tým, že viem, že W má 4©,
neznamená, že má aj ©Q. E môže mať dubel ©Qx, potom správne rozohranie sŕdc
je odtiahnúť figúry zvýšky, aby padla dáma. V danej chvíli ešte neviem
povedať, že ktorá zohrávka núka väčšie šance a na stôl mám bezpečný vstup
na ¨K. Rozohranie kár, po károvom odhode od W, je úplne bezpečné. V tej chvíli
sú kára u súperov delené 3-3, a keď niektorý zo súperov zaútočí do
kár, stačí raz prepustiť a mám výpracovaný deviaty zdvih v kárach.
Prešiel som do stola na ¨K a vyniesol som ªK. E zabil esom. Čo mám zahodiť z ruky? Káro nemôžem, lebo môže
sa tam potenciálne vypracovať zdvih. Ani trefa nemôžem zahodiť, lebo ak súper
zaútočí v tejto farbe, budem musieť dvakrát prepustiť. Neostáva mi nič
iné, ako zahodiť malé srdce. Teraz sa cíti v problémoch W. Ešte stále nevie, či kárový odhod
nezadal zdvih, ale odhodom inej farby by mohol pokaziť aj druhú farbu. Keď sme
začínali s bridžom, naši starší a skúsenejší kolegovia poskytli nám polopatistické pravidlo pre tieto
situácie: „Pokračuj v načatej hlúposti!“ Skutočne, vo väčšine prípadov je
dobré pokračovať v línii obrany, ktorá bola zahájená, bez ohľadu, či bola
šťastne alebo nešťastne zvolená. W
pridal ďalšie káro, teda vysingloval túto farbu a celú ťarchu držania
tejto farby preniesol na partnera. Ako sa v ďalšom ukázalo, toto bremeno
už E
nemohol uniesť. Potom, čo hlavný hráč odhodil z ruky jedno srdce,
bolo celkom bezpečné pre W zahodiť
tiež jedno srdce a zachovať si akú-takú nádej na zadržanie károvej farby
vo vlastnej ruke.
Po zdvihu na ªA, E tvrdo zaútočil v trefoch: Vyložil §K a pokračoval §J. Keď do druhého trefa padla
z ruky §9, W vedel, že ďalšie pokračovanie trefov
k ničomu nevedie. Nadbil §J dámou
a vyložil ©10. Čo teraz? Dať
impas alebo hrať na to, že ©Q bude druhá
a padne v dvoch kolách? Správne je zaimpasovať dámu, teda dať zo
stola ©J. Existujú hneď aspoň dva dôvody pre
takú hru:
1)
E už ukázal ªA, §K a §J. Musí mať ešte aspoň jednu károvú figúru a je veľmi pravdepodobné,
že je to ¨Q, inak by W nevysingloval s takou ľahkosťou svoju dámu. Ak by E mal aj ©Q, musel by mať 12 FB, s piatimi pikami, teda by bol pravdepodobne
otvoril licitáciu na prvom mieste.
2)
Ak by sa u E
predsa len ukázala ©Q, ©7 na stole vytvorí s veľkou
pravdepodobnosťou ďalší zdvih, lebo impas proti ©9 bude sedieť.
Položil som ©J zo stola a ten podržal zdvih.
Teraz už mám 9 zdvihov (3ª+3©+2¨+1§), ale zároveň viem,
že E bude vystavený takému tlaku,
ktorý nemôže uniesť a zohrávka vyprodukuje jeden nadzdvih. Ten, vzhľadom
na hodnotenie IMP-ové, môže nanajvýš priniesť zisk 1 IMP, ale zároveň
poskytne zábavu až do posledného zdvihu.
Srdcovým kráľom som
prešiel do ruky – obidvaja obráncovia pridali a odohoral som §A. Obidvaja obráncovia pridali. Teraz
rozdanie vypadá nasledovne:
|
Stôl (N) |
|
|
♠96 ♥A ♦10 ♣– |
|||
(W) |
|
(E) |
|
ª– ©Q10 ¨J §8 |
ª87 ©– ¨Qx §– |
||
Ruka (S) |
|
||
|
♠– ♥8 ♦A75 ♣– |
|
|
Srdcovým esom som prešiel do
stola a E sa ocitol
v bezvýchodiskovej situácii. Rozhodol sa pre kárový odhod, ktorý je
rovnako zlý ako pikový. Po odtiahnuti vysokého pika, mal som dva kárové zdvihy
na ruke.
Poučenie z rozdania pre
hlavných hráčov:
Ak súper so singlom má problém
s pridaním karty do druhého zdvihu vo farbe singla, jeho pravdepdobmá
rozloha bola pôvodne 4441.
Poučenie pre obráncov.
Keď sa ukáže stol a vidíte,
že pravdepodobne bude vynesená farba, v ktorej už nemáte kartu,
a pritom mali ste rozlohu 4441, rozhodni sa, že ktorú kartu zahodíte prv,
než hlavný hráč pridá do prvého zdvihu. Potom, keď prídete na rad, pridajte avec nonchalance kartu, pre ktorú ste sa
rozhodli (či už dobre alebo zle).
Takto ste aspoň neposkytli súperovi informáciu o svojej rozlohe,
a ani ste mu nespôsobili nemiestnu radosť z toho, ako ste grillovaný už pri druhom zdvihu vo
farbe. Jediné, čo môžete urobiť – neukázať, že máte problém.
Celé rozdanie vypadalo
nasledovne:
|
Stôl (N) |
|
|
♠K9632 ♥AJ7 ♦K10 ª1074 |
|||
(W) |
|
(E) |
|
ª10 ©Q1096 ¨J943 §Q863 |
ªA8754 ©53 ¨Q86 §KJ5 |
||
Ruka (S) |
|
||
|
♠QJ ♥K842 ♦A752 ♣A92 |
|
|