Double chicane.

         Ak počítanie rozlôh, bodov, zdvihov a distribúcie figúr patrí k najdôležitejším činnostiam hlavného hráča pri plánovaní a realizácii zohrávky, tak to isté platí aj pre obráncov, ale dvojnásobne. Hlavný hráč pozná aspoň všetky karty svojej linky, ale obránca musí poriadne počítať, ak chce včas rozpoznať, že ktoré karty má jeho partner. Niekedy pomôže licitačný systém súperov a ich dražba, výnos partnera, spôsob zohrávky hlavného hráča a pridávanie kariet partnerom. Ale spracovanie týchto informácií do kompletného obrazu listov všetkých štyroch hráčov je úlohou obráncu. Niekedy sa úplný obraz vytvorí už po odohratí niekoľkých kariet, ako to bolo v nasledovnom rozdaní.

         Všetci v prvej hre, rozdával súper predo mnou  a dražba prebehla nasledovne:

Sever

Východ

Juh

Západ

Pas

Pas

2§1)

Pas

2¨2)

Pas

2ª3)

Pas

4ª4)

Pas

Pas

Pas

1) Precision, t.j. 11-15 FB (HCP) a 5§ a 4 v jednej drahej farbe, alebo 6 a viac § (aj vtedy múže mať

drahý štvorlist)

2) Relay, t.j. otázka na drahý štvorlist

3) štvorlist ª

4) Optimisticky zalicitovaný gém hráčom, ktorý už raz pasoval a otvárajúci môže mať úplne minimálny list. Zaiste sa bude opierať o rozlohové hodnoty.

         Môj partner vyniesol ©K, čo obyčajne sľubuje ©A alebo ©Q a ukázal sa stôl.

                  Stôl

                  ªJ432

                  ©J108

                  ¨A

                  §A10876

©K                                Môj list

                                    ªK86

                                    ©Q953

                                    ¨J652

                                    §Q3

Partner určite štartoval od ©AK, preto dávam do 1. zdvihu ©9, aby som ho povzbudil v pokračovaní sŕdc. Hlavný hráč pridáva ©7. Partner pokračuje ©A a hl. hráč rafuje ª5. Prechádza do stola ¨A a vynáša tretie kolo sŕdc, ktoré bijem ©Q, do rafu na ruke. Teraz vyniesol ª10, partner kladie ª9 a ja bijem ªK. Ako vypadá rozdanie 5. zdvihu?

         ªA je u partnera, lebo by ho hl. hráč bol stiahol, pred vynesením ª10, aby vyskúšal, či nepadne niekde figúra. Teda hl. hráč má v pikoch len 2 body. V srdciach nemal nič a v trefoch môže mať maximálne §KJ. To spolu činí 6 bodov. V kárach teda musí mať aspoň 5 bodov, aby mal na otvorenie. Z dražby vieme, že má 5 alebo 6 trefov a presne 4 piky a nemôže mať ešte 1 bočný štvorlist. Jedno malé káro sme už videli, a keďže musí mať v kárach ešte KQ, mal pôvodne 3 kára, a teda len presne 5 trefov. Poznáme teda rozlohy kariet u všetkých 4 hráčov aj rozloženie všetkých figúr. Od tejto chvíle už hráme z otvorených kariet, ktoré na začiatku vhypadali nasledovne:

                           ªJ432

                  ©J108

                           ¨A

                  §A10876

ªA9                                                         ªK86

©AK642                                                     ©Q953

¨109873                                                    ¨J652

§x                                                           §Q3

                           ªQ1075

                           ©7

                           ¨KQ4

                           §KJxxx


Po odohratí 5 zdvihov je situácia nasledovná:

                           ªJ43

                  ©-

                           ¨-

                  §A10876

ªA                                                           ª86

©64                                                          ©5

¨10987                                                      ¨J52

§x                                                           §Q3

                           ªQ

                           ©-

                           ¨KQ

                           §KJxxx

A hlavný hráč už bude musieť padnúť.

 

Všetci skúsení bridžisti si vylepšovali svoju techniku licitácie, zohrávky a obrany riešením otvorených problémov, t.j. nachádzaním riešení v prípadoch, keď vidia všetky 4 listy. K tomu účelu slúžia aj opisy listov z našich párových turnajov. Kto chce – ten má možnosť svoju techniku si vylepšovať. Je málo pravdepodobné, že keď niekto nevie vyriešiť problém z otvorených kariet, aby ho vyriešil pri stole, keď všetky karty nevidí.

V tomto prípade však už po piatich zdvihoch poznáme všetky karty. Je jasné aj riešenie, ako vieme poraziť záväzok?

Samozrejme. Musíme vyniesť naše posledné srdce do dvojitého šikanu. Hlavný hráč si môže zvoliť, že kde chce biť – na stole alebo na ruke. Ani jedno ani druhé mu nepomôže. Záväzok už nemôže splniť, lebo musí tromfnúť ešte raz, partner príde na zdvih esom a vynesie 13., posledné srdce v rozdaní, v situácii, keď hlavný hráč už nemá pik na ruke. Moja ª8 teda musí urobiť zdvih. Pochopí to partner? Zaiste – aj on počíta.

Výnos obráncu do dvojitého šikanu v tromfovej hre, keď súper má ešte tromfy na oboch rukách, obyčajne zadáva zdvih hlavnému hráčovi. Výnimky sú najmä v dvoch prípadoch:

a)     Keď hlavný hráč už nemá stratovú kartu v bočných farbách (ako v našom prípade), alebo

b)     keď hlavný hráč sa chystá rafovaním si vypracovať zdvih v bočnej farbe a my ho prinútime neužitočne použiť svoj tromf, ktorý mu potom bude chýbať na dokončenie povýšenia bočnej dlhej farby.