Chyby viditeľné a chyby neviditeľné.

            Očividné, pre každého dobre viditeľné chyby sú zdrojom poučenia a zlepšovania techniky hry pre autora, partnera aj súperov. Mnohé chyby sú však neviditeľné, zostanú neodhalené, a teda neslúžia k zlepšeniu hry. Cieľom klubových turnajov by malo byť odhalenie a „zviditeľnenie“ dovtedy  neviditeľných chýb, aby mohli slúžiť pre poučenie tak, že na väčších turnajoch sú už hráči pripravení ich neurobiť. V ďalšom ponúkam zväzok, takmer neviditeľných, úplne neviditeľných a očividných chýb.

            Začnem jedným zaujímavým rozdaním. Všetci v druhej hre, otvára môj partner hláškou 1¨ a ja mám list: ªAJ1094-©KJ32-¨Q9-§K3.  Po pase súpera dražím 1ª, súper za mnou draží 2§ a môj partner kontruje, čo ukazuje trojlistú podporu v pikoch. Po pase súpera dražím 4ª a tým sa licitácia skončí. Výnos je ©9 a vyloži sa stôl:

 

WEST (ruka)

 

EAST (stôl)

ªAJ1094

©KJ32

¨Q9

§K3

 

ª763

©A108

¨A432

§A86

 

Zo stola kladiem ©10, súper ©Q, ktorú na ruke bijem kráľom. Po takomto prvom zdvihu už môžem mať 4 srdcové zdvihu, 2 trefové, 1 kárový a pri trochu normálnom delení tromfov aspoň 3 tromfové zdvihy. Súper za mnou (N) bude mať na svoj zásah §QJ, ¨KJ a možno obe pikové figúry. Ale pre odvážného hráča N stačí jedna piková figúra, aby zasiahol. Potom by bolo možné jednu pikovú figúru vyimpasovať u S. Ale k tomu by som potreboval dva rýchle vstupy na stôl, a to nemám. Srdcom do stola nemôžem, lebo výnos bol, pravdepodobne, singlom. Kárové eso tiež nie je dobré odohrať, lebo okamžite vypracuje zdvih súperovi. Mohol som zabiť srdcovým esom v prvom zdvihu, potom by som mal ešte vstup aj trefovým esom, aby som dvakrát zahral tromfový impas, ale taká hra mi skomplukuje koncovku, lebo keď po dotromfovaní prejdem do stola károvým esom, aby som vyniesol ©10 na impas, súper mi pokryje dámou a srdcia budú blokované. Najlepšie by sa bola vyvinula sitácia, keby S srdcovú desiatku nepokryl dámou. Ostal by som na stola, zahral impas pikový, po trefovom ese zopakoval impas a stále by som mal vstup do stola srdcovým esom, aby som nielen vyimpasoval srdcovú dámu, ale zároveň mohol sa vrátiť do ruky a mohol skúsiť zahrať jednoduchý lacný skvíz proti N. Ale  S mi túto možnosť neposkytol, takže bude lepšie zmieriť sa s tým, že nebudem môcť dvakrát impasovať tromfy a spoľahnúť sa na maximálne druhú figúru tromfovú u S, resp., že obe figúry sú u N – vtedy je to jedno, či hrám impas, či nie.

Prešiel som do stola trefom a zahral pik na impas. ªK zdvihol a súper vyniesol §Q, zabil som na ruke a odtiahol som ªA – od S spadla dáma. Po ďalšom tromfovom zdvihu – S zahodil malé srdce – bolo dotromfované. Čo ďalej?  Môže toto rozdanie ešte poskytnúť nejakú zábavu?

Mám 11 zdvihov a dvanásty zdvih núka jednoduchý skvíz károvo-trefový proti N, ak N¨K, čo je takmer isté a mal pôvodne trefy vedené §QJ109, čo nie je veľmi pravdepodobné, ale môže podľahnúť pseudoskvízu. Je tu však jeden vážny problém: Srdcová farba je blokovaná, po odohratí ©A8 na stole, neviem prísť do ruky inak, ako trefovým rafom, čo zruinuje aj náznak koncovky. Je tu nejaké východisko?

Objektívne, nie je, ale súperi nemusia byť zorientovaní a môžu pomôcť. Mojim prvoradým cieľom je dostať ešte jeden srdcový odhod od tých „bezcenných“ malých sŕdc pravého obráncu (RHO-Right Hand Opponent). Za tým účelom, bez veľkého váhania, aby som veľmi nenarušil „nadšenie“ RHO pre srdcové odhody, stiahol ešte jeden tromf. Zo stola som zahodil káro a s uspokojením som sa díval na pridané maličké srdce  (©5) od S. Teraz už môžem odtiahnúť srdcia, a keď N  mal pôvodne šesť trefov a ¨K, bude v beznádejnom skvíze.

V rýchlom tempe som odtiahol srdcia, pričom na posledné srdce prichádza ďalšia pomoc od súperov – S odhadzuje §10. N  zatiaľ nemá problém, lebo rozdanie v tej chvíli vypadá nasledovne:

 

 

 

 

Ruka

ª

©

¨KJ

§J

 

 

 

Stôl

ª4

©

¨Q9

§

 

N

 

ª

©

¨A4

§8

W

 

E

 

S

 

 

ª

©

¨1086

§

 

 

Ale na vynesenú ª4 N je bezmocný. Po krátkom váhaní nakoniec pridal §J, zo stola som odhodil malé káro a stôl už bol veľký. 12 zdvihov.

Pri normálnej zohrávke je možné zrobiť 11 zdvihov v tomto rozdaní. Aby bolo možné uhrať jeden zdvih naviac, bolo potrebné dostať súperov do pozície, v ktorej sú „ochotní“ urobiť drobné, takmer neviditeľné chyby. RHO (S) vidí na stole dve veľké srdcia, ©A8 a vie, že na ruke mám ešte ©J32, keď on sám má ©765. Z jeho pohľadu sú všetky moje srdcia veľké a nijaká chyba sa nestane, ak sa svojich malých sŕdc zbaví. Nemateriálne skvízy, ako sú prechodové skvízy (entry squeezes) nepatria k bežnej praxi v našom klube, teda ani pseudoverzia nevzbudzuje nijaké obavy. Väčšina z nás by sa v danej situácii správala podobne ako S. Ešte ani teraz nemusí byť celkom jasné to, čo sa vlastne stalo.

Pre vytvorenie koncovky proti N som potreboval odohrať všetky srdcia, ale zároveň som potreboval túto farbu použiť ako prechod do ruky, teda ©8 zo stola som bol nútený nadbiť na ruke ©J. Ale týmto manévrom prídem o jeden srdcový zdvih. Aby som neprišiel o srdcový zdvih, musí ©3 urobiť dĺžkový zdvih. To je možné len vtedy, ak S vydubluje svoje malé srdcia prv, než sa pustím k odohraniu tejto farby, lebo jeho malé srdcia sú väčšie ako moje malé srdce. A práve k tomu došlo. Nič netušiaci RHO urobil to, čo väčšina z nás by urobila – nemohol dúfať, že jeho srdcia môžu zohrať nejakú úlohu. Bola to chyba neviditeľná, dokonca ešte aj po skončení rozdania. Viditeľnou sa stáva až výkladom. Aby sa podobné chyby nezopakovali, je dobré, keď sa tieto chyby zviditeľnia. Potom, možno, na bezcenné malé karty, ktoré svojou čírou existenciou môžu byť prekážkou „diabolským“ manévrom hlavného hráča, sa budeme dívať inak.

Pri odohrávaní posledného srdca, S potrebuje nájsť jeden odhod, keď má na ruke ¨1086 a §10. V tej chvíli by už malo byť viditeľné pre RHO (S), že „slučka“ sa uťahuje okolo partnera, ktorý nedokáže udržať obe lacné farby, preto  v jednej mu treba pomôcť. RHO v kárach asi sotva dokáže pomôcť, lebo hlavný hráč bude mať dámu, prípadne a len výnimočne, buba. Ale v trefoch má S plnohodnotné držanie desiatkou. Hlavný hráč nemôže mať §J, lebo by mal všetky zdvihy veľké. Preto S má zahodiť malé káro. Odhodenie §10 v danej situácii už bola chyba viditeľná, ktorej by sa skúsení obráncovia mali vyhnúť. Je veľa situácii na obrane, keď obránca musí dávať pozor na to, či partner bude môcť sám brániť záväzok, a keď nie, treba mu pomôcť, ak taká možnosť existuje. V tomto rozdaní skutočne takú možnosť S mal, podržaním trefovej desiatky.

Po odhodení §10 bol ľavý obránca (LHO-Left Hand Opponent) (N) už objektívne bezmocný – nemohol zabrániť získaniu dvanásteho zdvihu. Hral teda bezchybne? Bezchybne, nie! Keď jeho partner odhodil §10 v predchádzajúcom zdvihu, vypadalo to tak, že drží kára, dokonca, že môže mať ¨Qxx. V takom prípade je správne vysinglovať ¨K. Ale aj bez tejto vedomosti, odhodenie §J v situácii, keď evidentne povýši §8 na stole, nemôže byť správna hra, keď existuje alternatíva – hlavný hráč nemusí mať ¨Q. Tak, ako karty ležali, bolo irelevantné, že čo zahodí N. Ak by vysingloval ¨K, odhodil by som zo stola tref. Do vyneseného malého kára padne ¨K pod eso a ¨Q na ruke urobí dvanásty zdvih. To, že v danom rozložení kariet nedošlo k tomu, aby odhod §J bol fatálnym omylom, pri inom delení kár mohol byť. Preto bolo odhodenie §J chybou, vzhľadom na konkrétne rozdanie neviditeľnou, ale v inom rozdaní mohlo byť až veľmi viditeľnou chybou.

 V ďalšom rozdaní, súperi v prvej a my v druhej hre, otvoril súper za mnou hláškou 1©. Po dvoch pasoch som zalicitoval 1BT, partner transferom dražil svoje piky a nakoniec som zohrával 4ª z nasledujúcich kariet.

 

WEST (ruka)

 

EAST (stôl)

ªAK10

©AQ107

¨108

§K1087

 

ªQ9874

©8

¨J95

§AJ42

 

Súper zaútočil ¨K, a po kladnej marke partnera pokračoval ¨A a tretím kolom kár, ktoré RHO zabil ¨Q a ja na ruke ª10. Odtiahol som ªA, od RHO padol ªJ. Stiahol som aj ªK, RHO odhodil káro. Ako ďalej?

LHO otvoril hláškou 1©, teda má aspoň 5 sŕdc, má presne 4 piky a mal aspoň 3 kára, teda ostáva mu maximálne 1 tref, ale nemusí mať trefy vôbec. Ako prísť do stola na dotromfovanie: trefovým esom alebo srdcovým rafom? Ak RHO nemá ani jeden tref, a ja sa pokúsim prejsť trefom, hneď rafne a súperi budú mať ďalší zdvih, čo pri hre na topy neprinesie veľa bodov, ak existuje iná možnosť. Môžem prejsť bezpečne srdcovým rafom, dotromfujem, odtiahnem tref eso, teraz sa ukáže, že LHO nemá tref, vynesiem §J, aby som vyimpasoval dámu, ale už nemám ďalší vstup do stola, aby som zahral ešte raz trefový impas, tentokrát proti §9. Preto, ak LHO nemá ani jeden tref, musím odovzdať jeden zdvih.

Ovšem ak má jeden tref, čo je dosť pravdepodobné, vtedy bez problémov môžem prejsť trefovým esom, a pokiaľ nepadne singel dáma, budem môcť kompletne vyimpasovať trefy u RHO, lebo cez srdcový raf, budem mať ďalší vstup do stola.

Zahral som malý tref, od LHO padla dáma a ukázal som karty. Všetky zdvihy boli už moje.

Kde sa tu stala chyba? Takmer všetci by sme boli bránili rovnako. A predsa, v obrane sa vyskytla jedna viditeľná a jedna neviditeľná chyba.

Viditeľnou chybou bolo stiahnutie ¨A. Keď do ¨K dostal LHO kladnú marku, čo ukazuje pravdepodobne dámu, mal by urobiť obraz o rozdaní a vyniesť singel §Q. Nemusí sa obávať, že hlávný hráč zahodí nejaké kára na trefy, lebo najprv bude musieť dotromfovať (t.j. 4x tromfnúť), a vtedy už nebude mať na ruke tromf, aby kára mohol zabiť, keď predtým odhodil káro z ruky na tref, pri rozlohe napríklad 4423. V skutočnosti bude mať len 5ª+3/4§+©A=9/10 zdvihov. Ak má rozlohu, akú mal, 3424, môže mať 5ª+4§+©A=10 zdvihov. Teda s odtiahnutím troch kárových zdvihov nie je treba sa ponáhľať. Práve naopak, treba nechať rýchly vstup k partnerovi pre prípad, že hlavný hráč bude mať len 2 kára. V skutočnosti, hlavný hráč, pokiaľ má dubel káro, sám musí hrať káro, lebo chce mať jeden kárový raf z krátkych tromfov. Tri úvodné kolá kár, mu zabezpečili bez námahy tento cieľ – raf z krátkych tromfov.

Ak LHO v druhom zdvihu vyloží singel §Q, hlavný hráč nemá dobrú zohrávku. Má len 10 zdvihov, ak urobí 4 trefové a jedenásty môže získať len rafom z krátkych tromfov. Lenže vtedy nemôže dotromfovať, a keď nedotromfuje, hrozí mu jeden trefový raf. Napríklad, po zdvihnutí na trefové eso na stole a vynesení malého kára, RHO musí byť čulý a skočiť ¨Q, aby dal trefový raf partnerovi. Ak to RHO „prespí“, hlavný hráč zrobí 11 zdvihov. Neviem, že ako by to dopadlo, lebo obrana zjednodušila zohrávku.

Rýchle odohranie troch kárových zdvihov spôsobí ešte jednu chybu, v danom rozdaní úplne neviditeľnú – umožní hlavnému hráčovi dopočítať rozlohu súperov. Keď sa ukáže, že LHO má 4 piky, podľa licitu má 5 sŕdc a 3 kára ukázal, môže mať len 1 tref. Hlavný hráč urobí analýzu tak, ako som urobil ja vyššie a splní 11 zdvihov aj vtedy, ak §Q vymeníme za §3. Otvárajúci mohol otvoriť aj s 11 FB pri tej rozlohe (hoci kárové figúy by viac svedčili pikom), teda nemusel mať §Q. Bez tejto vedomosti o rozlohe, t.j. po jednom károvom zdvihu, LHO nevynesie singe §Q, ale povedzme tromf, môže hlavný hráč zahrať impas do trefového buba, lebo podľa dražby je §Qx pravdepodobnejší u LHO ako §Qxx(x) u RHO. Samotný fakt, že súperi umožnili dopočítať rozlohu hlavnému hráčovi, v danom rozdaní nezohrával nijakú úlohu, lebo po spadnutí §Q v prvom trefovom zdvihu, sú všetky trefy veľké a rozloha je jasná. Singel §Q naprosto zneviditeľní chybu, ktorá dopomohla spočítať rozlohu obráncom. Pri stolíku však stretnenme dosť rozdaní, keď umožnenie dopočítať rozlohu veľmi zjednoduší a spresní zohrávku hlavného hráča. Nezaškodí nad tým sa zamyslieť a pri plánovaní obrany s tým počítať.

V ďalšom rozdaní, intenzívna snaha namarkovať svoje eso, viedla k strate zdvihu. My v druhej a súperi v prvej hre, partner na prvom mieste otvoril 2© (slabé dva), súper 2ª a ja mám list: ª98-©KQ7-¨J52-§Q10987. Partner bude mať ©A, ak neotvoril so šiestym bubom v srdciach, čo znamená, že máme veľa bodov v srdciach, kde súper bude, pravdepodobne krátky. Ak vylicituje pikový gém, asi ho splni aj vtedy, ak bude podlimitný. Ak teraz pasujem – súper za mnou má určite nejakú podporu, aj nejaké body – ak zvýši na 3ª, bude to jasný invit, ktorý bude príjatý. Ale ak teraz zalicitujem 3© a súper zalicituje 3ª, už to nebude tak jasný invit – možno len bojuje o čiastočný záväzok. Tak sa aj stalo, zalicitoval som 3©, súper 3ª, ktoré sa stali konečným záväzkom.

Vyniesol som ©K a ukázal sa stôl.

 

 

 

 

Moja ruka

Stôl

ªKJ104

©J65

¨Q984

§43

ª98

©KQ7

¨J52

§Q10987

 

 

Všetci priznali srdce. Hlavný hráč už viac sŕdc nemá, ale otvorenie každej inej farby môže mať za následok stratu zdvihu, preto pokračujem pasívne, srdcovou dámou. Hlavný hráč rafne, stiahne ªA (partner pridáva ª2) a pokračuje ªK (partner ª6). Teraz hlavný hráč odohral §AK na ruke, pričom môj partner do druhého trefa zahodil ¨3 (hrali sme UDCA, teda malá karta je kladný náznak vo farbe odhodu). Partner markoval, že má ¨K (alebo ¨A?), čo bola naprosto neužitočná činnosť, lebo keď sa u neho ukázalo ©A a žiadna figúra v čiernych farbách, musí mať ¨K(¨A), teda o jeho károvej figúre viem. Najsmutnejšie na markovaní bolo, že zahodil káro od štvrtého esa, hoci na stole boli viditeľné 4 kára. Hlavný hráč vyniesol malé káro do ¨Q na stole. Partner nadbil ¨A a stiahol ©A. Hlavný hráč rafol, odtiahol ¨K na ruke a vyniesol §J. Zabil som dámou, ale stôl získal zdvih tromfom. Zo stola ide malé káro, od partnera ¨10, zabité na ruke tromfom, odo mňa padá posledné káro obrany, ¨J. Ďalším trefovým rafom sa hlavný hráč ocitol na stole, aby odohral vyrobené káro. 11 zdvihov. Nikto v poli neurobil 11 zdvihov, ale, našťastie, všetci, okrem našich súperov, licitovali gém a zobrali 10 zdvihov, takže sme mali top.

Zúfalá snaha namarkovať držanie niečoho neobvyklého (dve esá po negatívnom otvorení) viedlo k strate zdvihu. Zaiste nie je veľmi bežné na prvej pozícii otvoriť negatívne 2© s dvoma esami, ale namarkovanie kárového esa bolo aj tak zbytočné. V tú dobu som už musel vedieť, že môj partner má buď ¨K alebo ¨A, pričom obe figúry majú rovnakú hodnotu pre obranu (čo môj parnter nemusel vedieť). Odhodenie od štyroch kár, keď na stole sú viditeľné 4 kára, bolo chybou viditeľnou.

Pre každého obráncu bude veľmi užitočné, ak si vypestuje zvyk udržiavať v hlave obraz nielen vlastných vedomostí o rozdaní, ale aj to, aký obraz má partner v danom okamihu o rozdaní (a nesmelo dodávam: aj to, aký obraz má hlavný hráč o rozdaní). Potom takmer nikdy nebude treba markovať partnerovi to, čo on už vie, ani vtedy (ako v našom prípade), keď budete hrať s nezohratým partnerom. A už vôbec nemarkujte, keď markovanie bude stáť obranu zdvih! Spoľahnite sa na zdravý úsudok partnera!