Ani koncovka nepomohla.

           

V párových turnajoch sa občas stáva, že ani pekná zohrávka, ani pomoc od súperov nestačia na dobrý výsledok, ak nejaká časť poľa podľahne ilúzii o dobrom výnose, ktorý v skutočnosti zadáva hneď viac zdvihov. Potom získaný výsledok je prekvapením nielen pre hlavného hráča, ale aj pre jeho partnera, dokonca aj pre súperov. Také rozdanie som zohrával na jednom z posledných klubových turnajov.

            My sme v prvej hre, súperi v druhej, po dvoch pasoch môj partner otvorí licitáciu 1¨ (11-15 FB, 2+¨). Po pase súpera dražím 1BT s listom ª1094-©A97-AJ92-§985. Tento záväzok zostal zapasovaný. Súper na výnose sa zahĺbil do svojho listu, nakoniec vyniesol §4 a partner vyložil stôl.

 

Ruka

§4

Stôl

ª1094

©A97

¨AJ92

§985

 

ªAQ65

©K64

¨1083

§AJ2

           

Na moju otázku o spôsobe výnosu dostávam odpoveď, že štvrtou najvyššou kartou. Rýchla inventúra zdvihov hovorí, že mám 5 rýchlych zdvihov. Ďalší zdvih by mohol vzniknúť vo farbe výnosu, ak sú trefové figúry rozdelené a vynášajúci má §10. V kárach sú tiež dobré šance na vypracovanie dvoch zdvihov, ak budú kárové figúry rozdelené. Jednoduchý impas v pikoch môže vyprodukovať ďalší zdvih tiež. Možností je viac – ktoré a v akom poradí budú vyskúšané, závisí od správania sa súperov a od skutočného uloženia konkrétnych kariet v prvých zdvihoch.

Zo stola dávam malý tref a súper bije §10. Toto je dosť nepríjemné, nielen preto, že v trefoch už nie sú nijaké šance na ďalší zdvih, ale znamená tiež, že mám len jednu zádrž v tejto farbe, teda súperi si môžu vypracovať rýchle 3 alebo 4 zdvihy. Súper vracia ¨7. Toto vypadá ako úľava na chvíľu od trefového útoku, ale skutočnú úľavu bude znamenať len vtedy, ak nesie od figúry. Z ruky kladiem malé káro, predák (LHO-Left Hand Opponent) berie zdvih na ¨Q a pokračuje §6. Určite nemá 2 trefové figúry a vypadá to tak, že trefy boli na obrane delené 4-3. Ak zadák mal §Q10x, je asi jedno, že čo teraz urobím. Ale ak mal §K10x a ja skočím teraz §A, možno nezahodí §K (sú takí hráči) a farba bude blokovaná. Potom, ak zahrám hneď kárový impas a ten nesedí, LHO sa dostane na zdvih, ale nebude môcť odohrať 2 trefové zdvihy, kvôli blokujúcemu §K.

Kladiem teda §A zo stola a súper pridáva §3. Ak má §Q, tú zahodiť nemusel – je to informácia pre partnera, že mal 3 trefy, ale ak mal §K... Za chvíľu uvidíme.

Vynášam zo stola ¨10, súper kladie ¨5. Tak ani toto nevypadá rúžovo. Vyzerá to tak, že zadák (RHO-Right Hand Opponent) mal pôvodne 2 kára ¨75. Teraz už nič nemôžem robiť, púšťam zdvih súperovi, ktorý zdvihne na ¨K a pokračuje malým trefom. Tak, RHO nezahodil §K. Zo stola letí §J a na moje prekvapenie, RHO bije §Q. Po krátkej úvahe vynáša ©3.

S mojim záväzkom to nevypadá dobre. LHO mal ¨KQ+§K a z výnosu malým srdcom vypadá, že má aj ©J. Keby mal aj ªK, tak by bol otvoril. Pik impas teda nesedí a jedinú šanca na 7. zdvih dáva buď pik impas proti ªJ alebo koncovka, v ktorej bude musieť vyniesť RHO od ªK. Aby koncovka fungovala, RHO musí mať v srdciach takú kombináciu kariet, s ktoru nemôže pustiť partnera na zdvih, a to je práve ©Q10x(x). Štvrté srdce u RHO nepredstavuje nijaký problém, lebo bude vyskvízované na kára. Jediný problém je, keď nesedí impas na ªJ a rozloženie sŕdc je také, že odblokovaním bude môť prísť na zdvih LHO. Ak LHO  z troch srdcových honérov má jeden, problém je riešiteľný, lebo mám na ruke ©9, pomocou ktorej v tomto zdvihu dokážem vyhnať honéra u LHO.

Do vráteného srdca (©3) kladiem z ruky ©9 a LHO ©Q. Mohol RHO vrátiť malé srdce od ©J10x(x)? Nie je veľmi pravdepdobné a LHO mohol pridať ©Q od ©QJ(x..), ale, žiaľ, nemám na výber,  a keď impas proti ªJ nesedí, budem musieť sa spoľahnúť na to, že RHO nevie odovzdať zdvih v srdciach partnerovi.

            Srdce bijem na stole a vynášam káro, na ktoré RHO odhadzuje ª2, čo je pozitívna marka v pikoch, hoci v danej situácii je už nezaujímavá, lebo všetci účastníci vedia o jeho pikovom králi. Na posledné káro zahadzujem zo stola malý pik a RHO pridáva ª3. RHO mal teda rozlohu 5323 a LHO 1444, inak by LHO nebol zahodil druhý pik.

            Skúšam pikový impas desiatkou. RHO berie zdvih na ªJ a vracia ©J. To je úľava! RHO zo ©QJ mohol pridať ©Q v prvom srdcovom zdvihu, ale z ©Q10 nepravdepodobne. ©10 je teda u RHO a bude použitá na vstup, aby vyniesol od ªKx.

            ©J bijem esom a vraciam ©7. LHO, ktorý v tú dobu mal v srdciach ©85, nadbíja ©8, ale nič mu to nepomôže, lebo partner má už len holú desiatku, ktorou musí zdvihnúť, aby dal 2 pikové zdvihy.

            Spokojný so svojim výkonom som zadal „=“ do Bridgemate-u, aby som sa potom dozvedel, že mám nulu. Boli už 2 zápisy a obidva boli za 120 na našej linke. V obidvoch prípadoch zohrával hráč z mojej ruky a najlepšou šancou na získanie 8 zdvihov núka výnos ¨K. V zriedkavých prípadoch, keď na stole sa objaví ¨Jx a partner bude mať ¨10xx to môže byť dobrý výnos. Ale takmer vo všetkých ostatných prípadoch je výnos malou rovnako agresívny ako výnos figúrou, preto aj v tomto prípade by bol lepší. Je pravda, že v našom prípade kárový výnos malou kartou okamžite zadá jeden zdvih, ale nie 2 zdvihy, ktoré zadá výnos károvou figúrou.

            Moji súperi našli najlepší (a šťastný) výnos a bezchybne sa pustili do obrany. Keby, neskôr, neboli zablúdili v „húštinách“ zohrávky, mohli záväzok poraziť. Veľa bodov by tým síce nezískali – získali by dobrý pocit z peknej hry. Niekedy to znamená viac ako dobrý výsledok.

            Celé rozdanie vypadalo nasledovne.

 

 

LHO (N)

 

 

♠8

Q852

KQ64

♣K764

Ruka (W)

 

Stôl (E)

 

ª1094

©A97

¨AJ92

§985

ªAQ65

©K64

¨1083

§AJ2

RHO (S)

 

♠KJ732

J103

75

♣Q103