Esá, desiatky a deviatky.

            Väčšina skúsených bridžistov vie, že esá sú - v rámci hodnotenia figúrovej sily metódou 4-3-2-1 za figúry - podhodnotené. Každý akosi „cíti“, že keď má list bez esa, ten je o niečo slabší, než bodovo rovnako silný list, v ktorom je aspoň jedno eso. Táto praktická skúsenosť je úplne v súlade s teóriou. Esá, okrem „nejako“ číselne ohodnotenej zdvihovej sily, poskytujú aj iné dôležité prostriedky ich majiteľovi. Kontrolujú farbu, t.j. neumožňujú súperom odohrať ani jeden zdvih v tejto farbe, kým nevyrazia eso. Naopak, majiteľovi poskytujú možnosť voľby, kedy, v ktorom zdvihu, ich použije. Táto vlastnosť es umožňuje technicky vyspelým hráčom použiť rôzné techniky najmä v zohrávke, pomocou ktorých môžu zvýšiť počet získaných zdvihov. Ak vylicitujete slem bez dvoch es, pravdepodobne nijaká technika vám nepomôže ho uhrať. Ale ak máte esá a chýbajú nižšie figúry, máte k dispozícii rôzne koncovky, ktoré môžu vynahradiť chýbajúci zdvih alebo zdvihy. Esá predstavujú, prakticky, pri všetkých technikách zohrávky dôležitý komunikačný prostriedok medzi stolom a rukou, bez ktorých nijaká technika nie je účinná. Vďaka týmto koncovkám je list bez esa nielen slabší, ale aj menej zábavný.

            Podobne je to s desiatkami a deviatkami. Hodnotenie sily metódou 4-3-2-1 nepripisuje nijakú hodnotu týmto kartám, pritom práve tieto karty, dosť často, zohrávajú kľúčovú úlohu pri plnení záväzkov. Aj v tomto prípade skúsení hráči vedia, že list bez desiatky a deviatky je v skutočnosti o niečo slabší, než sila vyjadrená v bodoch.

            Priemerný list okolo 10-12 bodov obsahuje obyčajne jedno eso, jednu desiatku a jednu deviatku. Ak v liste chýba jedna z tých kariet, je skutočná sila listu o niečo slabšia, než v liste so všetkými tými kartami. A naopak, väčší počet týchto kariet v liste zvyšuje zdvihovú silu listu nad hranicu bodovej sily. Tieto vedomosti môžu partneri využiť pri hodnotení listu počas licitácie.

            Teraz sa pozrime na jednom rozdaní z klubového párového turnaja, že ako „pracujú“ tieto karty v zohrávke.

            Sedíte na W a máte nasledovný list (NS v 2. hre EW v 1. hre):

WEST

 

♠AQ1075

A74

96

♣AJ10

            Na prvom mieste otvárate licitáciu hláškou 1♠, a po pase N, partner skáče na 4, po ktorých nasledujú 3 pasy. V predchádzajúcom rozdaní podobnou licitáciou došli súperi do záväzku 4, ktoré úspešne splnili. Zdá sa, že dynamická licitácia je nákazlivá.

            Súper bez dlhého uvažovania vynáša Q a partner vyložil stôl.

 

 

LHO (N)

 

 

Q

Vy

 

Stôl

 

♠AQ1075

A74

96

♣AJ10

♠KJ86

6

A1082

♣K864

RHO (S)

 

 

 

?

 

 

 

            Tak sa na to pozrime! Máme všetky esá, teda rozdanie je v našich rukách. Ako budeme hrať? Urobme najprv inventúru! Pravdepodobne bez problémov budeme mať 5 tromfových zdvihov, plus 3 esá, plus K, plus 2 srdcové rafy. To je 11 zdvihov. Ak trafíme trefový impas, budeme mať 12 zdvihov. Okem toho, trefy sa môžu rozpadnúť (3:3) a môžeme mať aj 13. zdvih na štvrtý tref na stole. Ak by bol partner ukázal srdcový singel, možno by sme sa boli pokúsili o malý slem. Ale ak netrafíme trefovú dámu, nijaký malý slem nebude - po tomto štarte. Takže je možno dobre, že hráme len gém.

            So srdcovými rafmi nebudeme mať problémy. Problém zohrávky spočíva v trafení trefového impasu. O umiestnení Q neposkytuje licitácia ani výnos nijakú indikáciu. Napriek tomu nie je jedno, že ktorým smerom budeme impasovať. Ak uhádneme trefový impas, okamžite nás začne zaujímať osud štvrtého trefa na stole. Preto bude dobré, ak naše úvahy budeme viesť takým smerom, aby sme po chytení trefovej dámy mali šancu využiť štvrtý tref na stole pre 13. zdvih. Štvrtý tref na stole budeme môcť použiť len po odtromfovaní súperov, a odtromfovať súperov môžeme len po dvoch srdcových rafoch, preto vstup do stola musí zabezpečiť samotná trefová farba. Iný vstup v tom čase už tam nebude k dispozícii. Ak Q je u N, potom pozorný N (a naši súperi sú pozorní hráči) na našu vynesenú 10 alebo J môže položiť od tretej trefovej dámy dámu a trefová farba bude zablokovaná. Teda proti kompetentným obráncom prinesie úspešný trefový impas proti N dvanásty zdvih, ale neumožní vypracovať si trinástý zdvih. Ak N nevloží Q do prvého (druhého) trefového zdvihu a jeho trefová dáma padne do zdvihu, v ktorom prechádzame do stola, môžeme mať 4 trefové zdvihy. Ale hrať na to, že súper sa pomýli má význam len vtedy, ak iná možnosť nie je. V tomto prípade však iná možnosť je. Ak Q je u S, nemôže nám zabrániť v tom, aby sme sa tretím trefom dostali na stôl. Okrem toho, ešte niečo hovorí v prospech chytania trefovej dámy u S. Ak Q je u N, a pri dáme má ešte 3 malé trefy, nemusí trefový impas pokryť dámou, lebo keď tretí tref nadbijeme na stole kráľom, posledný tref na stole nebude veľký. Na druhej strane, tri malé trefy pri trefovej dáme u S, za istých okolností, nám neprekážajú.

            Výnos Q môže byť od QJx(x..), ale aj od Qx, teda od druhej dámy károvej bez kárového buba. V takom (druhom) prípade 9 na ruke predstavuje kompetentnú hrozbu proti S, ktorý v koncovke nebude môcť udržať trefovú zádrž aj károvú figúru. Aj z tohto dôvodu je lepšie hrať na trefovú dámu u S.

            Ako teda bude vypadať situácia, keď bude mať Qxxx alebo Qxxxx? Za predpokladu, že N vyniesol od Qx, po úspešnom trefovom impase do ruky a rafnutí dvoch sŕdc, stiahneme všetky piky. Pred posledným pikom bude situácia nasledovná:

 

LHO (N)

 

 

Hocičo.

Vy

 

Stôl

 

♠5

9

♣A10

♠–

10

♣K86

RHO (S)

 

 

♠–

K

♣Qxx

 

 

Na posledný pik zahodíme zo stola 10 a je chytený: Ak zahodí K, povýši našu 9 na ruke, preto odhodí jeden tref. Vtedy odtiahneme A a 10 preberieme K na stole, aby sme odtiahli posledný vysoký tref ako 13. zdvih.

            Pri príprave skutočnej zohrávky, pri stole, som nevenoval sitácii, keď netrafím trefovú dámu, ani celú sekundu. Nech už netrafím dámu akýmkoľvek smerom, scenár ďalšej obrany som predpokladal vždy rovnaký: Súperi po zdvihu na Q odtiahnú kárový zdvih a pravdepodobne budú pokračovať károm, ktoré zabijem vysoko na ruke a splním 11 zdvihov. Celú prípravu zohrávky som venoval trinástemu, a nie dvanástemu zdvihu.

            V skutočnej zohrávke som zabil kárový výnos esom, prešiel som srdcovým esom do ruky a rafol jedno srdce. Okamžite som vyniesol tref na impas do buba, ktorý sedel. Pri takej hre existuje určité riziko, že N zdvihne na piatu trefovú dámu a okamžite dá trefový raf partnerovi. Ale taká možnosť je dosť nepravdepodobná a N po zdvihu na Q, pravdepodobne sa pokúsi prednostne zinkasovať kárový zdvih obrany, než hrať na neistý trefový raf, hoci, pri skutočnej zohrávke, vložil do prvého trefu mierne falošnú 9. Určitú, hoci tiež veľmi malú nádej, poskytuje tiež predstava, že N po zdvihu na Q, sa pokúsi znížiť počet srdcových rafov na stole tým, že vráti tromf. Ak N bude unavený (to sa môže stať každému), nebude sa spoliehať na vlastnú analýzu rozdania, ale na nejaký podobný „optický“ obraz iného rozdania z minulosti, pri ktorom keď hlavný hráč sám netromfoval, robil tak preto, že tromfy na stole potreboval na rafy. „Opticky“ teda môže byť vrátenie tromfu možné, hoci som veľké nádeje do takej akcie nevkládal, ale „opticky“ taký obraz existoval.

            Po zdvihu na J už išla zohrávka rýchle. Na posledné tromfy N odhodil 2 malé trefy, dávajúc mi najavo, že pomoc 9 nebudem potrebovať, lebo trefy boli „odjakživa“ ťahacie.

            Splnil som 13 zdvihov na 26 figúrových bodov na linke, pričom J je vlastne nepotrebná figúra. Ak vymeníme niektoré eso za kráľa, figúrová sila linky bude len o 1 bod menšia, ale počet zdvihov o 1 alebo 2 zdvihy menej. Taká je sila es! Okrem toho, aj 9 bola pripravená, v prípade potreby, pomôcť pri vypracovaní štvrtého trefu na stole, a teda 13. zdvihu, aj keď v skutočnom rozdaní to nebolo potrebné.

            Jedna ruka obsahuje 3 esá, druhá 1 eso. Jedna ruka obsahuje 2 desiatky a jednu deviatku, ktorá v prípade potreby bola pripravená zohrať úlohu hviezd. Druhá ruka obsahuje jednu desiatku, ale neobsahuje deviatku. Ani jedna desiatka, ak nepočítame podporu 10 pre 9 na ruke, v skutočnosti nezohrala v danom rozdaní nijakú úlohu. Ale ak by trefový impas nevyšiel a vrátené káro by bolo potrebné rafovať vysoko, úloha 10 by sa okamžite uplatnila. Zvýšenú silu spoločných listov zabezpečili v tomto rozdaní výlučne esá. Predovšetkým kôli ním sa dajú tieto ruky hodnotiť počas licitácie trochu silnejšie, než ukazuje ich bodová hodnota a počet skutočne získaných zdvihov to potvrdzuje.

            Celé rozdanie vypadalo nasledovne:

 

 

LHO (N)

 

 

♠932

J10852

Q7

♣532

Vy

 

Stôl

 

♠AQ1075

A74

96

♣AJ10

♠KJ86

6

A1082

♣K864

RHO (S)

 

 

♠4

KQ93

KJ543

♣Q97