7.
Dražba figúr podľa dĺžky farieb (FDF). |
Úvod
Priestor medzi 3BT a slemom využíva väčšina
systémov na zistenie kľúčových figúr pre slem, pritom, vo väčšine prípadov, sa
uspokojí s tým, ak sa v danom priestore podarí zistiť presný počet es
a prítomnosť najvyšších figúr (AKQ) v tromfoch. Táto metóda je
postačujúca aj pre prípady, keď rozloha jedného hráča bola detailne
vylicitovaná. Ale ak hráč, ktorý sa pýta na kľúčové figúry (PÝT/relayer), jednu farbu nepozná, bude
pre určenie správneho záväzku dôležité poznať nielen počet, ale aj umiestnenie
es u partnera. Umiestnenie nižších figúr (K/Q) je dôležité v každom
slemovom záväzku, a zvlášť u veľkoslemových záväzkov. Pre PÝT, ktorý už pozná presnú rozlohu
partnera, by bolo dobré, keby poznal nielen počet vysokých figúr, ale aj ich
umiestnenie. Je možné vylicitovať v obmedzenom priestore počet
a umiestnenie kľúčových figúr?
Na jednoznačné a presné určenie počtu aj umiestnenia
figúr určitej výšky (napríklad es) potreboval by hráč 16 rôznych odpovedí, lebo
toľko je možných kombinácií: po 1 možnosti pre 0 a 4 figúry, 4 pre 1 a 3
figúry a 6 s 2 figúrami. Pritom na vyšetrenie počtu a umiestnenia nielen
es, ale aj kráľov a dám, prípadne aj bubov je k dispozícii priestor
len okolo 10 hlášok – medzi 3BT a slemom. Je jasné, že okamžitými jednoznačnými
odpoveďami daný priestor nestačí ani na vylicitovanie jednej figúry, napríklad
es. Usporiadaním odpovedí podľa Fibonacciho čísiel dokážeme presne určiť počet
a umiestnenie jednej figúry (napríklad es) a možno, čiastočne ešte
jednu figúru (kráľov). Lepšie vyžitie priestoru môžeme dosiahnuť viacznačnými
odpoveďami, ktoré sú usporiadané tak, že PÝT
dokáže rozlíšiť na základe vlastných figúr a/alebo známej figúrovej sily
partnera. Takýmto spôsobom sú usporiadané odpovede po otázkach typu RKCB.
Napríklad jedna odpoveď môže ukazovať 0 alebo 3 esá. V prípade, že PÝT nevie rozlíšiť, musí mať možnosť
prikázať partnerovi, aby upresnil, že ktorú z možných kombinácií má.
Šetrenie s dražobným priestorom nám môžu pomôcť
aj informácie o štatistickom výskyte určitej figúry. Ak ODP má rozlohu napríklad 6331, výskyt
určitej figúry (hociktorej) vo farbe šesťlistje je pravdepodobne šesťkrát
častejšie ako vo farbe singla. Ak po dolicitovaní rozlohy usporiadame farby
podľa dĺžky tak, aby prednostne, nižšími hláškami sa dražili figúry
v dlhej farbe, vo väčšine rozdaní bude stačiť na vylicitovanie umiestneni
určitých figúr (es) 2-3 stupne. Potom dokážeme presne zistiť v danom
priestore aj nižšie figúry (napríklad dámy). Ale môže to byť, najmä zo
začiatku, namáhavé pre hráčov. Čiastočne môže pomôcť usporiadanie farieb v ruke
napríklad sprava doľava (alebo obrátene) podľa dĺžky farieb v ruke
odpovedajúcho.
7.1. Spojenie dolicitovania rozlohy
so špecifikáciou sily.
Po všetkých otvoreniach,
s výnimkou 1♣, ODP riadi dražbu, teda je v skutočnosti pýtajúcim
s hráčom (PÝT), relayerom a otvárajúci draží svoju rozlohu,
teda je respondentom, odpovedajúcim (ODP).
Figúrová sila otvárajúceho (vo funkcii ODP)
je úzko ohraničená, preto jeho partner vie dobre posúdiť, či sa má vydať smerom
ku slemu. OTV (v úlohe ODP) nemusí bližšie špecifikovať
figúrovú silu svojho listu.
Po otvorení 1♣,
bude v reléovej dražbe odpovedajúcim (ODP),
respondentom odpovedajúci, ktorý po pozitívnej odpovedí ukazuje aspoň 8
figúrových bodov, ale zhora nie je jeho sila ohraničená. Ak má pravidelnú
rozlohu, reléová dražba mu umožní, z hľadiska figúrovej sily, vytvoriť dve
dražobné skupiny: slabšiu skupinu so silou buď 8-10 FB alebo 14-16 FB a
silnejšiu skupinu so silou 11-13 FB alebo 17+ FB. Aj
u vyfarbených listov je možné vytvoriť podobné dražobné skupiny, ale je
potrebná k tomu pomoc od súperov. Bez tejto pomoci, ODP draží svoju rozlohu nezávisle od figúrovej sily.
U obidvoch dražobných skupín je silnejší variant silnejší o 2-3
zdvihy od slabšieho, preto pri dokončovaní dražby rozlohy je nutné dať najavo
pýtajúcemu sa hráčovi silovú rezervu, aby mohol lepšie posúdiť slemové
možnosti. U farebných rozlôh, kde neboli vytvorené dražobné skupiny, môže
bodová rezerva odpovedajúceho hráča ľubovoľne veľká (obmedzená len balíčkom
kariet). Veľký pozor musí dávať ODP
najmä v prípade, že dolicitováva rozlohu hláškou 3BT, ktorú PÝT, predpokladajúc minimum
u partnera, môže zapasovať. Ale bude dobré dávať pozor aj
v prípadoch, keď posledná hláška, ktorou sa dolicitováva rozloha (vyššie hlášky
už nie sú využité) je nižšia ako 3BT. Ukázanie väčšej sily spolu
s dolicitovaním rozlohy šetrí priestor a zabezpečí lepšiu orientáciu
pre PÝT.
List odpovedajúceho, po otvorení 1♣, rozdelíme do dvoch silových skupín:
1) Slabá skupina: Listy 8-13 FB a obyčajne menej ako
4 kontroly. U dražobných skupín patrí sem len slabý variant danej skupiny.
2) Silná skupina: Listy od 14 FB a obyčajne
aspoň 4 kontroly. U dražobných skupín patrí sem len silný variant danej
skupiny.
ODP so slabým
listom (1) ukončí dražbu rozlohy a z vlastnej iniciatívy sa nepúšťa
do vyšetrovania slemu, aspoň nie okamžite. Ak OTV po tomto vyjadrení minima sily partnerom sa chce pokúsiť
o slem, mal by mať list, ktorý obyčajne už pri 3 alebo menej kontrolách
u partnera môže produkovať slem. Pokus o slem môže urobiť:
a) Otázkou na počet a umiestnenie es (podľa týchto
pravidiel – FDF), hláškou v poradí, ale
4♣ miesto 3BT.
b) Otázkou typu kickback (KB), pomocou hlášok
4♥(=¨) / 4♠(=©) / 4BT(=♠), s určením farby tromfov.
RKCB na trefovej báze nie je možné použiť,
ak licitácia rozlohy bola ukončená hláškou 3♠ alebo 3BT. Ak licitácia
rozlohy bola ukončená hláškou 3♥, alebo nižšou, potom hláška v poradí štartuje
dražbu umiestnenia es (FDF) a hláška 4♣ je
k dispozícii pre RKCB na trefovej báze.
Ak OTV, po dolicitovaní rozlohy a ukázaní slabého listu odpovedajúcim,
nechce hrať slem, ukončí dražbu hláškou 3BT alebo
ENDSIGNAL-om 4♦. V tomto
prípade ODP ešte môže urobiť pokus
o slem z vlastnej iniciatívy, ale len keď má aspoň 4 kontroly
a aspoň 14 FB tým, že po 3BT draží 4§ so 14-16 FB a draží esá, počínajúc 4¨, ak má 17 a viac
bodov. Ak PÝT draží
endsignal 4♦, ODP
draží povinne 4©, ak má do 13 FB, inak,
so 14-16 FB draží 4♠ a od 17 FB
draží esá, počínajúc hláškou 4BT. Teda so silou od 14
FB odmietne inak povinné 4©. Na taký pokus má mať ODP skutočne pekný list
a aspoň 4 kontroly. O konečnom záväzku rozhodne vždy PÝT (v tomto prípade OTV).
Pri dolicitovávaní rozlohy bude dosť často poslednou
hláškou hláška 3BT. Ak ODP draží
svoj list po otvorení 1§ a jeho hláška 3BT by bola použitá len na základe
špecifikácie rozlohy, bez ohľadu na silu, mohlo by sa stať, že PÝT (OTV) zapasuje, lebo je minimálny, pritom ODP by mohol mať napríklad 16 FB a slem môže byť
bezproblémový. Aby PÝT mohol hlášku
3BT pasovať, bez obáv o vynechanie slemu, musí byť hláška 3BT silove
obmedzená, preto bude účelné príjať nasledovné pravidlá.
Pravidlo
1 (Bez dražobných skupín.). |
Ak poslednou hláškou dražby
(nepravidelnej) rozlohy je hláška 3BT, ODP draží
túto hlášku len so silou 8-13 FB. Ak ODP má 14-16 FB draží hlášku 4§; od 17 FB vyššie, draží esá podľa tejto
konvencie, počínajúc hláškou 4¨
(teda tak, ako keby PÝT sa bol pýtal na esá hláškou 4§). |
Takto, po dokončení dražby rozlohy hláškou 3BT, PÝT
pozná pomerne presne aj silu partnera (8-13 FB), aby sa mohol rozhodnúť
pre pokračovanie v dražbe, alebo môže ukončiť dražbu v géme, pasom
(na 3BT) alebo endsignálom (4¨). So slemovým typom listu môže sa pokúsiť o slem
otázkou na kľúčové karty pomocou otázok typu kickback (KB): 4©= KB(¨), 4♠=KB(©), 4BT=RKCB(♠), alebo sa môže spýtať na počet
a umiestnenie es podľa tejto konvencie, hláškou 4§ (FDF). Kickback na trefovej báze nie je k dispozícii –
s trefovou tromfovou farbou musí sa použiť táto konvencia (FDF).
Ak ODP
namiesto 3BT draží svoj posledný typ rozlohy hláškou 4§, PÝT má ešte presnejší obraz o sile partnera (14-16 FB)
a má aj dostatočný priestor na to, aby mohol pohodlne ukončiť dražbu
v géme. Každá jeho hláška, s výnimkou 4¨, je sign off (presnejšie, to play – TP). Hláška 4¨ je otázkou na esá, podľa
tejto konvencie. Otázky typu RKCB/kickback(KB) nie sú k dispozícii.
Príklad 7.1.
PÝT
|
ODP
|
1♣ |
3♣ |
3¨ |
3BT1) |
PAS2) |
|
4♣3) |
|
4¨4) |
|
4©5) |
|
4♠6) |
|
4BT7) |
|
Legenda:
1) Rozloha 1651 a sila 8-13 FB
2) Misfitový list a nezáujem o slem.
3) Otázka na počet a farby es (FDF).
4) Endsignal. PÝT chce
vypnúť vo farebnom géme.
5) Kickback (KB) na károvej báze.
6) Kickback (KB) na srdcovej báze.
7) Kickback (KB) na pikovej báze.
Príklad 7.2.
PÝT |
ODP |
1♣ |
3♣ |
3¨ |
4♣1) |
4¨2) |
|
4©3) |
|
4♠4) |
|
5¨5) |
|
Legenda:
1) Rozloha 1651 a sila 14-16 FB
2) Pokus o slem, otázka na počet a umiestnenie
es (FDF)
3) Konečný záväzok.
4) Konečný záväzok. Napriek tomu, že partner ukázal 1♠.
5) Konečný záväzok.
Ak ODP
spojí dokončenie dražby rozlohy s okamžitou dražbou es podľa tejto
konvencie (zoom) so silou od 17 FB, draží svoje esá tak, ako po otázke 4§. Endsignál
ani RKCB/KB neexistujú. Dražba figúr má v tomto prípade vyjasniť situáciu
medzi malým a veľkým slemom – minimálne malý slem musí byť takmer vždy
dosiahnutý. Dražbu naďalej riadi PÝT
a on rozhodne o konečnom záväzku.
Príklad 7.3.
PÝT |
ODP |
1♣ |
3♣ |
3¨ |
4¨1) |
|
4©2) |
|
... |
Legenda:
1) Rozloha 1651 a sila 17 a viac FB & 0-4A
2) Rozloha 1651 a sila 17 a viac FB & 1A(©) alebo 2A(¨+♣)
atď.
Pravidlo
2 (Bez dražobných skupín.). |
Ak poslednou hláškou dražby
rozlohy je hláška 3♠, ODP draží túto hlášku len so silou 8-10 FB. Ak ODP má
silu 11-13 FB, draží hlášku 3BT; ak ODP má
14-16 FB draží hlášku 4§; ak ODP
má silu od 17 FB vyššie, draží esá podľa tejto konvencie, počínajúc
hláškou 4¨ (teda tak, ako keby sa PÝT bol pýtal na
esá hláškou 4§). |
U farebných typov rozlôh len výnimočne sa môže
dražba skončiť hláškou 3♠ (t.j. keď už
neexistuje ďalšia rozloha, ktorú by bolo treba licitovať hláškou 3BT). Po
otvorení 1♣ bude to len u trojfarebných
listov, ale môže sa vyskytnúť aj po otvorení 1¨, ak OTV
má rozlohu 4171/1471. Po dokončení dražby rozlohy
hláškou 3ª, PÝT sa
musí pýtať na esá hláškou 4§ (podobne ako po dokončení dražby hláškou 3BT), preto
obe hlášky 3♠/3BT sa majú odpovedajúcim
využiť na presnejšiu špecifikáciu sily slabších listov. Dražba silnejších
variantov sa nemení.
Príklad 7.4.
PÝT |
ODP |
1♣ |
1©1) |
1♠ |
1BT2) |
2♣ |
2¨3) |
2© |
2♠4) |
2BT |
3♠5) |
|
3BT6) |
|
4♣7) |
|
4¨8) |
Legenda:
1) 4+♠
2) 4+♣
3) Trojfarebný list s červenou krátkosťou.
4) Krátke kára (0/1¨)
5) 5404 a sila 8-10 FB
6) 5404 a sila 11-13 FB
7) 5404 a sila 14-16 FB
8) 5404 a sila 17+
FB & zoom es, 0-4A atď.
Pri dražbe pravidelných rozlôh, po otvorení 1§, sa sila listu už v priebehu dražby rozlohy rozloží
do dvoch dražobných skupín, pričom v každej z nich sú 2 varianty
sily, preto po dolicitovaní rozlohy má ODP
diferencovať len 2 možné varianty sily. Slabší variant sa draží hláškou, ktorou
sa dolicitováva rozloha a silnejší sa draží ďalšou hláškou v poradí,
pričom so silou 17+ FB draží esá podľa tejto konvencie.
Pravidlo
3 (Pravidelné rozlohy / dražobné skupiny.). |
Ak poslednou hláškou dražby
pravidelnej rozlohy (alebo nepravidelnej rozlohy so známymi dražobnými skupinami) je hláška 3♠/BT, ODP draží túto hlášku len so slabším variantom. Ak ODP
má silnejší variant sily, draží hlášku v poradí, ak jeho silnejší
variant je v hraniciach 14-16 FB – táto hláška ukazuje len silu
a nič nehovorí o esách. Ak silnejší variant predstavuje list od 17 FB
vyššie, draží okamžite esá podľa tejto konvencie, počínajúc hláškou
v poradí, za slabým variantom. |
Ak ODP
ukončuje dražbu rozlohy hláškou 3BT, táto hláška ukazuje silu 8-10 FB alebo
11-13 FB, podľa aktuálnej dražobnej skupiny. Ak draží 4§ a jeho silnejší
variant je 14-16 FB, ukazuje túto silu (nič nehovorí o esách), ale ak jeho
silnejší variant je 17+FB, potom hláška 4§ ukazuje túto silu a zároveň draží esá (zoom),
podľa tejto konvencie tak, ako keby PÝT
sa bol pýtal na esá hláškou 3BT.
Príklad 7.5.
PÝT |
ODP |
1♣ |
1♠ |
1BT |
3BT1) |
|
4♣2) |
|
... |
Legenda:
1) Rozloha 4333 a sila 11-13 FB;
2) Rozloha 4333 a sila 17+ FB; 1.° FDF s esami (0-4A)
atď.
Príklad 7.6.
PÝT |
ODP |
1♣ |
1♠ |
1BT |
2♠1) |
2BT |
3BT2) |
|
4♣3) |
Legenda:
1) Pravidelná rozloha , 4♠
a sila 8-10 FB/14-16 FB;
2) Rozloha 4333 a sila 8-10 FB; nič nehovorí o esách.
3) Rozloha 4333 a sila 14-16 FB; nič nehovorí o esách.
U pravidelných rozlôh len výnimočne končí dražba
hláškou 3♠, ale ak sa to stane, potom hláška
3♠ ukazuje 8-10 alebo 11-13 FB,
v závislosti na dražobnej
skupine. Ak namiesto 3♠, ODP
draží 3BT a jeho silnejší variant je 14-16 FB, ukazuje túto silu (nič
nehovorí o esách), ale ak jeho silnejší variant je 17+FB, potom hláška 3BT
ukazuje túto silu a zároveň draží esá podľa tejto konvencie tak, ako keby
sa bol PÝT pýtal hláškou 3♠
atď.
Príklad 7.7.
PÝT |
ODP |
1♣ |
1♠ |
1BT |
2¨1) |
2© |
2BT2) |
3♣ |
3♠3) |
|
3BT4) |
Legenda:
1) Pravidelná rozloha, bez drahého štvorlistu
2) 2♠, 8-10 FB
alebo 14-16 FB
3) 2335 a 8-10 FB, nič
nehovorí o esách
4) 2335 a 14-16 FB, nič
nehovorí o esách
Príklad 7.8.
PÝT |
ODP |
1♣ |
1♠ |
1BT |
2BT1) |
3♣ |
3♠2) |
|
3BT 3) |
|
4♣4) |
|
... |
Legenda:
1) Pravidelná rozloha, bez drahého štvorlistu, 2♠ a sila 11-13 alebo 17+ FB
2) 2335 a 11-13FB, nič
nehovorí o esách
3) 2335 a 17+ FB
&1.° FDF (0-4A)
4) 2335 a 17+ FB
& 2.° FDF (♣A/¨A+©A) atď.
Len výnimočne a len s nepravidelnou rozlohou
(s trojfarebným listom) sa môže stať, že poslednou hláškou na
dolicitovanie rozlohy bude hláška 3©. V takom prípade hláška 3© ukazuje 8-10 FB
a ostatné hlášky v poradí postupne vyššiu silu, rozdelenú do skupín.
Pravidlo
4. (Špeciálne rozlohy bez dražobných skupín.) |
Ak poslednou hláškou dražby
rozlohy je hláška 3© (len u zvláštnych
rozlôh bez dražobných skupín), ODP draží túto hlášku len so silou 8-10 FB. So
silou 11-13 FB draží 3♠; so silou 14-16 FB draží 3BT; so silou od 17 FB vyššie draží esá, podľa tejto
konvencie, počínajúc hláškou 4§. |
Príklad 7.9.
PÝT |
ODP |
1♣ |
1© |
1♠ |
1BT1) |
2♣ |
2¨2) |
2© |
3©3) |
|
3♠4) |
|
3BT5) |
Legenda:
1) Dvojfarebný alebo trojfarebný list
2) Trojfarebný list s červenou krátkosťou
3) 5044 a 8-10 FB, nič
nehovorí o esách
4) 5044 a 11-13 FB, nič
nehovorí o esách
5) 5044 a 14-16 FB, nič
nehovorí o esách
6) 5044 a 17+ FB,
1.° FDF (0/3A) atď.
Pravidlo
5. (Špeciálne rozlohy s dražobnými skupinami.) |
Ak v priebehu dražby
došlo k rozdeleniu listu do dražobných skupín (súper kontroval RB)
a poslednou hláškou dražby rozlohy je hláška 3© (len
u zvláštnych rozlôh), ODP draží túto hlášku len so silou 8-10 alebo
11-13 FB. So silou 14-16 FB draží 3♠ a so silou 17+ FB draží draží
esá, počínajúc hláškou 3♠, podľa tejto konvencie. |
Príklad 10.
PÝT |
O1 |
ODP |
O2 |
1♣ |
P |
1© |
P |
1♠ |
P |
1BT1) |
P |
2♣ |
P |
2¨2) |
P |
2© |
X3) |
3©4) |
|
|
|
3♠5) |
|
Legenda:
1) Dvojfarebný (♠+♣) alebo trojfarebný list s červenou krátkosťou
2) Trojfarebný list s červenou krátkosťou
3) Výnosová kontra
4) 5044 a 11-13 FB, slabší variant silnejšej dražobnej skupiny
5) 5044 a 17+ FB, silnejší variant silnejšej dražobnej skupiny a zároveň prvý stupeň dražby es podľa FDF (0/3A)
7.2.
Zahájenie dražby figúr.
Po úplnom dolicitovaní rozlohy, hláška v poradí
(relay) štartuje dražbu es, s výnimkou hlášky 3BT. Hláška 3BT má
v priebehu dražby rozlohy a okamžite po jej dolicitovaní prirodzený význam (to play). Ak rozloha bola
dolicitovaná hláškou 3♠, dražba es sa
štartuje hláška 4§ (namiesto 3BT).
PÝT môže predčasne ukončiť dražbu rozlohy (najmä
u pravidelných rozlôh), ak po získaní čiastočnej informácie o rozlohe
odpovedajúceho zistí, že slem je závislý od počtu a umiestnenia figúr
a bude užitočnejšie využiť zostávajúci priestor na dražbu figúr
odpovedajúceho. Na zahájenie dražby figúr (a teda ukončenie dražby
rozlohy) použije PÝT super-relay, t.j. druhú hlášku v poradí. Po zahájení
dražby figúr aj hláška 3BT od pýtajúceho sa hráča (relayer/PÝT) je relay, bez ohľadu na to, či predtým bola, alebo nebola
dolicitovaná rozloha.
Po zahájení reléovej dražby rozlohy, bez ohľadu na to,
či dražba rozlohy bola dokončená alebo bola prerušená, hlášky 4©/4♠/4BT slúžia ako kickback, preto ukončiť licitáciu vo
farebnom géme je možné len cez endsignal 4¨. Po 4¨ pýtajúceho sa hráča, ODP je povinný zalicitovať 4© a pasovať každú hlášku partnera. Po otvorení 1♣ môže PÝT
použiť endsignal bez toho, aby ODP
mohol v predchádzajúcej dražbe bližšie špecifikovať svoju silu, preto ODP draží 4© len v prípade, že
jeho sila je 8-13 FB. So silu 14-16 FB draží 4♠
a so silou od 17 FB vyššie draží esá podľa tejto konvencie, počínajúc
hláškou 4BT.
Príklad 7.11.
ODP |
PÝT |
1BT |
2§ |
2© |
2♠ |
3♠ |
3BT |
Hláška 3BT je sign off. PÝT sa pravdepodobne obával záväzku 3BT s krátkymi pikami, ale keď ODP potvrdil pikový 4-list, chce ukončiť dražbu v 3BT. Nebola zahájená dražba figúr.
Príklad 7.12.
ODP |
PÝT |
1BT |
2§ |
2♦ |
2♠ |
2BT |
3§ |
3¨ |
3© |
3♠ |
3BT |
ODP hláškou 3¨ dolicitoval svoju rozlohu (2335), teda hláška 3© je otázkou na esá. Odpoveď 3♠ ukazuje 0-4A. Hláška 3BT je relay – bola zahájená dražba figúr – a dražba pokračuje dražbou figúr (es) podľa tejto konvencie.
Príklad 7.13.
ODP |
PÝT |
1BT |
2§ |
2© |
3§ |
3ª |
3BT |
PÝT hláškou 3§ prerušil dražbu rozlohy (musel by pokračovať hláškou 2♠) a zahájil dražbu figúr. Hláška 3ª ukazuje 1A(♣)alebo 2A(¨+♠). Hláška 3BT je relay, Bola zahájená dražba es. PÝT dokázal rozlíšiť počet es, teda je to otázka na krále.
Vo väčšine prípadov je výhodné pre PÝT nechať dolicitovať rozlohu
partnera, ale v prípade dražby pravidelných rozlôh, kde sa nepoužívajú
transfery na dražbu dlhých farieb odpovedajúceho, pokiaľ zohrávajúcim bude OTV, môže byť výhodné neposkytnúť
priveľa informácií o rozlohe budúceho hlavného hráča súperom
a ušetriť priestor pre dražbu figúr, najmä v prípadoch, v ktorých pre
určenie správneho záväzku presná rozloha nie je nevyhnutná. V takom
prípade PÝT preruší dražbu rozlohy
a buď sa spýta na esá, alebo ukončí licitáciu dražbou 3BT, alebo
endsignalom, resp. zaháji naturálnu dražbu alebo okamžite zaháji slemovú dražbu
pomocou FDF/RKCB/KB.
7.3.
Určenie poradia farieb.
Dražba slemov prebieha, obyčajne, za situácie, že PÝT má silnejšiu ruku a ODP najčastejšie bude mať 1 alebo 2
figúry rovnakej výšky (napríklad es), prípadne 0 figúr vo svojom liste. Prípad,
keď ODP má 3 figúry bude veľmi
zriedkavý a 4 figúry (najmä tie vyššie – A/K) nebude mať ODP takmer nikdy. Ak ODP
má vylicitovať počet aj umiestnenie figúr, potom systém sa má sústrediť
predovšetkým na vylicitovanie jednej alebo dvoch figúr v ruke
odpovedajúceho. Tým, že jedna figúra môže byť v ktorejkoľvek farbe, nie je
možné vopred povedať, že koľko priestoru spotrebuje ODP na ukázanie farby figúry. Ale vieme povedať (alebo aspoň
predpokladať), že výskyt určitej (hociktorej) figúry v jednotlivých
farbách nie je rovnako pravdepodobný. Napríklad pri rozlohe 6331 je výskyt
určitej figúry (hociktorej) najpravdepodobnejší v šesťliste
a najmenej pravdepodobný vo farbe singla. Ak farbu danej figúry dražíme
priamo, dražbou jej farby, potom vzdialenosť odpovede (počet spotrebovaných
stupňov od relay-bidu) je závislá na náhode. Nie je dobré odignorovať vysokú
figúru ani v krátkej farbe, lebo môže doplniť farbu v ruke partnera.
Napríklad singel kráľ do farby AQJ10xx má obrovskú cenu pre slemové účely
(najmä pre veľkoslemové) a môže mať väčšiu váhu pri rozhodovaní o výške
záväzku ako kráľ vo vlastnom šesťliste, ktorý inak je prázdny. Ignorovanie
singel kráľa pri používaní metódy Denial Cue Bids – DCB (singel kráľ sa
nepočíta medzi kontroly a pri postupnom prechádzaní farbami sa táto farba
vynecháva) znehodnocuje túto metódu. Práve tento problém v systéme DCB bol
jedným z dôvodov, ktoré viedli k vypracovaniu systému FDF.
V praxi nebude tento prípad častý, vzhľadom na zriedkavý výskyt singel
kráľa, ale psychologicky môže pôsobiť rušivo, najmä, keď existuje aj pre tieto
prípady možnosť presnej licitácie, bez ohrozenia dražby častejších prípadov.
Ak systém dražby figúr nám umožní dražiť figúru
v šesťliste bližšou hláškou ako v ostaných farbách, nezávisle od
farby šesťlistu, štatisticky ušetríme priestor. Zároveň však nebolo by dobré,
keby sme figúru v najdlhšej farbe dražili odpoveďou prvým stupňom, keď do
prvého stupňa chceme dať mnohé kombinácie figúr, ktoré takmer vždy vyžadujú
ďalšie upresnenie. Ak figúru
v najdlhšej farbe budeme dražiť odpoveďou druhým stupňom,
štatisticky ešte stále ušetríme dosť priestoru, pričom táto hláška už bude
dobre rozlíšiteľná, teda vo väčšine prípadov nebude potrebné ďalšie
spresňovanie a dražba môže pokračovať ekonomicky dražbou nižších figúr,
podľa rovnakých princípov.
Samostatný problém predstavuje aj dražba troch figúr. PÝT vo väčšine prípadov bude mať jednu
figúru, preto dražba troch figúr štyrmi hláškami je väčšinou zbytočná. Ak
dražbu troch figúr umiestnime do prvého stupňa a odpovede druhým až
štvrtým stupňom budú predstavovať len 2 možnosti – buď jednu alebo 2 figúry –
k potrebe rozlíšenia bude dochádzať zriedkavejšie a tým, že pre
rozlíšenie existujú len dve možnosti, s druhým stupňom môže dôjsť
k zoomu dražby nižších figúr
Ak niektorá odpoveď obsahuje ľahko rozlíšiteľné
alternatívy, napríklad buď 0 alebo 3 figúry, obyčajne už nepredstavuje potrebu
ďalšieho rozlíšenia. Podobne to platí, ak odpoveď obsahuje jednu alebo štyri
figúry. Tieto odpovede nie je možné upresňovať ani po Blackwoode. Aj pri
možnosti 0 alebo 3 figúry dokáže PÝT
rozlíšiť počet figúr, podľa počtu bodov, ale môže sa vyskytnúť situácia, že
bude potrebovať poznať farbu bez figúry u partnera, pokiaľ sám nemá ani
jednu figúru. V takom prípade bude dobré, ak systém umožní zistenie farby
bez figúry.
Aby sme mohli dražiť pravdepodobnejší výskyt figúry
bližšou hláškou, musíme mať jasne definované poradie farieb, ktoré
v konkrétnom rozdaní budú považovať obidvaja partneri za pevne stanovené
(a najmä, obidvoma partnermi rovnako chápané).
Nasledovné pravidlá poslúžia pre jednoznačné určenie
poradia farieb:
o
Ak všetky farby
majú odlišnú dĺžku, [5431]/[7321] ap., farby sú zoradené podľa dĺžky tak, že
najdlhšia farba je prvá v poradí, druhá najdlhšia je druhá v poradí,
tretia najdlhšia (druhá najkratšia) je tretia v poradí a najkratšia (štvrtá
najdlhšia) je štvrtá v poradí.
o
Ak 2 alebo
3 farby sú rovnakej dĺžky, usporiadanie týchto farieb je podľa anglickej
abecedy. Napríklad s rozlohou 3-3-4-3 je usporiadanie farieb: ¨®§®©®♠.
s rozlohou 4-5-2-2 je ©®♠®§®¨.
o
Ak ODP ukázal len najdlhšiu farbu a PÝT prerušil dražbu rozlohy, najdlhšia
farba bude prvá v poradí a ostatné farby budú zoradené podľa
anglickej abecedy.
o
Ak ODP ukázal len najkratšiu farbu a PÝT prerušil dražbu rozlohy, najkratšia
farba bude štvrtá v poradí, kým ostatné farby (s neznámou dĺžkou) budú
usporiadané podľa anglickej abecedy. Príklad: 1§-1♠; 1BT-2BT; 3¨-. PÝT vie o partnerovi, že má dubel pik – piky sú štvrtou farbou
v poradí, kým ostatné farby sú usporiadané podľa anglickej abecedy.
o
Ak PÝT zaháji dražbu figúr bez toho, aby
bola známa najdlhšia alebo najkratšia farba, všetky farby sú usporiadané podľa
anglickej abecedy. Napríklad 1§-1♠; 1BT-2¨; 2♠-? PÝT
prerušil dražbu rozlohy, pričom nie je známa ani najdlhšia ani najkratšia farba
– farby sú usporiadané podľa anglickej abecedy. §®¨®©®♠.
Podobne po licitácii: 1§-1♠; 1BT-2¨; 2©- 2♠; 3§-? PÝT
prerušil dražbu rozlohy, pričom ODP
stihol ukázať len to, že má 3♠, ale
neukázal ani najdlhšiu ani najkratšiu farbu – všetky farby sú usporiadané podľa
anglickej abecedy.
7.4.
Odpovede na prvú otázku na esá.
Návrh dražby, ktorý rešpektuje vyššie popísané
požiadavky je uvedený v nasledujúcej tabuľke (Tabuľka 7.1). Pre účely
zápisu farby bude poradové číslo farby označené rímskou číslicou, podľa dĺžky,
t.j. najdlhšia farba sa označí „I“ a najkratšia „IV“ ap., a pri
značke figúry alebo počte figúr budú uvedené ako dolný index v zátvorkách.
Tabuľka obsahuje odpovede na prvú otázku, teda otázku na esá. Nižšie figúry sa
dražia podľa tej istej schémy. Výnimky pri zoome viď nižšie!
Tabuľka
7.1. (Odpovede na 1. otázku.) |
|
Stupeň |
Význam |
1.° |
0
es |
1
eso, v najkratšej farbe (IV.) |
|
2
esá „nesusediace“, (I.+III), alebo (II.+IV). |
|
3
esá, ľubovoľné |
|
4
esá |
|
2.° |
1
eso, v najdlhšej farbe (I.) |
2
esá „susediace“, v druhej (II.) a tretej (III.) farbe |
|
3.° |
1
eso, v druhej najdlhšej farbe (II.) |
2
esá „susediace“, v tretej (III.) a štvrtej (IV.) farbe |
|
4.° |
1
eso, v tretej najdlhšej farbe (III.) |
2
esá „susediace“, vo štvrtej (IV.) a najdlhšej (I.) farbe |
|
5. +° |
2
esá, v dvoch najdlhších farbách (I.+II.) & zoom dražby kráľov |
Odpoveď prvým stupňom predstavuje až 9 možných
kombinácií, ale väčšinou bude možné ich zaradiť do dobre rozlíšiteľných rebidov
po ďalšom (rozlišovacom) relay-bide (RB). Nakoľko je dosť pravdepodobné, že PÝT bude potrebovať rozlíšiť skutočný
počet a umiestnenie figúr po odpovedí prvým stupňom, bude hláška
v poradí, relay-bid na rozlíšenie, po ktorom ODP draží podľa nasledujúcej tabuľky (Tabuľka 7.2). Ak PÝT dokáže rozlíšiť odpoveď prvým
stupňom (obyčajne s 0 figúrami odpovedajúceho), draží super-relay-bid
(SRB), t.j. druhú hláškou v poradí, na ktorú ODP draží podľa rovnakého algoritmu krále (nižšie figúry).
Tabuľka
7.2. (Rozlíšenie po odpovedi prvým stupňom.) |
|
Stupeň |
Význam |
1.1.° |
2
esá „nesusediace“, (I+III), alebo (II+IV). |
1.2.° |
0
alebo 3 esá, ľubovoľné |
1.3.°+ |
1(IV)
alebo 4 esá & zoom dražby kráľov. |
Po odpovedí prvým stupňom (1.1.), PÝT, ak má aspoň 1 eso, dokáže rozlíšiť farby es (figúr), preto RB
slúži ako otázka na nižšie figúry (krále) a SRB ako rozlišovacia otázka. Na rozlišovaciu
otázku ODP draží odpoveď prvým
stupňom, ak má horšiu dvojicu figúr, t.j. II+IV. S lepšou dvojicou (I+III),
aj s častejším výskytom, zároveň draží nižšie figúry od druhého stupňa
(zoom), pokiaľ pravidlá pre zoom to dovoľujú.
Aj po odpovedí druhým stupňom dokáže PÝT,
vo väčšine prípadov, rozlíšiť správny počet figúr, ale ak nemá ani jedno
eso (figúru) môže byť pre neho dôležite poznať farbu, v ktorej ani partner
nemá eso (danú figúru). Problém teda nespočíva v neschopnosti rozlíšiť
počet 0/3, ale v rozpoznaní farby chýbajúceho esa (figúry). Po takej
otázke môžu byť odpovede odpovedajúceho priestorovo náročné, preto sa prikláňam
k tomu, aby rozlišovacou otázkou bola hláška v poradí (RB)
a otázkou na nižšie figúry (pokračovaním v dražbe figúr) bude druhá
hláška v poradí (SRB). Aby sme pri rozlíšení využili pravdepodobnosť
výskytu farby bez figúry, tak farbu bez figúry dražíme odstupňovane od najkratšej po najdlhšiu v nádeji, že daná figúra obyčajne bude chýbať
v najkratšej farbe, podľa nasledujúcej tabuľky (Tabuľka 7.3).
Tabuľka
7.3. (Rozlíšenie s 3 figúrami) |
|
Stupeň |
Význam |
1.° |
0
alebo 3 esá, chýba eso v najkratšej farbe (IV) |
2.° |
3
esá, chýba eso v druhej najkratšej farbe (III) |
3.° |
3
esá, chýba eso v druhej najdlhšej farbe (II) |
4.°+ |
3
esá, chýba eso v najdlhšej farbe (I) (& zoom dražby kráľov) |
Po každej odpovedi je RB otázkou na nižšie figúry; SRB
neexistuje. O obmedzení použitia zoomu viď nižšie! Po odpovedi prvým
stupňom (0/3), v niektorých prípadoch (PÝT nevie rozlíšiť počet es), by sa mohla vyskytnúť potreba
rozlíšenia, ale tých prípadov bude veľmi málo, a aj tie sa vyjasnia pri
ďalšej dražbe (nižších figúr), podľa figúrovej sily odpovedajúceho. Ani RKCB
takú možnosť nepozná, a oproti RKCB je u nás situácia lepšia, lebo ak
PÝT má jedno eso, dokáže jednoznačne
rozlíšiť v troch zo štyroch prípadov.
Ak pri prvom rozlíšení má ODP jedno eso (IV.) alebo 4 esá, draží okamžite krále od tretieho
stupňa, pokiaľ pravidlá zoomu to dovoľujú, viď nižšie! Ani v tomto prípade
PÝT nemá možnosť ďalšieho rozlíšenia
medzi jedným a štyrmi esami (figúrami).
Po každej odpovedi druhým až štvrtým stupňom na prvú
otázku na esá dokáže PÝT rozlíšiť
význam odpovede vo väčšine prípadov. Preto RB je otázkou na nižšie figúry
(pokračovaním v dražbe). Ak PÝT
nedokáže rozlíšiť odpoveď, môže sa spýtať druhou hláškou v poradí (SRB). ODP odpovedá prvým stupňom, ak má 1 eso
(figúru), inak (s 2 figúrami) draží krále (nižšie figúry), podľa rovnakého
algoritmu (viď pravidlá pre zoom nižšie!).
Ak ODP má 2
esá (figúry) v dvoch najdlhších farbách (po prvej otázke na figúry),
okamžite draží krále (nižšie figúry) od piateho stupňa. Obmedzenia platné pre
zooom viď nižšie!
Dražba pokračuje rovnakým spôsobom aj s nižšími
figúrami, pokiaľ PÝT môže zadať
otázku (RB) na piatom alebo nižšom stupni. Najvyššou hláškou, ktorú ešte je možné
považovať za relay-bid je hláška 5BT.
Rozdanie 7.1.
PÝT |
|
ODP |
♠KQJ876 ©KJ93 ¨– §QJ2 |
|
♠A102 ©A2 ¨865 §AK765 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
|
1BT |
15-16 FB, PR |
2§ |
2¨ |
Bez drahého
štvorlistu |
2♠ |
3§ |
5§+3♠ |
3¨ |
3♠ |
3235, §®¨®♠®© |
4§ |
4¨ |
0-4A |
4© |
4BT |
0/3A |
5§ |
5♠ |
Bez
esa vo farbe II (¨) |
5BT |
6¨ |
§K alebo ¨K+♠K ® §K (nemôže mať 2K) |
7♠ |
|
|
ODP nemôže mať 0A, ale pri 3A je dôležité vedieť, že v ktorej farbe nemá eso. Na ukázanie farby bez esa sa spotrebovala takmer celá piata úroveň, ale ešte stále ostal priestor na ukázanie kráľov. Potreba poznať farbu bez danej figúry nebude veľmi častá, lebo PÝT dokáže rozpoznať na základe vlastnej figúry, ale môže sa vyskytnúť aj prípad, že potreba tu je, ale nie je priestor pre rozlíšenie. V takom prípade musí sa PÝT rozhodnúť na základe štatistických alebo taktických úvah. Aj v takom prípade môže znalosť o troch figúrach pomôcť pri rozhodovaní. Viď nasledovný príklad.
Rozdanie 7.2.
PÝT |
|
ODP |
♠AKJ10 ©AKJ64 ¨A62 §A |
|
♠64 ©Q983 ¨Q74 §KQ64 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
1§ |
1♠ |
8+FB,
PR alebo obe lacné farby |
1BT |
2© |
PR, 4© |
2♠ |
2BT |
Bez 4ª, 8-10 alebo 14-16 FB |
3§ |
3♠ |
2434, §®©®¨®♠ |
4§ |
4¨ |
0-4A |
4♠ |
5§ |
§K/(©K+¨K) Þ §K |
5¨ |
5© |
0-4Q |
5♠ |
6§ |
0/3 Q |
(6)7© |
|
|
Po ukázaní 1K ešte je vždy šanca na veľký slem, ak ODP má §Q+©Q alebo ♠Q+©Q, pričom ODP musí mať aspoň 2Q. Keby na RB 5¨ bol ODP dražil 6¨ (§Q+©Q), PÝT by mal ľahkú úlohu. Teraz má problém, napriek tomu, že ODP ukázal 3Q, lebo nemá priestor na zistenie farby bez dámy: ak je to srdcová farba, má ostať v malom sleme, ale v ostatných prípadoch má dražiť veľký slem. Je pravdepodobnejšie, že chýbajúca figúra je v niektorej kratšej farbe odpovedajúceho, preto v mnohých prípadoch bude správne zalicitovať veľký slem. Keď sa ukáže, že predsa chýba ©Q, záväzok ešte stále môže byť splniteľný.
Rozdanie 7.3.
PÝT |
|
ODP |
♠AQJ10872 ©982 ¨– §AQ5 |
|
♠K93 ©A3 ¨A93 §KJ964 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
|
1BT |
PR, 15-16 FB |
2§ |
2¨ |
No 4M |
2♠ |
3§ |
5§+3♠ |
3¨ |
3♠ |
3235, §®¨®♠®© |
4§ |
4¨ |
0-4A |
4© |
4♠ |
§A+♠A
alebo ¨A+©A ® ©A+¨A |
4BT |
5§ |
0-4K |
5¨ |
5© |
§K+♠K
alebo ¨K+©K |
5BT |
6¨ |
§K+♠K |
7BT |
|
|
PÝT nemá ani 1K, preto potrebuje rozlíšiť odpoveď s dvoma nesusediacimi kráľmi a má k tomu dostatočný priestor.
Pre PÝT nebolo nutné poznať detailne rozlohu partnera. Znalosť 5§+3♠ je postačujúca pre dražbu slemu. Ak PÝT preruší dražbu rozlohy, poradie farieb sa zmení a mení sa aj dražba.
Rozdanie 7.3a.
PÝT |
|
ODP |
♠AQJ10872 ©982 ¨– §AQ5 |
|
♠K93 ©A3 ¨A93 §KJ964 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
|
1BT |
PR, 15-16 FB |
2§ |
2¨ |
No 4M |
2♠ |
3§ |
5§+3♠ |
3© |
4§ |
♠A/¨A+©A, ® ¨A+©A (poradie
farieb: §®♠®¨®©) |
4¨ |
5¨ |
§K+♠K & 0-4 Q |
7BT |
|
|
Niekedy sa podarí vylicitovať aj buby v priestore
pre dražbu figúr. Bude to obyčajne vtedy, ak sa dražba figúr začne na nízkom
stupni a figúry budú sústredené v dlhej farbe (dlhých farbách).
Rozdanie 7.4.
PÝT |
|
ODP |
♠965 ©– ¨AKQJ5 §KQJ87 |
|
♠AKQJ2 ©J1093 ¨10 §A64 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
1§ |
1© |
8+FB, 4+♠ |
1♠ |
3¨ |
5413, ♠®©®§®¨ |
3© |
3♠ |
0-4A |
3BT |
4§ |
©A+¨A alebo ♠A+§A ® ♠A+§A |
4¨ |
4♠ |
ªK alebo ©K+§K ® ♠K |
4BT |
5¨ |
♠Q
alebo ©Q+§Q ® ♠Q |
5© |
6© |
♠J+©J |
7♠ |
|
|
♠J je dôležitá figúra, z hľadiska bezpečnosti veľkého slemu, lebo je pravdepodobné, že súperi ho nedokážu vylicitovať a náš veľký slem môže byť pre nás stratový, ak budú piky delené na obrane 4:1. Ale s ♠J v liste partnera môžeme smelo dražiť veľký slem (asi 96%-ný) a nemusíme brať ohľad na to, ako sa trápia naši súperi.
Rozdanie 7.5.
PÝT |
|
ODP |
♠AKQ4 ©AKJ1095 ¨– §KQJ |
|
♠65 ©Q74 ¨K864 §A1082 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
1§ |
1♠ |
8+FB,
PR alebo obe lacné farby |
1BT |
2¨ |
PR, bez drahého
štvorlistu |
2© |
2BT |
2♠,
8-10 alebo 14-16 FB |
3§ |
3© |
2344, § ® ¨® © ® ♠ |
3♠ |
4§ |
§A alebo ¨A+©A Þ §A |
4¨ |
4BT |
¨K alebo ©K+♠K Þ ¨K |
5§ |
5BT |
©Q alebo ♠Q+§Q Þ ©Q |
7© |
|
|
Počas dražby, PÝT počíta s eventuálnou potrebou pikového rafu na stole, ak bude musieť 4-krát tromfnúť. Keď sa objaví stôl, už pikový raf nepotrebuje – po úplnom dotromfovaní, prevezme tretiu trefovú figúru esom a §10 je 13. zdvih. Môže okamžite dotromfovať
7.5.
Zoom.
V reléovej dražbe je výhodné s poslednou
možnou odpoveďou na určitú otázku napojiť odpovede na predpokladanú ďalšiu otázku
(relay). Šetrí sa tak dražobným priestorom – nie je potrebný priestor pre RB.
V anglickej terminológii sa na spojenie odpovedí na dve otázky používa výraz zoom [zu:m] – slovenský výraz zatiaľ nemáme. Piaty stupeň, podľa tabuľky
1, je takým zoomom: Na otázku na esá odpovie, že má 2 esá, v dvoch
najdlhších farbách (I.+II.) a zároveň už draží krále, teda je to zároveň prvý
stupeň odpovede (akoby na ďalšiu otázku) s kráľmi, ktorý ukazuje 0-4 K,
keď 1K, tak IV. atď. Teda draží krále tak, ako keby PÝT bol položil otázku na počet kráľov hláškou, ktorá sa rovná
odpovedi štvrtým stupňom na predchádzajúcu otázku ( v našom prípade
hláškou 4BT).
Zoom s 2A môže mať, teoreticky, za následok, že
dražba prekročí hrateľný záväzok na piatom stupni, pričom budú chýbať 2A. Táto
možnosť je skutočne len teoretická, lebo PÝT
takmer vždy bude mať aspoň jedno eso. Môžeme to porovnať so situáciou, keď hráč
používa hlášku 4BT ako RKCB so srdcovou farbou ako tromfovou (väčšina
bridžistov) a dostane odpoveď 5♠, t.j. 2A+©Q. Ak PÝT nemá ani jedno eso, už neexistuje
hrateľný záväzok, ale nikoho to neodradí od pokračovania používania tejto
konvencie. Dôvod je jednoduchý, také prípady sa v praxi takmer
nevyskytujú, a keď predsa, tak myknú nad tým plecom.
Iná otázka je, keď zoomom môže byť prekročená
hrateľnosť malého slemu. Tomu sa musí zabrániť. Najjednoduchší spôsob ako to
urobiť, keď sa zoom nebude používať v prípadoch, ak pomocou zoomu by mohla
byť prekročená hláška 6§. Inak povedané, ak prvý stupeň zoomu
dražby nižšej figúry sa začína hláškou 5© alebo vyššou, už nie je možné napojiť zoomom dražbu
nižších figúr. V takom prípade, napríklad, piaty stupeň odpovede znamená 2
figúry (v dvoch najdlhších farbách), ale nič nehovorí o nižších figúrach.
A naopak, keď posledný stupeň odpovede (a prvý stupeň pre nižšie figúry)
je hláška 5¨
alebo nižšia, v takom prípade sa napojí zoomom dražba nižšej figúry.
Príklad: ...3♠-4§; 4¨-5¨; PÝT hláškou 3♠ sa spýtal na esá a ODP ukázal 1A(I)/2A(II+III).. Na ďalší RB(4¨) draží ODP 2K(I+II) a napojí
zoomom dražbu dám: 0-4Q, ak 1Q=Q(IV) atď.
Príklad: ...3♠-4¨; 4©-5©. PÝT hláškou 3♠ sa spýtal na esá a ODP ukázal 1A(II)/2A(III+IV).. Na ďalší RB(4©) draží ODP 2K(I+II), ale nič
nehovorí o dámach.
Vyššie popísané obmedzenia platia aj pri iných spojeniach,
kde zoom je možný, t.j. pri spojení s poslednou odpoveďou napríklad po
rozlišovacom RB. Zopakujme si to na príkladoch:
1) ....4§-4¨; 4©-5§=1A(IV)/4A & zoom 0-4K, ak
1K(IV) atď.
2) ....4§-4¨; 4©-4♠; 5§-5©= 2A(I+III)
& nič nehovorí o kráľoch, ale ...3♠-3BT;
4§-4¨; 4♠-5©=2A(I+III)
& zoom kráľov 1K(II)/2K(III+IV).
3) ....3©-3♠; 3BT-4¨; 4©-5¨=3A(II+III+IV, t.j. chýba v I) & zoom kráľov, 0-4K, ak 1K(IV) atď.
4) ....4§-4©; 4BT-5©=2A(II+III) & 1K(I)/2K(II+III)
alebo ...4§-4©; 4BT-6§=2A(II+III)
& 2K(I+II) a nič nehovorí
o dámach.
Špeciálny prípad zoomu je vtedy, ak posledný stupeň odpovede (a
teda prvý stupeň dražby nižších figúr) je hláška 5BT. Podľa pravidla pre zoom
platí, že už nie je možné napojiť dražbu nižších figúr, ale v tomto
prípade už PÝT nemá k dispozícii
ani ďalšiu otázku, pričom odpoveď 5BT alebo 6§ má rovnaký efekt na konečný záväzok (je
nepravdepodobné, žeby PÝT chcel hrať
5BT). Niektoré systémy používajú v takých prípadoch konvenciu podobnú
turbo, t.j. 1.°=párny počet figúr a 2.°= nepárny počet figúr. V našom
prípade sa však väčšinou jedná o nižšie figúry (Q/J), preto ich počet
nebude môcť PÝT rozlíšiť, ani podľa
bodovej sily partnera, ani podľa vlastných figúr. Inými slovami, taká konvencia
nenesie vôbec nijakú informáciu pre PÝT.
Bude lepšie zadefinovať tento dvojstupňový zoom tak, aby poskytol zaručenú,
hoci nepatrnú informáciu. Pre PÝT
majú figúry v najdlhšej farbe odpovedajúceho väčšiu cenu ako
v ostatných farbách, preto doporučujem dražiť nasledovne:
· 5BT: nemá nižšiu figúru v najdlhšej farbe
· 6§: má nižšiu
figúru v najdlhšej farbe
Takto sa to podobá konvencii DCB, ale
hláška 6§ nič nehovorí o druhej najdlhšej farbe (ani
o ostatných farbách). Nižšou figúrou bude obyčajne dáma, ale
v zriedkavých prípadoch sa môže jednať aj o buba.
Príklad: ...4§-4©; 4♠-5§; 5©-5BT=? ODP
ukázal 1A(I)/2A(II+III) & presne 2K(II+III) &
nemá Q(I). Ak by bol ODP
licitoval 6§, bol by ukázal to isté o esách a kráľoch, ale
zároveň by ukázal aj dámu v najdlhšej farbe. Dáma v najdlhšej farbe
odpovedajúceho môže byť kľúčová pre dražbu veľkého slemu a ODP ju môže ukázať bez toho, aby prekročil hrateľnosť malého slemu.
Pre zoom teda platí pravidlo, že k zoomu dochádza
len vtedy, ak posledný stupeň (napríklad piaty) zoomom dražených nižších figúr
neprekročí hlášku 6§. V opačnom prípade k zoomu
nedochádza, s výnimkou, ak posledný stupeň odpovede je 5BT: vtedy
dvojstupňove sa ukáže neexistencia/existencia nižšej figúry v najdlhšej
farbe odpovedajúceho.
Ak PÝT môže
položiť otázku (na nižšie figúry alebo rozlišovaciu) na piatom stupni, ODP draží kompletnú sadu odpovedí (bez
zoomu), bez ohľadu na ktorom stupni je odpoveď. Je úlohou PÝT zabezpečiť, aby žiadna odpoveď odpovedajúceho neprekročila
hrateľnosť záväzku. Teda ak PÝT dá
otázku na nižšie figúry hláškou 5BT, ODP
môže dražiť aj odpoveď 6BT, ak má 2 figúry v najdlhších farbách.
Rozdanie 7.4a.
PÝT |
|
ODP |
♠J65 ©– ¨AKQJ5 §KQJ87 |
|
♠AKQ2 ©J1093 ¨102 §A64 |
Príklad je podobný príkladu 7.4, ale so zmenenou rozlohou odpovedajúceho tak, že sa zmení poradie farieb a dražbu figúr nie je možné zahájiť pod úrovňou 3BT.
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
1§ |
1♠ |
8+FB,
PR alebo obe lacné farby |
1BT |
2© |
PR, 4© |
2♠ |
3♠ |
4423 8-10/14-16 FB, ©®♠®§®¨ |
4§ |
4© |
©A alebo ♠A+§A, nejasné |
4BT |
5♠ |
♠A+§A & ♠K alebo §K+¨K Þ ♠K |
5BT |
6© |
♠Q
alebo §Q+¨Q Þ ♠Q |
7♠(/7§) |
|
|
Po prvej
odpovedi 4©, môže mať ODP
1A(©) alebo 2A(♠+§). Pre správny
záväzok je kľúčová presná znalosť počtu a farby es, preto PÝT žiada rozlíšenie. ODP s dvoma esami napojil dražbu
kráľov zoomom a ukázal, že má buď ♠K alebo obe lacné krále, teda
vie, že je to ♠K. Po ukázaní 2A a1K je
jasné, ODP je v bodových
hraniciach 14-16 FB, a teda musí mať aspoň jednu dámu. Ak je to srdcová
dáma, musí sa hrať malý slem a v lacnej farbe. Našťastie, kárová
farba je dosť silná na to, aby aj s dublom u partnera bol záväzok 6¨
hrateľný (ODP by dražil odpoveď 6¨). Ak
ODP bude mať ♠Q alebo 2Q (odpovede 6©/6BT)
veľký slem je takmer istý, dokonca aj topskórový záväzok 7♠, ktorý bude top aj v najsilnejšom poli
a má veľmi dobré šance na splnenie (84%).
7.6.
Dražba figúr, keď ODP jednu farbu nepozná.
Keď ODP
jednu farbu nepozná, v odpovediach netreba sa starať o:
-
4 figúry
-
2 nesusediace
figúry
-
figúru vo štvrtej
farbe
-
s 3 figúrami
o farbu bez figúry.
Najviac sa to prejaví pri odpovedí prvým stupňom. Pri
ostatných odpovediach, pri dvoch figúrach, sa namiesto 4. farby nasunie prvá
farba. Inak celý systém ostáva v platnosti, viď porovnanie v tabuľke
4.
Tabuľka
4. (Porovnávacia tabuľka) |
||
Stupeň |
4
farby |
3
farby |
1.° |
0
/ 1(IV) / 2(I+III) / 2(II+IV) / 3 ľubovoľné
/ 4 |
0
/ 3 |
2.° |
1(I)
/ 2(II+III) |
1(I)
/ 2(II+III) |
3.° |
1(II)
/ 2(III+IV) |
1(II)
/ 2(III+I) |
4.° |
1(III)
/ 2(IV+I) |
1(III) |
5.° |
2(I+II)
& zoom nižších figúr |
2(I+II)
& zoom nižších
figúr |
Dražba s jednou figúrou je bez zmeny, ale štvrtý
stupeň neobsahuje.2 figúry, tzn. nemôže prísť rozlišovacia otázka (SRB). Dražba
s dvoma figúrami v dvoch najdlhších farbách je tiež bez zmeny. Pri dražbe
ostatných dvoch figúr sa namiesto 4. farby zasunie 1. farba (v kruhu). Najviac
sa zjednoduší odpoveď prvým stupňom, preto hláška v poradí (RB) je otázkou
na nižšie figúry. Rozlišovacia otázka po odpovedí prvým stupňom (SRB) je
teoreticky možná, ale praktická potreba nízka, preto nebudeme používať.
Príklad 7.6.
PÝT |
|
ODP |
♠753 ©AKQJ102 ¨– §AKJ3 |
|
♠AK1094 ©– ¨A9643 §Q82 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
|
1♠ |
5+♠, 11-15 FB |
1BT |
2§ |
4+¨ alebo špec.
rozloha |
2¨ |
2♠ |
5/6♠+5/6¨ |
2BT |
3© |
5053, ¨®♠®§ |
3ª |
5§ |
¨A+♠A & ♠K alebo §K+¨K , jasne ♠K |
5¨ |
6§ |
§Q (nemôže mať 2Q - ¨Q+♠Q sa
draží hláškou 6¨) |
7BT |
|
|
13 zdvihov je takmer istých – listy sa figúrovo veľmi dobre doplnili. Ak by odpoveď 6§ bola dvojznačná (§Q/¨Q+♠Q), nebolo by možné s takou istotou zalicitovať veľký slem.
Príklad 7.7.
PÝT |
|
ODP |
♠A ©K1092 ¨AKQ62 §KQ8 |
|
♠108654 ©A64 ¨– §AJ965 |
Dražba:
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
1§ |
1© |
4+♠, 8+ FB |
1♠ |
1BT |
4+§ |
2§ |
2♠ |
5/6♠+5/6§ |
2BT |
3§ |
0¨ |
3¨ |
3© |
5305, § ® ♠ ® © |
3♠ |
4¨ |
♠A
alebo §A+©A Þ ♠A |
4© |
4♠ |
0/3K Þ 0K |
4BT |
5§ |
0/3Q Þ 0Q |
6§ |
PAS |
|
Po ukázaní dvoch es dokáže PÝT napočítať 12 zdvihov v trefovom záväzku (s jedným pikovým rafom z krátkych trefov), a pokiaľ by mal partner ešte aj ♠K, mal by 13 zdvihov. Podobne by mu pomohla ©Q k 13 zdvihom. Keď ODP všetky tieto možnosti poprie, PÝT sa musí uspokojiť s malým slemom.
7.7.
Pokračovanie dražby po vylicitovaní singel esa/kráľa.
Ak ODP má
singel eso, po jeho vylicitovaní pre nižšie figúry existujú len 3 farby. Dražba
nižších figúr beží podľa schémy pre 3 farby. Podobne to platí, ak ODP má singel kráľa alebo dubel AK –
dámy (buby) sa dražia podľa schémy s troma farbami.
Skôr teoreticky, než prakticky, je možné, že
odpovedajúci má 2 singel esá. Potom pre nižšie figúry sú k dispozícii len
2 farby, teda ODP nemôže mať 3K, ani
inú kombináciu ako 2K v dvoch najdlhších farbách a s jedným
kráľom existujú len dve možnosti. Potom odpovede sa zjednodušia podľa
nasledujúcej tabuľky 7.5.
Tabuľka
7.5. |
|
Stupeň |
Počet
K/Q |
1.° |
0 |
2.° |
1(I) |
3.° |
1(II) |
4.° |
2(I+II)
& zoom nižších figúr |
7.8.
Súperi zasiahnu do dražby figúr.
Nie je pravdepodobné, že súperi zasiahnu do dražby
figúr, lebo táto beží na vysokom stupni. Nemôžeme však úplne vylúčiť zásahy, najmä
výnosovú kontru na ľubovoľnom stupni. Súperova kontra ušetrí jeden alebo dva
stupne priestoru, preto nie je pravdepodobné, že dobrí hráči ju použijú, ale
úplne vylúčiť ju nemôžeme. Aby sme sa vysporiadali so zriedkavou situáciou
zásahov, bude dobré, ak zmeny v pokračovaní budú jednoduché a ľahko
zapamätateľné. Platí zásada, že keď ODP
má k dispozícii PAS aj REKONTRU, použije PAS namiesto prvého stupňa
a REKONTRU namiesto druhého stupňa. Ostatné hlášky sa odstupňovane
pripoja.
Súper
kontruje otázku na figúry (RB):
...4§ - X - ?
ODP získal 2 hlášky, ktoré využije na rozlíšenie
možností, ktoré skrýva odpoveď prvým stupňom. Zvoľme si princíp, že PAS bude
slúžiť namiesto prvého stupňa pri rozlíšení a REKONTRA namiesto druhého
stupňa. Ostatné odpovede sú bez zmeny. Príklad:
PÝT |
O1 |
ODP |
Význam |
4§ |
X |
PAS |
2(II+IV)/2(I+III) A |
|
|
XX |
0/3A |
|
|
4¨ |
1(IV)/4A |
|
|
4© |
1A(I)/2A(II+III) atď. |
Po pase odpovedajúceho ( a druhého obrancu) PÝT draží:
-
REKONTRU, namiesto
prvého stupňa, teda ako otázku na krále a
-
hlášku
v poradí (4¨) ako rozlišovací RB.
Po REKONTRE odpovedajúceho PÝT draží:
-
hlášku
v poradí (4¨) ako rozlišovací RB a
-
druhú hlášku
v poradí (4©) ako otázku na krále (RB)
Po odpovedi 4¨ odpovedajúceho je hláška v poradí otázkou na
krále (RB). Superrelay bid neexistuje.
Vyššie odpovede sú rovnaké ako bez zásahu, preto
ďalšia dražba je bez zmeny (RB=K? a SRB = rozlíšenie).
7.8.1.
Súper kontruje rozlišovaciu otázku, po odpovedi prvým stupňom.
Odpovede odpovedajúceho sú rovnaké ako po
kontre na prvú otázku na esá (dané figúry), ale automaticky sa napojí dražba
kráľov (nižších figúr) zoomom s kombináciou es A(IV)/4A, podľa
pravidiel zoomu.
PÝT |
O1 |
ODP |
O2 |
Význam |
4§ |
PAS |
4¨ |
PAS |
|
4© |
X |
PAS |
2(II+IV)/2(I+III) A |
|
|
|
XX |
0/3A |
|
|
|
4♠ |
1(IV)/4A
& zoom 0-4K |
|
|
|
4BT |
1(IV)/4A
& zoom 1K(I)/2K(II+III) atď. |
Pre napojenie dražby nižších figúr zoomom platia zásady,
ktoré boli definované pri zoome.
Ďalšia dražba beží podľa algoritmu dražby tak, ako
keby nebolo došlo k zásahu. Vďaka odstupňovaným odpovediam (nezávislosť od
draženej farby) nie je potrebné meniť algoritmy.
7.8.2. Súper kontruje rozlišovaciu otázku,
po odpovedi druhým až štvrtým stupňom.
V tomto prípade rozlíšenie má len dva stupne,
pričom druhý stupeň sa využije na zoom dražby nižších figúr. Aj v tomto
prípade platí, že PAS je namiesto prvého stupňa a REKONTRA namiesto
druhého stupňa. Ostatné hlášky sa prispôsobia (dražia sa o stupeň nižšie
ako bez zásahu).
PÝT |
O1 |
ODP |
O2 |
Význam |
4§ |
PAS |
4♠ |
PAS |
|
5§ |
X |
PAS |
1A(II) |
|
|
|
XX |
2A(III+IV) & 0-4K |
|
|
|
5¨ |
2A(III+IV) & 1K(I) alebo 2K(II+III) |
|
|
|
5© |
2A(III+IV) & 1K(II) alebo 2K(III+IV)
|
|
|
|
5♠ |
2A(III+IV) & 1K(III) alebo 2K(IV+I) |
|
|
|
5BT |
2A(III+IV) & 2K(I+II) & bez Q(I) |
|
|
|
6§ |
2A(III+IV) & 2K(I+II) & Q(I) |
Po pase odpovedajúceho, REKONTRA od PÝT je RB – otázkou na krále. SRB
neexistuje. Po ostatných odpovediach platia bežné zásady pokračovania dražby.
7.8.3.
Súper kontruje odpoveď odpovedajúceho.
PAS od PÝT je
namiesto RB (hlášky v poradí) a REKONTRA
je namiesto superrelay bidu (druhej hlášky v poradí). ODP, po pase PÝT, draží
rekontru namiesto prvého stupňa odpovede a napojí dražbu ostatných
odpovedí (o stupeň nižšie). Príklad: ...4§-P-4¨-X; P-P-XX=2/2A atď.
7.8.4.
Súper zasiahne dražbou vlastnej farby po RB/SRB.
Pravdepodobne sa taký prípad nevyskytne, ale aj tak je
potrebné, aby obidvaja partneri mali rovnaký názor na jednotlivé hlášky, ak sa
to stane. Súperova hláška nemôže byť bez kontry prepasovaná, ale to neznamená,
že sa máme sústrediť na kontrovanie. O tom, či kontra bude trestná, rozhoduje
vždy PÝT. Pokračovanie dražby musí
byť jednoduché a dobre zapamätateľné. ODP
draží:
-
PAS namiesto 1.°
-
KONTRU namiesto
2.°
-
Ďalšie hlášky
odstupňovane, t.j. hláška v poradí (od súperovej hlášky) je namiesto 3.°,
ďalšia hláška namiesto 4.° atď.
Po PAS-e odpovedajúceho, KONTRA od PÝT je trestná. Hláška v poradí je
RB a druhá hláška v poradí je SRB (ak taký existuje).
Pokračovanie dražby beží ako bez zásahu.
7.8.5. Súper zasiahne dražbou
vlastnej farby po odpovedi odpovedajúceho.
KONTRA od PÝT je trestná. Jeho PAS je namiesto RB
a hláška v poradí namiesto super-relay bidu.
7.8.6.
Zhrnutie dražby po zásahu súpera.
ODP používa hlášky PAS a KONTRA/REKONTRA namiesto
odpovedi 1.°, resp. 2.°, bez ohľadu na to, či súper zasiahne kontrou alebo
vlastnou hláškou.
PÝT po zásahu kontrou využíva hlášky PAS a REKONTRU tiež konvenčne. Nie je pravdepodobné, žeby PÝT chcel hrať záväzok s rekontrou
na vysokom stupni, keď vie, že súper má vo farbe silu alebo aspoň dĺžku. Výnimočne
však môže prepasovať PAS aj REKONTRU odpovedajúceho, ale sám nemôže trestne
rekontrovať.
Ak súper zasiahne vlastnou hláškou, situácia pre PÝT je iná. Súper nám mohol poskytnúť
alternatívu k vlastnému záväzku a PÝT
má možnosť voľby namiesto komplikovaného vlastného slemu, kontrovať súperov.
V týchto prípadoch je KONTRA od PÝT
trestná a častejšie môže prepasovať aj konvenčnú kontru partnera. PAS od PÝT (po zásahu súpera) je naďalej
konvenčný a slúži ako RB a hláška v poradí (od súperovho zásahu)
ako SRB.
7.9.
Záver.
Vyššie navrhnutý systém preferuje presnú dražbu jednej
alebo dvoch figúr v liste odpovedajúceho takým spôsobom, aby figúry
v dlhých farbách nezaberali veľa priestoru. Iné počty figúr v liste
odpovedajúceho sú menej pravdepodobné a sú sústredené v odpovedi
prvým stupňom.
Nijaký systém však nie je dokonalý (našťastie!)
a každý systém môže vytvoriť nejasné situácie. Ešte aj najjednoduchšie
odpovede na Blackwooda podľa SAYC (1.°=0/4A, 2.°=1A, atď.) môžu vytvoriť
nejasnú situáciu aj u hráčov najvyššej kvality. Nasledujúci príklad
pochádza z Majstrovstiev sveta v roku 1971.
Rozdanie 7.8.
PÝT |
|
ODP |
♠Q ©KQJ83 ¨Q §KQJ1093 |
|
♠KJ43 ©10972 ¨J9762 §– |
Dražba (naturálna):
PÝT |
ODP |
1§ |
1¨ |
1© |
3© |
4BT |
5§ |
7© |
|
Súperi tento záväzok okontrovali a nemali problém ho poraziť.
Tento príklad ilustruje problém s tzv. ľahko
rozlíšiteľnými dvojznačnými hláškami. Hoci v navrhnutom systéme existuje
možnosť rozlíšenia, ide to na úkor dražobného priestoru a PÝT sa musí rozhodnúť, či túto možnosť využije, alebo radšej
odhadne počet a umiestnenie partnerových figúr na základe získaných
informácií o nižších figúrach.
Videl som na BBO, ako Garozzo elegantne
a s dobrým citom „nakopol“ slem v nasledovnom rozdaní:
Rozdanie 7.9.
Partner |
|
Garozzo |
♠QJ10 ©AK532 ¨Q2 §A82 |
|
♠AK87653 ©Q106 ¨8 §J6 |
Dražba prebehla asi nasledovne:
Partner |
Garozzo |
|
1♠ |
2© |
2♠ |
2BT |
3© |
3♠ |
6♠ |
Výborný záväzok! Ak sú srdcia na obrane 3:2, je záväzok bezproblémový, ale splní sa aj vtedy, ak srdcia budú na obrane 4:1, pokiaľ súperi zo štartu nevyrazia trefové eso alebo piky budú delené 2:1 (spolu nad 90%). Dobrý „cit“ majstra pre konkrétne karty. Kto taký cit nemá, radšej nech to neskúša, lebo lacné figúry budú v partnerovej ruke navzájom vymenené. Pre obyčajného smrteľníka bude lepšie, keď sa spoľahne na dobrý licitačný systém. Tu navrhnutým systémom by išla licitácia nasledovne.
PÝT |
ODP |
Význam
hlášky odpovedajúceho |
|
1♠ |
11-15 FB, 5+♠ |
1BT |
2¨ |
Jednofarebný |
2© |
2BT |
Kára
sú najkratšie |
3§ |
3© |
7312, ♠®©®§®¨ |
3♠ |
4§ |
♠A/(©A+§A) ð ♠A |
4¨ |
4♠ |
♠K/(©K+§K) ð ♠K |
4BT |
5© |
©Q/(§Q+¨Q) ð ©Q |
6♠ |
|
|
Keby mal PÝT vymenené lacné figúry, pasoval by 4♠. 4♠ by boli konečným záväzkom aj vtedy, keby bol ODP ukázal 2¨+1§ a PÝT by mal nezmenené figúry. Ale so správnou rozlohou ODP a so správnymi figúrami PÝT, slem je na 26 FB (z ktorých 3 sú nepotrebné) veľmi dobrý.